Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sælgeren
Hej.
Jeg har læst den ellers super gode guide til køb af LCD TV her i forummet, men nu er jeg sgu lidt forvirret.

Jeg kan se at der bliver anbefalet Samsung LE-46M87BD, men det forholder sig sådan at jeg har tidligere været lun på Samsung LE-40M86BD serien. Men efter at have set det live i en butik, så blev jeg svært skuffet.
Alt for meget støj på billedet i forhold til de ellers glimrende opløsninger og kontrastopgivelser.
Hvori er forskellen på M86 og M87 Panelet? Umiddelbart når man løber specs. igennem så ser de tilsyneladende ens ud.

Min umiddelbare sammenligning lige pt. er over for Sony KDL-40W2000 som jeg syntes har et imponerende billede live.

Er Samsung et bedre valg kontra Sony's?
Af cubie
Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at finde forskellen på M86 og 87. Der er nemlig ingen forskel på panelet.

Den eneste forskel er en synlig glas/alu-like kant nedest M87. Denne kant er sort på M86.
Af Sælgeren
Ok, ja så er det dømt ude på for dårligt billede.
Jeg har set M86 i 2 butikker nu og trods et flot billede med kraftige farver, så er jeg ikke imponeret over billedekvaliteten.
Jeg kan forstå at de i én eller anden Fona butik ikke har sat sig ind i at stikke fjersynet der rette signal, men anden gang jeg så det var i Hifiklubben på Åboulevarden og der har de altså styr på det.
Jeg stod på 4 meters afstand og kunne se tydelige farveforskelle i ellers ensartede overflader.
Af Rasmusdc
synes ikke billed kvaliteten på M86/M87 har nogle issues, især ikke ved DVB modtagning af alm Tv kilder.

er dog skuffet over alle de fejl der er ved panelet.

har lige leveret mit BV4-50" tilbage, ikke pga tv´et, super lækkert, men det var altså for stort, så medarbejder butikken henter det. og jeg skulle bruge et alternativ

har selv haft 3 M panaler inden for døre som alle er blevet returneret, den ene fordi den var DOA, den anden pga gammel firmware og den sidste pga EKSTREM clouding.

men tog altså chancen EN GANG TIL.. og købte 2stk M86 hos Easyshopping en 37" til xbox på kontor og en 40"

jeg har lidt problemer men beholder dem, der er banding på scart AV1 (men bruger ikke scart mere) og der er en lille smule clouding på 40" men kun hvis man sidder i totalt mørke, og lysniveauet er middel til høj.

Men synes ikke andre paneler kan levere denne kvalitet.. i LCD... og HD kvaliteten er suveræn, falder i staver over discovery HD, den kører bare konstant når jeg ikke ser alm TV..

Seriøst, kan kun anbefale det panel, men anbefalder man køber den et sted med stor lager udskiftning som Easyshopping, Fona havde de gamle firmwares, men fik P8 paneler med 2000 firmware hos easyshopping, hvilket gjorde jeg ikke har Movieplus bugs og har support for 24fps og 1080p input fra Xbox360
Af cubie
Rasmusdc skrev:jeg har lidt problemer men beholder dem, der er banding på scart AV1 (men bruger ikke scart mere) og der er en lille smule clouding på 40" men kun hvis man sidder i totalt mørke, og lysniveauet er middel til høj.
Hej Rasmus

Du skriver noget om clouding. Er dette det samme hvad jeg oplever på mit M86 TV: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=4290
Senest rettet af cubie 11 sep 2007, 08:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af azrael
Ja, det der Episode III skæmmer godt nok... :p
Af cubie
Okay Yakken... men det er da en fejl, ikke, og man derfor blot få et nyt TV, hvis dette problem opstår på dag 1?

Jeg ved ikke om du så linket, som jeg skrev i sidste indlæg, men det må kaldes clouding, det som jeg oplever, ikke?
Af Rasmusdc
ja det ligner clouding..

clouding er et issue der er på mange fladskærme, som er blevet en del mere tydeligt nu hvor sortniveauet er blevet så meget bedre..

det Yakken viser, og det du viser på links, er nok hvad jeg vil kalde ekstremt, det var sådan noget jeg kunne acceptere på en W2000 som er vidt og bredt kendt for clouding, men ikke på en samsung, da jeg ville mene den skulle være bedre..

Min har det dog.. eller begge har det, min i stuen har 2 områder, men synes det er minimalt, det skal være nat, og jeg skal have en hel sort baggrund, og den skal være der i 10-20 sek før jeg kan fange de områder, og så skal lysniveauet være på 8-10 før at jeg kan se det, sådan er det også på 37"....

Jeg tror de er blevet lidt dårligere til det, jo nyere M8x panelet er, det er lidt det jeg frygter, havde 2 af de gamle med den gamle firmware den havde minimal uniformitet, som man kan se i diverse tests.

Jeg ville ikke acceptere så slem uniformitet, skulle vist være noget med skidt i produktions processen, spænd i panelet eller dårlig montering.

men personligt tror jeg ikke jeg har set et eneste panel 37" og over som ikke har det, selv mit gamle DK R71 har det også i det ene hjørne. nogle testere er gode til at finde backlight niveau og lys niveau på de paneler de tester så det ikke kan ses og andre er gode til af fremhæve det.

Men irritere det vil alm film kigning så ville jeg bytte den.. eller bruge 14 dages retur ret... byttede som sagt min M86´ere nr 3 hos merlin pga clouding, fordi det ikke bare var lidt men mere ala Yakkens.
Af pianisimo
Hej.

Ok nu er snakken gået lidt over i clouding, men jeg kunne tænke mig at vide om der er nogen der ved hvornår Samsung udsender en ny serie, og deres m8-serie derved kommer ned i pris!?

Mvh ;;) Pia
Af cubie
Tak for de fine svar, Rasmus.

Jeg forventer også, at jeg endnu en gang skal af med mit M86 TV. Jeg mener bare, at når man trods alt giver så forholdsvis mange penge for det, så bør det også være i orden, når man åbner kassen.

Og som du skriver, så slår Samsung det jo netop temmelig stort op, at deres panel virkelig kan lave sort. Det som jeg oplever er ganske vist også sort, men med tendens til let overskyet... eller bare sort uheld.
Af jado
På "Recorder.dk" har jeg lige læst følgende:

Samsung Prestigeservice er en ny gratis service til kunder, der køber et Samsung LCD- eller plasmafjernsyn i størrelsen 40” og opefter. Opleves der tekniske problemer med fjernsynet, vil man få besøg af en Samsung-tekniker senest dagen efter.

Man modtager yderligere information om den nye service, når man køber et Samsung TV på 40" eller derover, hos en af de autoriserede Samsung-forhandlere. Servicen gælder i to år fra den dag hvor TV'et er købt.

det afhjælper problematikken omkring reklamationer en del.
Af Rasmusdc
jeg har accepteret mit clouding, som sagt har jeg ikke oplevet at det ikke har været på et panel

og blev træt af at bytte skærme. jeg må da også indrømme jeg personligt gerne vil have det pefekte panel, og troede det var samsung den var galt med, til jeg måtte returnere et Pioneer og et panasonic... så nu acceptere jeg de små problemer..

det eneste min M86 har er banding på AV1 (men har fundet ud af et HIGHGRADE kabel løser det, så den er nok bare mere følsom)

og så clouding på 40", og hvis jeg booster lyset max... så tror jeg faktisk jeg har nærmet mig Yakkens niveau... omend at kører jeg normalt lys, hvor sort er SORT... så er det noget jeg ikke bemærker, selv i et mørkt rum..

Elsker mine M86´ere, og 22000kr for 2 tv af den kaliber, det får man ikke mange andre steder.

har nok bare lært at acceptere at ethvert panel har en svag side.... Min mate købte en W2000 sony den ville jeg slet ikke kunne acceptere så meget clouding har den.
Af Femerling
Er det noget med at Samsung's fjernsyn er svære at hænge op fordi deres stik går ind mod væggen og ikke ned mod gulvet?