Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
Læser tit at mange har den holdning at ældre plasma tv stadig har bedre billede end helt nye LED tv - selv end de større LED model serier.

Undrer mig over dette!

Jeg havde selv et Panasonic PX80 årg. 2008 plasma tv som jeg var fint tilfreds med og som virkelig var et "value for money" tv det år og som blev anbefalet alle steder - inkl. her på Flatpanels.

I 2012 udskiftede jeg det til et LG LM660T LED tv som i min verden var et kæmpe skridt opad i billedkvalitet.

Nu har jeg udskiftet det til et Sony X8505C LED tv og igen må jeg konstatere at billedkvaliteten er øget væsentligt!

Jeg forstår derfor ikke hvorfor der er så mange som mener at deres gamle plasma tv er bedre end et nyt LED tv?
Af bobbas
Det afhænger lidt af hvad du lægger vægt på mht billedekvalitet. Kvalitet opfattes individuelt. For mig er der stadig, for mange 'artifacts' på LED, og holder derfor fast i mit Pioneer 5090, lidt endnu - indtil OLED er modent :o

mvh
Lars
Af mbm
bobbas skrev:Det afhænger lidt af hvad du lægger vægt på mht billedekvalitet. Kvalitet opfattes individuelt. For mig er der stadig, for mange 'artifacts' på LED, og holder derfor fast i mit Pioneer 5090, lidt endnu - indtil OLED er modent :o

mvh
Lars
også lige netop der hvor jeg var rigtig godt tilfreds med plasma. Mit er desværre døende.
Af TFL
Jeg har også mange gange overvejet at skifte mit PX80 ud, men jeg har aldrig fundet noget jeg har kunne være tilfreds med. Jeg synes stadig der er issues ved hurtige bevægelser og mange stadig har soap-opera effekt (hvilket virkelig ødelægger oplevelsen) på trods af man kan minimere dette.
Af Turbo
Et billede på et TV må hel klart handle om at få det mest naturlige billede - dvs. se ud som om du står og ser det i virkeligheden (rigtige farver, korrekt lys/kontrast samt skarphed ved ting der bevæger sig hurtigt på tværs af skærmen).

Det klare CRT og Plasma stadig meget bedre og vil altid gøre end LCD/LED. Teknologien i LCD/LED gør at det aldrig kommer på højde med CRT og Plasma, det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Farver og lys/kontrast kan nok på et tidspunkt, men aldrig i hurtighed.

Fokuserer på græsset der fare på tværs af skærmen når f.eks. en Gepard jager eller andet der fare hurtigt på tværs af skærmen, det er hel vildt uskarpt på LCD/LED, det er det ikke på CRT eller Plasma.

Jeg har lige skiftet mit Panasonic PZ80 Plasma ud med LG EF950V OLED.
Mit gamle Plasma skulle jeg slå på for at det ville tænde (nok en kold lodning) og det var jeg blevet træt af at skulle, nogen gange tog det 20 min. at få det tændt, det er ikke optimalt. I soveværelset har jeg et Samsung LED ca. 4 år gammel, den gang til lidt over 10k.

Havde man stadig kunne få Plasma var mit nye OLED blevet sendt tilbage igen det er helt sikkert. Nu skal det ikke forstås som om OLED er total lort, for det er det ikke, det er bare ikke på højde med Plasma.
Brugeravatar
Af hans123
Uden at det skal blive en større krig mellem plasma og lcd.

Så er farverummet vel blevet større på de sidste lcd. Samt lysstyrken er blevet hævet en del.
Her mener jeg at plasma er bagud. Udover manglen på 4k HDR osv
Af Turbo
Det kan godt være der kan komme mere lys på LCD/LED end der kan på CRT og Plasma, men det er ikke det det handler om imo. Det handler om et naturligt billede og alle TV (CRT, LCD/LED eller Plasma) kan give mere lys end der i et naturligt billede ;)

Ja, de mangler 4k og 8k.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Ja, brandærgerligt at især Panasonic valgte at droppe plasmaskærme. Tror på at der stadig var mange der gerne ville købe dem, hvis bare de gad at producere dem.
Måske handler det om, at avancen ikke var så høj som på LED tv eller at det var dyrere at udvikle. Men tvivler på at at man ikke kunne udvikle teknologien mere. Det kan man altid med næsten al elektronik.
Af Turbo
Jeg ved der er mange der stadig godt vil have et Panasonic Plasma - nbRadio i Roskilde har fortalt mig flere gange at de stadig får henvendelser om de kan skaffe et brugt.

Det handler om kroner og øre ene og alene - teknikken inde i er nok nogen lunde det samme prismæssigt, men panelerne er der meget stor forskel på prismæssigt.

Plasma kunne udvikles meget mere helt sikkert, men det havde gjort panelerne endnu dyre end de var i forvejen at producerer - fejl i Plasma panelproduktionen var en del større end det er i LCD/LED paneler, det gør også at prisen bliver højer.

Jeg har en gammel (ca. 10 år) 21" Samsung CRT monitor som jeg ikke nænner at smide ud da den stadig virker fint - den klare 2048x1536@75Hz men desværre kun 4:3 og alt er jo 16:9 i dag.
Når de kan udvikle CRT så meget, så kan de selvf. også udvikle Plasma, men kroner og øre.
Af mbm
Er også rigtig trist over mit plasma nu er itu.
Havde håbet det kunne holde 4-5 år endnu. Indtil 4K og oled Ville være mere udviklet.
Af lennon
Udviklingen har taget livet af plasma. 4k med gældende miljøkrav var inden grad sidste søm i ligkisten . Heldigvis er OLED tæt på at være (pris)realistisk . Og bortset fra nogle få issues ( betragtningsvinkler,gammakurve osv) så er de bedste LCD faktisk efterhånden OK . CRT er og bliver håbløs oldscool !
Af Turbo
Det er ikke udviklingen der har taget livet af Plasma, men produktions prisen der har, det er et kapitalistisk samfund du lever i - nok er ikke nok desværre, man vil have meget mere (kroner og øre).

4k og 8k kan Plasma godt udvikles til, men igen det er et kapitalistisk samfund du lever i.

OLED er stadig alt for dyrt synes jeg - det TV jeg lige har købt står til 38k, jeg købte det på weekend tilbud til 25k - det er stadig alt for meget for et TV, det skal koste under 10k og stadig have kvalitet som CRT og Plasma imo.

Ja, der er en masse miljøkrav - der kunne man starte på at bruge noget mere gas og ikke alt det kul og olie - affalds produktet ved at brande gas af er hovedsagelig vand.

Hvis du synes det er OK at ting der bevæger sig hurtigt på tværs af skærmen er uskarpt, så okey - det er der bare mange andre der ikke synes er OK.

Mht. betragtningsvinkel så har du aldrig set Plasma kontra en flad OLED - den langt bedre på OLED (glem alt om buet). Men nu er det altså ikke sådan at man sætter sig i en meget skæv vinkel uanset hvad man se på - langt de fleste vil helst sidde så tæt på midt for som muligt.
Går du ud i en meget skæv vinkel fra en Plasma kan du se billedet 3 gange (3 forskellige dybder) med 3 forskellige farver pga. alle de glas plader panelet er bygget op i - det sker ikke på en flad LCD/LED/OLED.

Mht. CRT så var de stadig langt bedre til at håndterer bl.a. hurtige bevægelser på tværs af skærmen end LCD/LED nogen sinde kan blive og så kan det godt være CRT er gammeldags - men faktum er de var langt bedre.
Af kruga
Som jeg husker det, så var problemet ikke "kun" produktionsomkostningerne ved plasma, men EU. Panasonic ville aldrig kunne lave et plasmatv der kunne overholde de nye regler til strømforbrug når det kom op i 4k. Så derfor valgte de at skifte hest.