Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har igennem mange år optaget en del film fra familiefester med videokamera og brændt dem på DVD'er i almindeligt DVD format.
Herudover har jeg nogle ældre købte DVD film, som ikke er kodet, men som også skal lægges på ekstern harddisk, som tilsluttes direkte til TV.
Jeg har et Samsung UE46 C8705 fra 2010 i øvrigt købt på baggrund af fælles ordre via Flatpanels.
Jeg har i første omgang prøvet at lægge indhold i DVD over på USB i samme DVD format, idet jeg ikke ønsker, at der sker et kvalitetstab i både lyd og billede. Når jeg afspiller fra USB, viser TV kun et mindre billede og ikke tekster. Er det mit ældre TV, der ikke understøtter afspilning af DVD materiale fra USB-nøgle, eller er det kun nyere TV, der kan vise dette videoformat?

Med venlig hilsen

Jørgen
Du kan ikke blot kopiere indholdet fra Dvd over på en stick. Det skal gøres med speciel software. Jeg vil anbefale MakeMKV i stedet. Den ændrer ikke på kvaliteten, men du får dog ikke ekstramaterialet med.
Jeg har lavet en kopi af min DVD med programmet CloneDVD2 og overført til USB stick, hvor lyd og videospor ligger som VOB-filer. Jeg kan forstå på dig, at hverken min ældre fladskærm og nye fladskærme understøtter denne mulighed for at se film.
Jeg har lige installeret MakeMKV på PC og lavet en kopi af DVD, men jeg kan ikke overføre til en 16 GB tom usb-stick, idet programmet gør opmærksom på at output er på mere en 4178 MB, mens der er begrænsninger på 4095 MB på USB stick. Har ingen problemer med at kopiere filmen til PC, hvor filmen vises uden problemer.
Jeg skal ud og købe en ekstern harddisk. Så må jeg prøve at se, om jeg ikke kan kopiere direkte til denne harddisk.
Tak for hjælpen.
Det lyder som om at dit USB-stick bruger FAT32 som filsystem. Hvis du i stifinder eller "Denne Computer" højreklikker på enheden og trykker formatér, kan du vælge et andet filsystem, som accepterer større filer.
Eller sagt på en anden måde: FAT32 understøtter ikke filer over 4 GB, så du skal formatere din stick til NTFS.

Du vil helt sikkert få meget ud af, at købe en medie afspiller, der kan afspille alle formater, med alle former for lyd og tekster.
Den tilsluttes dit tv med HDMI, så er du fri for at bekymre dig om diverse formater.
De afspiller også iso-filer.

Du kan f.eks kigge på en WD Tv eller en Nvidia Shield Tv, der kan afspille over Kodi...
Har formateret mit USB til NTFS og lagt film på. Sat i USB indgang på TV. Viser kun det, der svarer til 4:3 format og uden tekst. Der er ingen problemer, når jeg ser filmen på min PC, hvor både billede og tekst er OK.
Jeg har opgivet, at benytte denne mulighed for at se film på TV ved hjælp af ekstern HD/USB.
Jeg vil prøve den anden mulighed, som anbefalet herunder, hvor der kan tilsluttes en medieafspiller til TV. Desværre har jeg et meget begrænset kendskab til elektronik/medie afspiller.
Det kan også være, at jeg skal vente til efteråret, hvor jeg skal skifte TV. Jeg har kigget på et af de nye TV af mrk. Samsung 65" KS 8005, som kommer i handlen i foråret, men som vel er faldet i pris til efteråret. Jeg har p.t. 2 Samsung TV i værelser og 1 i stue og har aldrig haft problemer med dem.
I skal begge have tak for respons på mine spørgsmål
En billig løsning til en medieafspiller kunne være Raspberry Pi, som kan fås i versioner hvor Kodi allerede er installeret på den. Du kan se vores anmeldelse af version II af den her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1426835070

Den er netop udkommet i en version 3.

Uden indpakning og tilbehør, så kan du være oppe og køre for godt 500 kr.
http://raspberrypi.dk/
En meget nem løsning er en WD TV Live. Den koster omkring 300 kr brugt på f.eks. DBA og den er perfekt til f.eks. DVD kopier, især hvis du laver en ISO fil af DVD'en. Så virker den som om du afspillede den originale DVD, inklusive den rette billedstørrelse, undertekster og ekstramateriale. ISO filen kan ligge både på en ekstern harddisk og afspilles over netværket, både kablet eller wifi eller på en USB pind du sætter i WD boksen. Det kan næppe gøres ret meget nemmere.

Jeg har selv kørt med en WD TV Live igennem flere år og det fungerer perfekt.

( du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil vide mere ) :)
Mit kendskab til elektronik er kun middelmådig, hvorfor ByteMe's anbefaling af en WD TV Media Player virker som den bedste brugbare løsning for mig. En ny kan købes for 642 kr. plus udgifter til ekstern harddisk.
Jeg har optaget mange film fra familiefester som er redigeret i Pinnacle og brændt på/som DVD med menuer.
Jeg har sluttelig 2 spørgsmål:
Vil en DVD kunne kopieres i 1:1 til harddisk og kunne ses og bruges med menuer - ligesom den originale?
Jeg har forbundet lyd/videokabler fra TV til surroundanlæg. Jeg går ud fra, at jeg uden problemer kan få 5.1 lyd ud af anlæg ved brug af WD TV afspiller?

Jeg er blev en del klogere, så i skal alle sammen have tak for hjælpen.
Dine DVD'er kan du kopiere til harddisk med f.eks. den gratis udgave af DVDFab eller DVDshrink. Begge programmer kan lave en ISO fil, altså et 1:1 image af DVD'en som WD TV boksen så kan afspille fuldstændigt som den originale skive, altså med menuer osv.

Dit spørgsmål om lyden kan jeg ikke lige svare på, for jeg har altid bare brugt den lyd der fulgt med over i TV'et via HDMI kablet og derfra til et sæt 2.1 højttalere via min BR afspiller. Regner da med den også understøtter 5.1 men det kan du sikkert læse om på WD's site
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=1270

Du behøver såmænd ikke engang den eksterne harddisk. I dag har jeg mine film liggende på en NAS, en WD Mycloud Mirror, men før den kom til, havde jeg bare film på min PC, i en delt mappe, som WD boksen så trak dem fra over hjemmets netværk, både kablet og over wifi. Alt sammen ganske nemt at sætte op og bruge.
Jeg ejer både en WD TV Live gen. 3, en Boxee Box samt en Nvidia Shield Tv.
Den nye WD TV udkom i 2014.
Den ligner WD TV Live til forveksling på det ydre, men firmwaren er ikke den samme og den nye version, kan IKKE afspille Netflix, hvis det har nogen betydning.
Det eneste, du behøver, for at overføre lyd og billede, er et HDMI-kabel, forudsat, din receiver understøtter dette, ellers kan lyden overføres med et optisk kabel.
DVDer kan afspilles nøjagtig, som hvis du smed en skive i en dvd-afspiller, og der er fuld understøttelse af både DTS og AC3.
Hvis du vil ofre lidt mere, og vil nørde lidt med det, så er en Nvidia Shield Tv et rigtigt godt bud, med understøttelse af h.265 (HEVC), som er afløseren til MPEG-4.
Den kan utroligt mange ting, og er ekstrem hurtig, hvilket er rart, når man skal se billeder og starte flere videoklip efter hinanden...
Den kan også installeres med full Android, og kan så afspille alle de spil, som du kan på din telefon, forudsat, du IKKE er æblemand... :)
Begge tager alle formater, og har hver deres styrker, så gør op med dig selv, hvad du har brug for.
Det endte med, at jeg nu har købt en WD TV boks og en WD Elements harddisk. Jeg er begyndt at lægge en del film på harddisken i mapper opdelt i forskellige genre. Det hele skal så tilsluttes et nyt TV, der købes i oktober.
Nu til mit spørgsmål. Kan jeg i samme mappe, hvor filmen er lagt lægge en scannet kopi af DVD coveret, så det er muligt, at læse lidt om filmen, før den ses?