Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Nu har jeg de sidste måneder dagligt læst med her på siden...

Og først må jeg sige tak for alle de input, som I bidrager med i dette forum.. Det giver alle os læsere en masse viden.

Men nu har jeg behov for lidt input fra jer:

Pengene begynder at brænde i lommen. - Og i løbet af de sidste par måneder, har jeg snakket nyt TV med både: Hifi-klubben, Elgiganten, Power og ikke mindst konen..

Opbakningen/tilladelsen her hjemmefra, giver et budget på omkring 12.000,- til en ny skærm.

Brugen herhjemme er: 10% PS4, 25% flow-tv, 25% film, og 40% streaming, - Sofaen står ca. 4,5 meter fra tv'et.

Da 55" bliver for lille på den afstand, rækker budgettet ikke til OLED. - Derfor har min research bragt mig frem til disse muligheder:
  • 65" SONY KD-65XF9005, Gode anmeldelser her på siden og har været på bud til 11.111,- - Mit umiddelbare 1. valg
  • 65" Samsung QE65Q8DNAT - Gode anmeldelser, men med en pris på 16.500,- er det indtil videre over mit budget
  • 75" SONY KD-75XE8596 - har været på bud til 11117,-
  • 75" SAMSUNG UE75NU7105, - på bud til 11111,-
Lige nu, hælder jeg mest til 65" Sony XF9005, og ser det som det fornuftige valg mellem pris, størrelse og kvalitet...
...Men, jeg vil meget gerne høre jeres input til om jeg skal skrue op for størrelsen, i forhold til kvalitet, og dermed gå efter et 75"?.... Jeg har lidt skrupler om, kvaliteten på billedet er god nok, især når på et "halvgodt flow tv-signal".

Kom med jeres input:
- Hvad havde I valg i den budget ramme?
- Er der ét eller flere af de nævnte tv, jeg helt skal droppe?
- Eller??

/Jesper
Hold øje med Power's weekend tilbud på tv skærme, det synes jeg der sker ofte, så røg XE8596 ned i 8900,- sidst, desværre bare ikke på lager i mit område, måske er du heldig hvis de har flere tilbage.

Ellers kommer den nok ikke meget længere ned, så skal du se på 75XF8596, den har lige været på tilbud til 13300,-
Det er det klassiske dilemma om igen. Skal man gå efter det gode billede, men mindre skærm, eller skal man gå efter det knap så gode billede, men til gengæld større skærm, som absolut betyder meget for oplevelsen, når der spilles eller ses film.
Hvis du søger, vil der dukke en del tråde op, hvor folk står med de samme overvejelser.
Som altid, er det dig selv, der bedst kan vurdere, hvad du vægter højest.

Hvis HDR vægter højt på din prioriteringsliste, så er der ingen vej udenom Sony 65XF9005, da OLED ikke er indenfor dit budget.

Du skal være opmærksom på, at Sony-modellerne bruger IPS-panel i deres 75" TV.
Du kan få et indtryk her, hvad det betyder for kontrasten og sortniveauet, som specielt kommer til udtryk, når du sidder om aftenen i dæmpet belysning:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 0e/422/435
Læg specielt mærke til billederne og videoerne under "Picture Quality" vedr. kontrast.

Du kan læse en test af det TV Morten har til salg her:
https://lydogbillede.dk/test/11/fire-75 ... e75mu6175/
Det kan måske hjælpe dig til at vurdere, om det er et TV, du kan leve med, ellers må du gå et trin ned i størrelse og springe på det, du selv kalder dit umiddelbare 1. valg, og nok også det, jeg selv ville vælge, hvis valget var mit.
Omvendt, hvis der er flere i husstanden, hvor alle ikke sidder ligefor, ville et Sony 75XE- elle 75XF-8596 måske være et bedre valg...