Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af inotic
Hej.

Jeg ved godt der har været meget diskussion om 226BW modellen, men kan ikke rigtig finde det svar jeg søger, så derfor tillader jeg mig at oprette endnu en tråd om denne.

Som jeg kan forstå på det hele er Samsung begyndt at benytte et andet Panel til 226BW modellen, hvor jeg så gerne vil høre om skærmen ikke længere er pengene værd, hvis den er markant dårligere end da den i starten kom med s-panel.

Herudover vil jeg høre om der er nogen der kender til CW modellen, om det er en bedre skærm end BW modellen, og om den muligvis kunne have s-panel, da det er en nyere model?

Skal siges at skærmen hovedsageligt skal bruges til at spille på, og ellers bare surfe rundt på nettet.

Det er naturligvis også tilladt at komme med andre alternativer, men vil helst være fri for brightview(eller hvad det hedder), som der er på HP W2207, da jeg ikke bryder mig om at skærmen skinner igen.

på forhånd tak.
Af B-G
Jeg har en HP w2207, som jeg købte efter jeg i en del år har sværget til min trofaste ViewSonic P95f CRT skærm, her er mine erfaringer.

Det er ikke et problem at skærmen er coatet og har glossy cover, så længe du ikke har nogle kraftige lyskilder bag dig, men det er jo en smagssag.

Den har overrasket positivt på alle måder, på nær en!!!
Den er super til alt andet end gaming :( hvilket var det den primært skulle bruges til, der er ingen ghosting, eller slør (som jeg kan se) men der er inputlag, hvilket jeg aldrig havde hørt om før jeg købte skærmen, og skulle spille en gang CS, det var totalt umuligt, jeg forsøgte alt, læste på alle de hjemmesider jeg kunne finde, og er stadig ikke blevet klogere, ud over at den åbenbart har inputlag :(( jeg gav den omkring to uger, før jeg gav op, og tilsluttede min gamle trofaste ViewSonic igen, den er stadig perfekt til gaming, men efter jeg har benyttet w2007'eren i de foregående to uger, måtte jeg sande at min CRT ikke kunne måle sig med den når det kom til alt andet end gaming, derfor har jeg i dag begge skærme tilsluttet, ViewSonic'en til gaming, og HP'en til alt andet.

Jeg vil derfor følge denne tråd, da jeg også har interesse i en 226CW model, jeg ville egentligt have købt en 226BW, lige til jeg læste om panellotteriet, så snuppede jeg HP'en, da den havde fået så gode reviews rundt omkring, hvor jeg bla. læste at der ingen forskel var på om skærmen havde 2 ms gtg eller 5 ms btw, det ved jeg så stadig ikke (har ikke prøvet en skærm med 2 ms)
Senest rettet af B-G 08 okt 2007, 02:14, rettet i alt 1 gang.
Af B-G
Tak for linket.

Ser ikke ud til man skal gå efter 226CW, og en 226BW med S-panel er sikkert ikke til at opdrive :o

Lidt synd man ikke kan sammenligne HP w2207 med 226BW!!
Af inotic
Tak for svarerne.

Jeg er ikke så meget inde i det med fladskærme ud over at det gælder om at have høj kontrast og lysforhold, så får umiddelbart ikke så meget ud af de tests.

Mangler dog stadig svar på om 226BW er pengene værd, selvom den ikke længere har S-panel som jeg har forstået er bedst til den størrelse skærme?

Er der eventuelt andre alternativer, eller skal man op og give lidt mere for at få en 24" skærm for at få noget ordentligt?
Af SimTex
Hvis du hovedsageligt skal bruge skærmen til at spille på, skal du kigge på "game rendering" og "delay compared with CRC" på det link jeg har postet.
Af inotic
okay, tak for hjælpen.

Man skal tydeligvis ikke gå efter CW modellen hvis den skal bruges til gaming så.

Men er den BW model de sammenligner med så med s-panel eller hvad er den? ved ikke om det har nogen større forskel.

og hvis man skal se film, skal man vel kigge på nogenlunde det samme?
Af inotic
Går med tanken om at droppe min 3 år gamle 17" TFT computer monitor, og samtidigt droppe det gamle 28" fjernsyn.

Er det muligt at finde en skærm der er god til visning af film/tv og samtidigt er god til spil, da jeg så overvejer at købe en tv-tuner, og have det hele til at køre over computeren.

Kan det så svare sig at gå op i større størrelser, men stadig til en nogenlunde fornuftig pris?

- Ved ikke om jeg skal lave en ny tråd om dette, men prøver lige at starte ud her.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du er jo stadig trådens ejermand, så du bestemmer selv hvor du vil dreje den hen ;)

En god stor spilleskærm er som regel baseret på TN teknologi og det harmonerer ikke så godt med TV. Betragtningsvinklerne er acceptable når man sidder lige foran skærmen, men når man først bevæger sig væk fra den og over i sofaen, så kan det meget nemt gå galt. Man må overhovedet ikke betragte et TN panel nedefra - det giver et meget dårligt resultat mht. farver.
Af inotic
Okay, så det er altså en dårlig løsning med en skærm både til spil, samt tv?

hvad hvis man invistere lidt mere end de 2500 som fx en samsung 226BW koster, kan man så finde noget der kan benyttes til begge dele?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er stadig TN paneler du har kig på. Alle de skærme som du vil finde egnede til spil er typisk TN paneler. Der er enkelte modeller såsom NEC 20WGX2 Pro som har S-IPS og stadig er egnet til at spille på, men ellers er der ikke rigtigt nogen skærme der er gode til det hele.
Af inotic
yakken, er godt klar over det også er TN-panel, derfor jeg spørger om alternativer, og om det eventuelt kan betale sig at bruge flere penge på en skærm, hvis det vil give en synlig forskel ved spil / tv.
Af SimTex
Nu skal du jo også overveje hvordan du bruger dit tv. Hvis du bruger dit tv til at se 30min fjernsyn inden du skal sove og måske lidt serier om eftermiddagen vil du altså blive umådelig træt af at skulle have din computer til at snurre for at få stillet det behov. Hvis du derimod bruger dit tv hovedsageligt til at se film på, kan du sagtens investere i en computer skærm og bruge den til begge dele. Men personligt vil jeg nu altid fortrække at have både tv og computerskærm.
Af inotic
Kan der jo være noget om SimTex, så kunne godt ske jeg skulle vælge at købe en skærm til computeren som så kun skal bruges til hovedsageligt at spille på og lidt surfing, også beholde fjernsynet.

Det tyder heller ikke på det er til at få en skærm som er til at se hvis man fx ligger i sengen og kommer til at se lidt nede fra, tyder på skærmbilledet bliver for dårligt så hvis skærmen ligeledes skal være god at spille på.

En skærm til spil, så er der vel næsten ikke andre alternativer end en Samsung 226BW, også håbe på at man får fat i en med et god panel.
Ved ikke hvordan TN-panelet er? det som sidder i modellerne nu, nogen der har erfaringer med dem?

Skærmen skal hovedsageligt bruges til FPS-spil i form af CS:S og lignende, og hvis den er god til det kan den vel også bruges til ethvert andet spil?