Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kampster
Jeg har lige i øjeblikket kig på en ny monitor som skal afløse min gamle Medion 18 tommers skærm ;)
Ovenstående har egentlig tjent mig godt men det er på tide at få en bedre og større skærm og jeg er blevet fristet af 24 tommers skærmene, som ser meget lækre ud.

Jeg har kig på især to modeller, og vil høre jer hvad I anbefaler mig;
-Dell 2407WFP-HC
-LG L245WP

Begge skærme ligger i prislejet 5-6.000 hvilket er hvad jeg har tænkt mig at spendere.
Jeg bruger helt overvejende skærmen til gaming, og ikke noget med FPS spil, da det meste af tiden går med World of Warcraft.

Hviken skærm ville I vælge, og har i evt. andre forslag i samme prisklasse ?

På forhånd tak,
Kampster
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Begge skærme er et udmærket bud til dit formål, men jeg må indrømme at jeg ville fortrække Dells S-PVA panel frem for LG's P-MVA. Sortgengivelsen er bedre.
Af kampster
Hej Yakken, tak for svaret !
Jeg faldt tilfældigt over Samsungs Syncmaster 245B som jo har et TN panel, men er godt og vel 2.500 billigere.
Jeg går ikke udfra at den hurtigere responstid ved et TN panel betyder noget i forhold til Dell's S-PVA panel når jeg primært bruger skærmen til RPG gaming (World of Warcraft), tekstbehandling og billedkiggeri til husbehov.
Men vil jeg få gavn af den bedre farvegengivelse i S-PVA panelet til den slags spil ? Eller sagt med andre ord; er de 2500,- ekstra givet godt ud set i lyset af mit behov ?

Venlig hilsen,
Søren
Af kampster
En anden bekymring ramte mig pludseligt;
Kan jeg overhovedet trække WoW i 1920x1200 på en 24 tommers skærm med mit ATI Radeon X850XT 256MB, AGP kort ?
Det er muligt at svaret er indlysende, men jeg er ikke mega teknik-haj !

Håber I kan hjælpe med et svar.

VH
Søren
Af Wildt
kampster skrev:Hej Yakken, tak for svaret !
Jeg faldt tilfældigt over Samsungs Syncmaster 245B som jo har et TN panel, men er godt og vel 2.500 billigere.
Jeg går ikke udfra at den hurtigere responstid ved et TN panel betyder noget i forhold til Dell's S-PVA panel når jeg primært bruger skærmen til RPG gaming (World of Warcraft), tekstbehandling og billedkiggeri til husbehov.
Men vil jeg få gavn af den bedre farvegengivelse i S-PVA panelet til den slags spil ? Eller sagt med andre ord; er de 2500,- ekstra givet godt ud set i lyset af mit behov ?

Venlig hilsen,
Søren
Som indehaver af en relativt stor TN baseret monitor (Samsung 204B) vil jeg advare imod de ringe betragtningsvinkler. Jo større skærmen er jo større er synsvinklen jo ud til kanterne af skærmen, og det er helt ekstremt ringe farver jeg får i toppen og bunden af skærmen selvom jeg sidder lige for.

Det er muligt at lige netop 204B'eren er i en liga for sig selv mht. ringe betragtningsvinkler i TN kategorien, men hvis ikke, så ville jeg ikke turde investere i et TN panel der er større end 20".
Senest rettet af Wildt 03 okt 2007, 18:16, rettet i alt 1 gang.
Af TYBO
Hvis du mest skal bruge det til gaming så spar pengene og køb et 22" med TN panel.
Ligger omkring 1800kr.
Her får du klart mest for pengene til gaming.
Resten af pengene kan du skyde efter en ny skærm om nogle år når de lidt større skærme er blevet bedre til gaming og kommet ned i pris.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit 850XT vil få gevaldige problemer med at trække WoW i den opløsning. Hvis du ikke agter at skifte grafikkortet ud, så gå ned i størrelse af skærm. Så kan du samtidigt vælge en 22" TN baseret model som det også foreslås.

Jeg ville personligt aldrig købe en skærm baseret på TN teknologi der var større end 22" - af samme grund som Wildt beskriver.
Af cederstrom
Er der så meget forskel på 22 og 24? ...

Må nok indrømme at jeg overvejer seriøst at købe en samsung 245b - Specielt fordi den er faldt til under 3500,- .. Så kan jeg altid købe en ny skærm når de bliver bedre i de store størrelser.

Bruger primært skærmen til surfing, programmering og spil.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, opløsningen på en 22" er 1680x1050 mod 24" skærmens 1920x1200 der svarer til over 30% flere pixels. Dit grafikkort er trods alt ikke toppen af poppen længere og selv med en 22" skærm vil jeg tro at du kan rende ind i problemer med WoW.

De store størrelser er skam ganske udmærkede, men da du har kig på 24" med TN paneler, så ER det altså en inferiør kvalitet du er ude i i forhold til 2407WFP og andre VA paneler.