Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tina
Jeg har brug for nogle råd m.h.t. køb af skærm hovedsageligt til grafisk brug.
Jeg er i tvivl om jeg skal købe en 24" eller evt. to skærme sat sammen.
Jeg har brug for at have flere ting åbne på samme tid, og synes derfor, det kunne være rart med 2 skærme sat sammen. Hvilke skærme kan anbetales? Billed- og farvegengivelse skal være i top. O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg sætter personligt meget høj pris på at have 2 skærme i stedet for 1. Du får nogle muligheder med 2 skærme via din driver til grafikkortet, som du ikke får når du benytter 1 stor skærm. Du kan eksempelvis via en kommando sende et givent vindue til enten den ene eller den anden skærm (typisk via en tastekombination).

Jeg bruger min 20" skærm til alt det grafiske arbejde og har mine paletter, toolboxes mv. på min 19" skærm. Jeg arbejder en del med Flash hvor der både er kodning og grafik involveret og her er det rart at kunne have hele kodeeditoren på én skærm og se outputtet på den anden.

Samtidigt er det rart at kunne have 2 programmer maksimeret på hver sin skærm, så man ikke skal fumle med at få dem positioneret korrekt på én skærm. På den måde kan du have fuld fokus på det program du ønsker og ikke blive besværet af at det andet program ligger og fylder ude ved siden af.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
TripleHead benytter bare kun VGA, hvilket er lidt synd. I stedet kan man benytte et bundkort med SLI porte og blot undlade at slå SLI funktionaliteten til. Så er det muligt at sætte 2 grafikkort i maskinen og få 4 DVI udgange.
Af SimTex
Men kan godt få triplehead med DVI ind og udgange (ved dog ikke om det bare er opnået ved at smide nogle digital til analog konvertere på deres ind/udgange også bruge samme hardware som deres gamle version. Håber det ikke). Men yakkens forslag er bedre man er nemlig tæmmelig begrænset hvad angår opløsning med maxtrox's løsning, kun 3840 x 1024 :o

Specs for: Matrox TripleHead2Go Digital Edition
1x HD-15 (analog) for input, 1x DVI-I (digital) for input, 3x DVI-I (digital) for output, 1x USB for power

[img]http://www.matrox.com/graphics/media/co ... _angle.jpg[/img]
Af Athanasius
Det er rigtigt rart med to skærme jeg bruger selv Gimp og har alle værktøjerne på den ene skærm og objektet på den anden.

Men en stor skærm 22" el 24" kan være super rar at arbejde med og giver et rigtigt godt overblik og en stor dejlig desktop med masser af plads. Jeg har selv planer om at løbe en 24" NEC fordi jeg god kan savne noget mere plads, jeg programmere også og kan hurtigt løbe tør for desktop. Vil dog stadig bruge min 19" some sekundær.

Så det er egentligt et svært valg.