Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Har I nogen idé om, hvad kvaliteten af den skærm der sidder på en MacBook er?

(Det er en bærbar Mac, som dog kører med nærmest standard-hardware og også kan køre WinXP)

Jeg har nemlig fået MEGET blandede informationer, lige fra at den lille 13,3" glossy skærm er ekstrem god på alle punkter til at den har ekstrem lille betragtningsvinkel... Håber I har nogle kvalificerede inputs her?

Hvis man er klog nok, kan man muligvis udlede hvilket panel der sidder deri ud fra dette ?

På forhånd mange tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke se hvilket panel der sidder i ud fra det dokument. Hvis det er genereret af computeren, så er det derfor - du kan ikke hive den information ud af skærmen via software.

Det er dog Samsung der laver panelerne til Apples Macbooks, men der har været lidt opstandelse omkring farvegengivelsen på dem idet det så ud som om panelet ikke kunne fremvise 16.2 millioner farver ligesom de andre TN paneler, men kun 262.000 farver. Der burde være noget information at hente eksempelvis på comon.dk hvor jeg husker at have læst det.
Af xirb
Tak for tippet!
Efter langt tids søgen lykkedes det endelig at finde en omtale af det på denne adresse hos mediamac.
- Dog viser diskussionerne i forummet, at der åbenbart generelt bruges 262000 farver på bærbar - langt de fleste producenter bruger åbenbart samme trick med dithering, så det er åbenbart ikke noget specielt!?!

Er der generelt et bærbar-mærke eller nogle specifikke modeller, man bør gå efter hvis en god skærm er vigtig...?

TAK
Af ElmoX
LED skærmene på de nye Macbook Pro 15" er rigtig gode hvis vi snakker billedredigering. Jeg sidder selv med den forrige udgave som også er ganske god.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sådan som jeg forstod al furoren omkring de 262.000 farver, så var det fordi skærmen netop ikke brugte dithering eller FRC til at lave de sidste. Ellers kan jeg virkelig ikke se nogen grund til at råbe så meget op at det skulle i medierne.

Viser det sig at de bare var sure over at der ikke sad et 24 bit S-IPS panel i computeren, så må MAC-folket f... til at spænde hjelmen og komme ind i kampen!