Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BlackJack
Jeg har lige købt mig en Samsung SyncMaster 206BW, og synes jeg har fået et rigtigt godt billede ud af det, i forehold til min gamle Dell Trinitron. Når jeg ser mine billeder igennem er det en hel fryd, jeg ser flere detaljer end før, og de er meget mere klare i farverne. :) :)

Men jeg synes tilgengæld ikke om teksterne i et dokument, eller som her på siden. Det ligner at der er en skygge under teksten, som gør den utydelig at læse. Nu er det min første flade, og jeg ved ikke om det er noget jeg kan justere mig ud af eller om det er noget jeg skal leve med. Når jeg ser på skærmen på min kones bærbar står teksten flot, klar og skarp. :(

Er der nogen der har samme oplevelse, eller har haft, og kan fortælle mig om det er noget jeg kan gøre noget ved???

Glæder mig til at høre fra jer. :)

Mvh Bjarne
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
- Kører du skærmen i den native opløsning, dvs. 1680x1050? Hvis ikke så er det fejlen.
- Kører du over DVI? Hvis ikke, så er dette den næsthyppigste årsag til skygger på tekst mv.
- Har du slået ClearType til? Det er en funktion man både kan slå til i InternetExplorer og i Windows. Nogle synes om det, andre gør ikke. Det gør teksten "blødere".
Af BlackJack
Ja jeg køre med en opløsning som hedder 1600X900, det er maksopløsning "native"
Og ja jeg køre DVI
MEN jeg ved ikke med det der ClearType, hvor finder jeg det i XP??
Af muttleydk
1600x900 er ikke den rigtige opløsning for skærmen, og ej heller det rigtige forhold..

1600x900 er 16:9

Skærmen er en 16:10 skærm som skal køre 1680x1050 som yakken skrev..

Hvis 1600x900 er det højeste du kan vælge, er der noget galt.:

- Dit Grafikkort kan ikke håndtere opløsningen.
- Forkert driver installeret til Grafikkortet
- Plug and Play har ikke fundet skærmen korrekt

Kunne du sige hvilket grafikkort du har? (det ville hjælpe meget)

Ang. ClearType i XP:
Højreklik på skrivebordet -> Egenskaber -> Udseende -> Effekter -> sæt flueben i "Brug følgende metode til at udjævne kanter på skærmskrifttyper:" og vælg ClearType i boksen derunder -> OK -> Anvend

Men benyttes skærmen med et 1600x900 signal hjælper ClearType intet..
Af BlackJack
Tak folkens, tak for hjælpen.

Jeg opdaterede driveren til grafikkortet og så kan jeg køre 1680x1050, og skal lige hilse at sige det hjalp. Jeg var tilfreds som det så ud før, men nu, WAUW :) :)

Tja det er et godt køb jeg har gjort, jeg er rigtigt godt tilfreds nu

Endnu engang mange tak.

Mvh Bjarne