Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lsskaarup
Jeg overvejer lidt at købe en fladskærm, og har søgt forgæves på nettet for at siden nogle sider, som kommer med reelle reviews omkring skærmene. I den forbindelse fandt jeg denne fantatiske side.

Keep up the good work!!

Nå, men efter at have læst lidt her og der, på denne side, er jeg komemt frem til nogle forskellige modeller, som jeg overvejer. Dog mangler jeg lidt det endelige overblik, og håbede derfor I kunne hjælpe mig.

Når/hvis jeg skal have en skærm, så vil jeg hellere ofre noget ekstra og få en ordentlig skærm, for jeg har ingen planer om at skifte den, de næste lange stykke tid. Mit behov er den klassiske all-round, med en tendens til gaming. Jeg laver dog også noget billedebehandling dog langt fra professionelt, dertil også almindelig "kontor"-arbejde (tekstbeh., udvikling o.l.). Havde forestillet mig en 20", men synes ikke de 2 20" her på siden får specielt gode anmeldelser, men der jo andre på market.

Jeg er kommet frem til følgende liste, som jeg dog ikke selv kan finde den eller de 2/3 stykker, som er de bedste. Design spiller jo også lidt ind, så er der 2/3 stykker der er næsten lige gode, så må det jo komme af på designet. Nå men tilbage til listen, da jeg endnu ikke ved om det skal være 19" eller 20".

19"
Samsung 970P
Samsung 930BF
Samsung 193P
ViewSonic VP930
Philips 190P6 (mest p.g.a. af deres pixel garanti)

20"
ViewSonic VP2030b (er dog nok lidt for dyr) :((
Samsung 204B (venter i spædning på en anmeldelse)
Belinea 10 20 05/35

Håber I kan hjælpe med at finde den/de bedste af 19", samt komme med forslag til 20".

På forhånd tak
Lars Sørensen
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes det er nogle fornuftige betragtninger du har gjort dig og valget bliver ikke nødvendigvis lettere af, at man har kigget rigtig mange skærme igennem mens man har sat sig ind i markedet - det har du nok opdaget =)

For 19 tommer skærmene, så skal du først og fremmest være opmærksom på, at du nok bør satse på 193p+ og ikke modellen uden + tegnet. + modellen gør sig egnet til spilbrug, men det gør den gamle (uden plus) desværre ikke. Om du vælger 970P eller 193p+ er mere en smagssag end så meget andet. På mange punkter minder de utrolig meget om hinanden, men 970P er marginalt hurtigere.

VP930 ligger på nogenlunde samme niveau som de to førnævnte, men den vinder lidt på hastigheden.

930BF bør du vælge hvis du lægger mest i spil. Den egner sig derimod ikke til billedredigering og farvegengivelsen er ikke lige så god som på de tre førnævnte.

190P6 er også en lækker skærm på trods af det lidt atypiske design - det er dog altid en smagssag. Den er dog ikke lige så hurtig som f.eks. 930BF og har ikke en helt lige så god kontrast som de tre første.

VP2030B er der rigtig mange der efterlyser erfaringer på, men de er desværre ikke til at opdrive. =( Jeg kan afsløre en smule om Samsung 204B på forhånd og det er at den ikke gør sig egnet til grafisk brug. Der er tale om en relativt hurtig skærm, men den har alligevel nogle af de typiske TN paneltræk.

Den sidste har jeg ingen erfaring med =(

Det er selvfølgelig meget lidt konkret det jeg skrev, men jeg håber alligevel det kan bruges. Du bør nok også overveje om den højer eopløsning på 20 tommer skærmene er vigtigst eller om du hellere vil satse på lidt bedre billedkvalitet for færre penge i 19 tommer.

Et andet bud på en 20 tommer kunne være denne Philips: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=160887

Den er godt nok widescreen, men den er faldet mege ti pris på det sidste og så er den baseret på det populære S-IPS panel. Ligeledes kan du måske overveje denne Belinea: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=170169

Den finder du en anmeldelse af her: http://www.behardware.com/articles/598- ... s-ips.html
Af lsskaarup
Ja, det er sgu ikke så let, når man prøver at sætte sig ind i enmet, men man kommer ret hurtigt til en grænse ;)

Jeg kan se, at jeg er kommet til at skrive 193 istedt for 193+, som jeg mente, shit happens...

Men som jeg tolker dit, selvom du mener noget andet gode indlæg, så kan jeg liste 19"'erne på som følgende, med bedste øverst.

VP930
193+ / 970P (design skal afgøre hvilke)
930BF
190P6

Grunden til at 930BF ligger "dernede" skyldes, at jeg heller vil have en god all-round skærm, men der kun er god til en ting, i dette tilfælde spil.

Grunden til at jeg kigger lidt på 20" er jo opløsningen, men hvordan er det lige med fladskærme. Kan de vise andre opløsninger ordenligt? Her tænker jeg især på om nogle af de aktuelle skærme kan vise en almindelig 20"'s opløsning.

Belinea 10 20 35 har jeg også kigget lidt på, det var derfor jeg skal 05/35, mente 05 udgaven og 35 udgaven.

Philipsen kigger jeg lige på, men hvordan er de to sammenlignet med VP930?

Du antyder sådan lidt, at billedkvaliteten er bedre i 19" end i 20".
Senest rettet af lsskaarup 23 jan 2006, 19:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes det er en fin proritering.
Grunden til at jeg kigger lidt på 20" er jo opløsningen, men hvordan er det lige med fladskærme. Kan de vise andre opløsninger ordenligt? Her tænker jeg især på om nogle af de aktuelle skærme kan vise en almindelig 20"'s opløsning.
20 tommer skærmene skal helst køre i 1600x1200 - så vidt muligt også i spil. Andre opløsninger ser ikke fantastiske ud, men det varierer også fra skærm til skærm. Mens enkelte synes det er ulideligt at se på, synes andre det er fint nok.
Belinea 10 20 35 har jeg også kigget lidt på, det var derfor jeg skal 05/35, mente 05 udgaven og 35 udgaven.

Philipsen kigger jeg lige på, men hvordan er de to sammenlignet med VP930?
Alright. 35W udgaven får relativ god kritik, men det er jo også lidt om man vil have widescreen eller ej. 05 kender jeg desværre ikke ;)
Du antyder sådan lidt, at billedkvaliteten er bedre i 19" end i 20".
Ikke nødvendigvis, men til prisen går man jo først og fremmest op i størrelse. På den måde skal man jo også betale mere for samme billedkvalitet. Men hvis man ikke tager prisen med i betragtningen, så kan man få rigtig gode skærme i begge størrelser.
Af lsskaarup
Men hensyn til opløsningen, så mente jeg nu om 19" kunne køre 1600x1200, eller om det bliver alt for lille.

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at en større skærm i samme kvalitet, vil være dyere end en mindre. Men hvor langt skal jeg sådan cirka op i pris hvis jeg skal have en 20" i samme niveau som VP930 / 193P+ / 970P, eller det er måske netop hvad de 2 du forslå er?
Af Nelius
Rasmus Larsen skrev: Et andet bud på en 20 tommer kunne være denne Philips: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=160887

Den er godt nok widescreen, men den er faldet mege ti pris på det sidste og så er den baseret på det populære S-IPS panel.
Jeg har også kigget på denne Philips skærm, da den skulle have S-IPS panel ifølge din liste her på siden. Men når jeg kigger på Philips siden om skærmen, skriver de det er en 8 ms. skærm, og det passer da ikke med S-IPS gør det?

http://www.consumer.philips.com/monitors/

/Nelius
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
lsskaarup skrev:Men hensyn til opløsningen, så mente jeg nu om 19" kunne køre 1600x1200, eller om det bliver alt for lille.
Du kan slet ikke køre 1600x1200 på en 19" skærm med et godt resultat. Der er jo kun 1280x1024 fysiske pixels på skærmen, så hvis du forsøger at køre højere opløsninger, kan du ikke undgå at komme til at mangle nogle pixels. Desuden er en 19" skærm lavet til 5:4 opløsninger og 1600x1200 (eller alle andre regulære opløsninger for den sags skyld) er i 4:3 forholdet.
Af lsskaarup
yakken skrev:
Du kan slet ikke køre 1600x1200 på en 19" skærm med et godt resultat. Der er jo kun 1280x1024 fysiske pixels på skærmen, så hvis du forsøger at køre højere opløsninger, kan du ikke undgå at komme til at mangle nogle pixels. Desuden er en 19" skærm lavet til 5:4 opløsninger og 1600x1200 (eller alle andre regulære opløsninger for den sags skyld) er i 4:3 forholdet.
Det tænkte jeg nok, men ville lige være sikker.

Men hvis jeg gerne vil have nogle 20" modeller med i feltet, hvilke og hvilken pris skal jeg så op i, for at få samme nivuew som f.eks. VP930 / 193P+ / 970P, eller det er måske netop de 2 som Rasmus forslår?
Af lsskaarup
6K er nok lige i overkanten, når det er minimumsprisen, jeg skal regne med, hvis jeg gerne vil have noget i samme klasse som VP930 eller 970P, og 204Ts'eren få jo ikke den bedste anmeldelse.

Men jeg tror lige jeg skal have lagt hovedet i blød, om det skal være en 19" eller 20".
Af Wildt
Har trods manglende anmeldelser bestilt en VP2030B, så jeg smider lige et par ord engang i næste uge. Havde forgængeren VP201B hjemme, men den var simpelthen alt for langsom.
Af lsskaarup
Det glæder mig i hvert fald til
Af Wildt
Ja, så sidder jeg bag den nyerhvervede VP2030B.

1 defekt pixel (misfarvet - mangler tilsyneladende det grønne komponent).

Den anelse af screendoor effekt VP201B havde synes at være forsvunden.

Ergonomien er jo det samme gamle fra Viewsonic, så det behøver ingen yderligere kommentar.

Farveægthed og betragtningsvinkler er vel som det forventes af denne paneltype. Jeg har ihvertfald intet at udsætte på det.

Men som det man vel kan kalde semi hardcore gamer, var responstiden også det altoverskyggende emne - Og her er vi desværre stadig MEGET langt fra noget, der kan få mig til at kategorisere slørret som noget man ikke bemærker. Det ER bedre en 201'erens 16ms S-IPS panel. Betydeligt endda, men det var for mit vedkommende også kvalmende i et hurtigt FPS spil som UT2004.

Men set i lyset af at dette nok er et state-of-the-art 20" non-TN panel, hvis overlegne efterfølger nok er NOGEN måneder væk, samtidig med at min gamle CRT er ved at stå helt af, kunne jeg godt leve med både en bette defekt pixel (de er mindre på en 20" end en 19") og et panel der generelt giver mig en mindre, ufrivillig, men framerate gratis, motionblur effekt i rigtig hurtige FPS spil.

Der hvor kæden umiddelbart er faldet af for mig, er det "mouse lag" en refresh rate på 60hz giver i kombination med v-sync. Jeg oplevede det også på 201'eren, som blev kaseret pga. responstiden, men jeg slog det hen med at det nok kunne tweakes væk hvis man investerede lidt tid på det.

Men her sidder jeg så med en overclocket USB port, og D3D settings, hvor jeg har forceret at jeg ikke vil have renderet mere end 0 ("nul") frames ahead, samt enabled den setting i UT2004, der hedder "Reduce mouse lag", og alligevel er der et fuldstændig uacceptabelt delay på mine bevægelser. Kører jeg analogt i 75hz er det lidt bedre, og uden vsync føles det som det jeg er vant til fra min CRT på 100hz. Men så skal man altså leve med de visuelle "tears" som det medfører. Jeg er vildrede - det KAN sgu da ikke passe at man ikke kan komme udenom dette? Hjælp?!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På min egen maskine oplever jeg ikke mouselags ved brug af V-sync og jeg har ikke clocket min mus til mere end de 125 Hz USB porten kører ved normalt (mit PS/2 stik virker af uransagelige årsager ikke).

De eneste situationer jeg oplever mouselags er hvis jeg skifter til en trådløs MX700 mus i stedet for min MX500.

Kan du sætte skærmen til 60 Hz i stedet og se om det ænder noget? De 75 Hz er i praksis spildt arbejdskraft idet de omdannes til et 60 Hz signal i skærmen igen bagefter.