Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af janbau
mhca skrev:Det er da ikke en soundbar, du får med, men en Samsung 360 graders højttaler. Eller findes der et tilbud jeg ikke kender.

JU7005 har direct LED backlight fremfor Edge LED.
Det ser jeg som en af de primære fordele ved JU7005 fremfor fx JS8005 og KS7005 og KS8005.

Jeg går dog selv og er ret fristet af at købe JU7005, inden det slet ikke kan fås mere (bare ærgerligt, at man ikke gjorde det til 7777 kr., som det flere gange tidligere har været på tilbud til). De nye modeller har fødderne placeret på en måde, der ikke går med mit TV-møbel.

Min største bekymring er dog blot omtalen af den bevægelsesopløsning:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1432540088
Og her kommer vi så til en anden skavank ved JU7505, for deaktiveres MotionPlus helt, så må du leve med en bevægelsesopløsning i den helt lave ende af skalaen. Vi måtte op i den helt høje indstilling af motion-blur justeringen for at få en acceptabel bevægelses-opløsning, men for at undgå at introducere alt for meget fnidder i billedet, så skal der ikke justeres på “Ryste”-funktionen - den skal slås fra. Med Motion Plus justeret på plads performer JU7505 dog som man kan forvente af et LCD-panel og der var kun beskedent slør at spore.
Link til Priser især Ju 7005 er et super tilbud :)
Galaxy A9.7 Tablet + UE55KS7005 SUHD-TV 9999 kr. 3 års garanti
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... 5-suhd-tv/

UE55JU7005 UHD-TV kun 6990 kr. Måske 3 års garanti ring for tilbud
https://www.hifiklubben.dk/tilbudstorve ... e55ju7005/
Bent odense skrev:Kan ikke lige huske hvor jeg har læst det, at det var ikke det problem på KS-serien.
Jeg har KS-serien stående nu... I'm telling you, not asking 8-)
Hentede et JU7005 idag og nu står det og venter i mit nye hus (stadig indpakket). Meeeen så er der lige en flytning hele fredagen før jeg får lov at lege. Ser frem til det.
Fik dog min 1000/1000 Mbit line fiber op og køre idag 8-)
Har du sammenlignet med en JU-model? Hvor halter JU'en ift. din KS?

Det er sandt, at JU ikke har helt så bredt et farverum, men derudover, så finder jeg ikke billedet væsentlig anderledes end JU. Jeg synes også at JU-modellen (og JS) klarede de fleste ting ret godt.
Af freant
Puha det er et svært valg O-O
Torben Rasmussen skrev:Du får ikke et udvidet farverum på JU-modellen, hvilket er dét som giver det største løft på disse skærme uden ægte lokal dæmpning af lyset under HDR-afvikling.

Tizen kører mærkbart bedre på KS-modellerne ift. sidste års modeller. Der er ryddet godt og grundigt op i de mærkelige pop-up menuer, som man fandt sidste år, så det er meget mere clean nu og det kører en del hurtigere. Der er stadig nogle småbugs rundt omkring, hvor jeg ofte oplever, at EPG'en ikke vil åbne på KS'eren hvis der er gang i en optagelse. Det var også et issue sidste år.

Nu er det ved at være et stykke tid siden jeg så på JU, men det forekommer mig, at JU var bedre til at håndtere bevægelse end KS når Auto Motion Plus var deaktiveret. På KS-serien så hakker bevægelse og du får en del slør uden Auto Motion Plus, men aktiverer du det så får du mere micro-stutter, som vi også så på JU og JS modellerne.
Tak for endnu et grundigt svar Torben :)

Så det vil sige at hvis jeg har ønske om at se bedst mulig HDR kvalitet (i dette prisleje) skal jeg vælge JS eller KS modellen, og hvis jeg ønsker bedst billedkvalitet på HD kanaler samt Viaplay, Netflix m.m. er JU at foretrække grundet baggrundsbelysning? Og hvordan fungerer opskalering til UHD på disse 3 modeller, og hvilken klarer det bedst?

Går ret meget op i SmartTV og vil helst bruge det uden den nuværende Chromecast, der dog er nødvendigt indtil Blockbuster for lavet en app til Tizen... Men det må jeg også prøve at få sammenlignet i butikken, for at se hvor slemt det er ifht den nye model.

Hvornår regner i med at testen kommer online?
polski12 skrev:Jeg vil ik tá sidste år model jeg har lige købt 65ks8005 jeg sige bare en ting waw et billede forhold til ju model :)
Vil også meget gerne høre uddybende grundlag for at vælge KS ifht JU...? :)
Jeg gider ik skrive hele masse i kan se på tast jeg lige uplode hvis i kan se så K's klar sig klart best næsten på alle punkter :)
Vedhæftede filer
Tast
Tast
image.png (495.67 KiB) Vist 5209 gange
Af Turbo
Det test skema er intet værd. Jeg har flere gange rystede på hoved af det skema.

Under HDR får bl.a. et KS8000 (8005) bedre karakter end et EF9500 (950V) og det passer i hvert fald ikke, det er 200% sikkert.

Sådan et kant-belyst LED kan slet ikke følge med et OLED når der tales HDR.
Af mbm
polski12 skrev:Hvis du sige det ik passer så kom med nogen beviser kom med dem??? Det nem og sige det ik passer :)
Bla den isolerede HDR score hvor der er 2 muligheder: HDR10 og Dolby Vision.
De fleste skærme score her 5 ud af 10 som er Max. Fordi de kun understøtter HDR10.
LG skærme score 10 som er Max fordi de både har HDR10 og Dolby Vision.

Så middelmådige LG Lcd score Max i HDR
Af Turbo
polski12 skrev:Hvis du sige det ik passer så kom med nogen beviser kom med dem??? Det nem og sige det ik passer :)
Der er intet at bevise - alle her inde ved (måske på nær dig) at et kant-belyst LED KS8005 følger slet ikke med et EF950V OLED når der tales HDR.

KS8000 = KS8005
EF9500 = EF950V (sidste års topmodel af OLED)

12, gå en tur i Elgiganten, Power eller et andet sted - få dem til at sætte The Martian 4k HDR på - så kan du selv se hvor dårlig et KS8005 er i forhold til et LG OLED når der tales HDR.

Der flere steder hvor man tydeligt kan se forskel. Bl.a. læg mærke når solpanelerne skinner igen eller himlen som er total sort med stjerner på.

Nu skal du ikke forstå det som at et KS8005 er til skallespanden når der tales HDR, for det er det ikke, det er bare slet ikke lige så godt som OLED.

Nu er der F1 (løbet) fra Silverstone :)
Af Mfede
Lige en bemærkning til Rtings tests af Samsungs TV:
Hvis I læser deres tests af 2016-modellerne, fremgår det at de amerikanske modelnavne er forskelligt fra UK-navnene for samme TV.
Eksempelvis skriver de, at KS8000 hedder KS7000 i UK og KS9000 hedder KS8000 i UK.
Hvis det er sandt, hvad Rtings skriver om modelnavnene, er der ifølge dem ikke den store grund til at vælge KS8000 fremfor KS7005.
Jeg satte mit JU7005 op i denne weekend, men har slet ikke "pillet" ved det, så det er 100% out-of-the box. Der er godt nok sket meget siden 2006 - hold-ta-op ! :)

Virker ret godt, men mit sammenligningsgrundlag er jo også tudse-gammelt. Fin bold-kamp igår, og lidt Ice Age i lørdags - som stod meget flot.
Lidt småirriteret over at det ikke er så nemt at finde en leje-film tjeneste hos Samsung - der er SF Films, men ser ud til deres udvalg er småt. Ellers har jeg en Apple TV + Chromecast jeg må koble på.

Det er muligt at en KS slår en JU på nogle punkter. Men så er der jo også lige 3.000 kr forskel (eller rigtig mange fadøl) .. 8-)