Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ugp
Hey..

Jeg er på udkig efter nr. 2 skærm, som primært vil bruges til "normal" brug. dvs. tekstbehandling, film osv.
Jeg har på nuværende 1 LG L1982U, som jeg vil bruge til gaming.

Men hvad skal jeg vælge som nr. 2 skærm? :)

Udover ovenstående har jeg nogle andre ting den skal opfylde:

Den skal helst være rimelig slim (både skærm og foden må ikke være for stor)
Den skal være på 20-22"
Helst sort

Er der egentlig lavet nogle mærkbart hurtigere 19" tft skærme iforhold til min LG? Jeg synes nemlig ikke den er 100% optimal til gaming (counter-strike 1.6) Ikke at den er dårlig, jeg sammenligner den bare med min gamle crt og der er forskel.

Og 1. sidste spørgsmål, hvad er godt til at rengøre tft skærme med?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, der er ikke rigtigt sket fremskridt siden din 1982U - husker du at aktivere V-sync i dine spil?
Samsung skulle efter sigende udsende 226BW med deres S-paneler igen nu, så den kunne være et bud.

Jeg bruger selv en skærmrens fra AM (den har været oppe før - prøv at søge efter det, så finder du vist et navn på væsken). Den fås i en flaske uden alkohol, men hvis du vil klare sagerne uden spray, så kan du købe en mikrofiberklud og blot benytte den HÅRDT opvredet i lunkent vand.
Af ugp
Okay, vil lige søge på det.

Nej, har ikke aktiveret v-sync, synes det kører langt dårligere med v-sync på. Synes ikke det kører flydende med 60hz @ 60fps. Hvis jeg samligner med andre tft skærme til store events osv., så må de også have v-sync fra, idet de kører med 100fps.

Det er ikke fordi det kører dårligt med tft'en, men kunne godt være der var kommet noget, der var endnu tættere på crt (niveau)

Men jeg vil kigge på den Samsung ;)

Kan jeg gøre noget specielt for at sikre mig, at jeg får det rigtige panel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du slår V-sync fra, så er du så og sige selv ude om det. Jeg har skrevet om ulempen ved at slå V-sync fra på LCD flere gange - du kan med fordel læse disse artikler:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Jeg ved ikke hvor de brugere der har fået et S-panel har købt deres skærm her i DK, men kig i nogen af de seneste tråde der omtaler 226BW og se om du ikke kan sende en af disse personer en besked.
Af ugp
Okay, dem vil jeg skrive til, tak for hjælpen.

Ang. v-sync, så vil jeg sige at det er der forskellige meninger om, i 1.6. Jeg kan mærke forskel på 60 og 100 fps. Synes klart mit spray fx. kører bedre, og der er jo en grund til at dem der stiller computerne op til pro-events, kører med 100fps (v-s off).

Men ja, iforhold til disse artikler, kan jeg godt se at v-sync burde/er bedre, synes bare ikke i 1.6.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, men de der spiller pro spiller ikke med v-sync off på en fladskærm... Der er stor forskel på om du benytter 100 fps på en fladskærm eller på en CRT skærm. En CRT kan du få til at køre ved 100 Hz og dér gør det en forskel, men det kan en LCD skærm ikke. Hvis du kan rendere 60 fps med dit grafikkort, så vinder du ikke noget ved at benytte flere end dét.
Af ugp
yakken skrev:Ja, men de der spiller pro spiller ikke med v-sync off på en fladskærm... Der er stor forskel på om du benytter 100 fps på en fladskærm eller på en CRT skærm. En CRT kan du få til at køre ved 100 Hz og dér gør det en forskel, men det kan en LCD skærm ikke. Hvis du kan rendere 60 fps med dit grafikkort, så vinder du ikke noget ved at benytte flere end dét.
Jo, de pro spiller netop ved 100fps @ tft. Ved godt de alle spiller med crt, men på de forskellige scener bruger man i en stor grad tft og der er de sat til 100fps og v-sync off.

Alt i alt, så er min mening bare, at lige i det spile synes jeg virkelig det kører mærkbart dårligere med det on, men udover det er jeg helt enig med dig.
Af telum
@yakken

Lidt nysgerrigt og måske dumt spørgsmål.

Når ens grafikkort leverer 60 billeder i sekundet og din skærm kan klare 60 billeder i sekundet kan man så være sikker på, at de to er i sync?

Jeg mener, styres skærmens frekvens af det input den får fra grafikkortet og er det altid perfekt?
Af TYBO
Kan mærke max lag på min skærm hvis jeg sætter V sync til ON.
Den almindelige gamer kan sikkert ikke mærke det men for mig er det meget markant.
Af ugp
Har lige et helt andet spørgsmål.
Jeg regner stærkt med at vælge den Samsung 226BW som nr 2 skærm.

Men tænkte på hvordan man egentlig skal sætte det op. Angående baggrund, kan jeg så sætte 1 billede op på hver, eller skal det være 1 billede, som så stræker sig på 2 skærme?

Det jeg somsagt vil benytte nr 2. skærm til er at se film og hvis jeg spiller et spil, så kan jeg have Msn osv. kørene på den anden skærm, men både hvordan indstiller jeg dette og hvordan skifter man mellem?

Er der evt. en guide jeg kan læse eller er det bare lige ud af motorvejen, for så regner jeg det nok ud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skulle være muligt at strække ét baggrundsbillede over 2 skærme, men windows kan ikke gøre det selv. Der skal vist et andet program til at styre det.

Når du tilslutter din skærm nummer 2 så er det ret ligetil at få det hele til at virke. I indstillingerne for skærmhåndtering får du blot endnu en skærm, som du kan styre seperat. Din driver til dit grafikkort vil oftest også give dig 2 skærme i menuerne som du kan styre helt uafhængigt af hinanden.

Ja, du kan sagtens have MSN og lignende åbent på skærm nr. 2 imens du spiller, idet dit spil altid vil køre på din primær skærm og lade skærm 2 være som det er i windows - men husk at du ikke kan skifte fokus fra skærm 1 til skærm 2 og stadig beholde et 3D accelereret spil i fuldskærm. Når du skifter fokus til skærm 2, så svarer det til at tabbe ud i windows og derfor minimeres spillet. Du kan derfor kun se om du modtager en besked i MSN, men ikke svare på den uden at tabbe ud i windows igen.
Af ugp
yakken skrev:Det skulle være muligt at strække ét baggrundsbillede over 2 skærme, men windows kan ikke gøre det selv. Der skal vist et andet program til at styre det.

Når du tilslutter din skærm nummer 2 så er det ret ligetil at få det hele til at virke. I indstillingerne for skærmhåndtering får du blot endnu en skærm, som du kan styre seperat. Din driver til dit grafikkort vil oftest også give dig 2 skærme i menuerne som du kan styre helt uafhængigt af hinanden.

Ja, du kan sagtens have MSN og lignende åbent på skærm nr. 2 imens du spiller, idet dit spil altid vil køre på din primær skærm og lade skærm 2 være som det er i windows - men husk at du ikke kan skifte fokus fra skærm 1 til skærm 2 og stadig beholde et 3D accelereret spil i fuldskærm. Når du skifter fokus til skærm 2, så svarer det til at tabbe ud i windows og derfor minimeres spillet. Du kan derfor kun se om du modtager en besked i MSN, men ikke svare på den uden at tabbe ud i windows igen.
Okay, super info ;)
Men tænkte på, vil faktisk hellere have den nye skærm (22") som primær og bruge den 19" til når jeg skal spille cs, og selvf. hvis jeg spiller alle andre spil, se film osv. have msn osv. på den. Fordi til næsten alt brug, vil jeg da hellere kigge på en større skærm :)

Men kan jeg godt spille cs på den sekundære skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dine spil vil altid køre på din primærskærm. Sådan er PCen simpelthen bygget op. Det jeg selv gør hvis jeg vil spille på den anden skærm er at benytte det ikon man kan få frem for indstillingerne til dit grafikkort nederst ved siden af uret, hvori man typisk kan skifte rundt på hvilken skærm der er den primære og så blot gøre det hver gang jeg vil spille.

Du kan desværre have 22" skærmen som primærskærm og spille på sekundærskærmen uden videre.