Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rune1980
Hejsa jeg har dette tv, og en 360'er med ekstern hd-dvd. MEN jeg har fået at vide at VGA stikket skulle give det bedste billede også mht. til opskalering af alm. dvd'er, men dette er langt fra tilfældet... via component ser det MEGET bedre ud men hvordan kan det være? Kan det være fordi jeg ikke har sat det korrekt op eller VGA kablet jeg har brugt er et 3.parts fra JoyTech?
Af Langmack
Vedkommene som har fortalt dig dette, er forkert på den.

Component tilslutningen giver betydeligt bedre billede end VGA tilslutningen, i særdeleshed hvad farver angår.

HDMI tilslutning er at foretrække, men Component herefter.
Af Rasmusdc
det er ikke helt korrekt.

Vga er klart bedre

Hovedargumentet til dette er at VGA sender i reelt RGB format, derudover har den en del af kablet som vælger som V og H sync og så videre (refresh and so on)

men for at simplificere det

VGA er RGB rent til tv

Component tager RGB signalet og komprimere det til YPbPR og så dekomprimere tv´et det tilbage, altså der bliver lavet noget ved signalet, det gør der ikke ved VGA.

du kan læse mere om det på wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/VGA

kender en som mente component så mere skarpt ud i selve XBOX 360 menuen, men det man kunne se var at billedbehandlingen lavede en fejl, så der var en hvid linie ved store farve overgange, fik teksten til at stå mere ud i billedet. dette var der ikke ved VGA..

kører selv VGA på M86