Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Til min mor og far har jeg kig på disse to
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... #tab-specs
og
https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... 32&point=1

men også et phillips 49/55PUS7100/7150/7120 (orientering her http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1426919032
Hvad vil man anbefale?

Min far og mor har været ok tilfreds med et dyrere 17 år gammelt billedrørsskærm fra Phillips

Krav til nyt tv (som ovenstående to modeller overholder):
  • CI+ modul
  • PVR-funktion
  • 4K (lidt i tvivl - se indlæg)
  • Aluminiumskant
Jeg har hørt flere sige 4K - jeg har nok til gode at se forskellen på Ultra og Full på en 48" skærm - men der jo også folk som kan se forskel på deres smartphone, så mon ikke jeg skulle acceptere det som et faktum
Vil den kunne klare 4K signalerne fra TV-udbyderne, når de en gang måske vil komme???
Senest rettet af T-buch 08 mar 2016, 08:59, rettet i alt 1 gang.
Af Grandahl
Hvorfor Peter du henviser til en skærm der er 1000kr dyrere og ikke kan tilbyde UHD

Den største forskel på den Samsung og LG er nok at LG har IPS panel, der giver et bredere synsfelt men et dårligere sort og kontrastniveau.. Samsung har VA panel, der har et bedre sort og kontrastniveau, men er dårligere på synsviden ift. LG'en

UHD kan sagtens ses på en 48" skærm, men oplevelsen af 4K bliver større jo større skærm du kikker på.. Hvornår 4k bliver almindeligt på tv kanalerne er uvis, men jeg tror ikke det står lige for døren.. Tilgengæld kommer der mere og mere streaming med UHD materiale. Der ligger mest på Netflix og Youtube pt.
Af T-buch
Tak, tak
Kvier mig godt nok lidt ved at vælge det som alle de andre gør: Samsung - men har godt nok set, at de har fået mange rosende ord kastet efter sig hvad angår pris/ydelse - så putter jeg lidt mine egen erfaringer lidt i glemmebogen (sidder lige nu f.eks. med en Samsung PC-skærm, hvor strømforsyningen larmer løs)

Den "flinke" mand i Elgiganten (jeg var ikke med) tilbød sørme lige min mor en Philips 49PUS7100 til 7.500 kr, med "baglys" og det var da godt nok vældig flot synes hun, hvorimod LG-TV' et ude i Bilka var grimt og plastikagtig
Det gør jo sagen noget sværere - for vil hun lige pludselig give 7500 kr. for et tv - så er vi jo over i en helt anden boldbane ...

Med hensyn til mit spørgsmål om 4K - vil TV'ets digitale tuner-modtagerenheden (muligvis et håbløs lægmandsudtryk) så også klar til at modtage 4K, når det en gang kommer - det er det jeg tænker på.
Af PeterD
T-buch skrev:Tak, tak
Kvier mig godt nok lidt ved at vælge det som alle de andre gør: Samsung - men har godt nok set, at de har fået mange rosende ord kastet efter sig hvad angår pris/ydelse - så putter jeg lidt mine egen erfaringer lidt i glemmebogen (sidder lige nu f.eks. med en Samsung PC-skærm, hvor strømforsyningen larmer løs)
Tænk dig nu om en ekstra gang. Vi skulle nødig have at du skal have problemer med strømforsyningen før der er gået 3 år..

Du kan vel altid købe en til livsforsikring..næ tillægsforsikring?

Der findes også andre mærker end Sony, Samsung og Panasonic.
Af Grandahl
PeterD:

Manden/trådstarter skriver i sit indlæg:

Krav:
4K

Hvad er der så at misforstå, man skulle tro du er 10 år nogle gange
Af Mfede
PeterD skrev:
Grandahl skrev:Hvorfor Peter du henviser til en skærm der er 1000kr dyrere og ikke kan tilbyde UHD
Fordi det stadig har det mest naturtro farver/ hudtoner/ sortniveau/ korr sagt billede..og for at få bedst udnyttelse af UHD skal du ikke sidde meget mere end 2 meter væk.

http://www.rtings.com/tv/learn/4k-ultra ... g-compared
Det er interessant. JU6400 scorer netop højere på billedkvaliteten i AVForums test af de to TV. Så kan vi vel godt blive enige om, at Sony-modellen ikke er 1000 kroner mere værd?
Af PeterD
Nå, nu må jeg hellere lade være med at ødelægge tråden mere, så håber jeg i kan vejlede trådstarter ordentligt så han bliver tilfreds. :-)
Af T-buch
Vi takker i hvert fald for dem, som har været indtil videre, men tager da med kyshånd imod flere, hvis nogen skulle ligge inde med noget
Budgettet er vist sat op til en 7000 kr.
Af Grandahl
Hvis kravene er de samme, og 55" ikke er en mulighed, ville jeg stadig tage den Samsung og beholde resten af pengene.. Evt købe en ekstern harddisk til en 500kr, så der kan optages.

Der vil ikke meget bedre UHD ved at finde en dyrere større model efter min mening, ikke kroner/øre i forhold til hvad du får hentet på billedkvalitet ved en 48"
Af T-buch
Tak for svar, Grandahl og din pointe om størrelserne
De kan vist godt overtales til at gå op i 55 tommer for jeg har sagt til dem, at det ikke rigtig giver mening at ønske sig 4 K og så sidde fra 3 til 4,2 meter fra en 48 tommer skærm - sig endelig til, hvis jeg misinformere dem
NB afstanden til tv-skærmen er ca. 2,8 meter til 4,2 m

Jeg tænker faktisk, at hvis de vil ned i en 48 tommer, så kunne de spare nogle penge og undlade 4K - men så starter vi ligesom forfra igen
Jeg ved at de forsøger at købe skærm som skal holde i forholdsvis mange år - så set i det lys, er det måske åndsvagt ikke at købe 4K selv om det bliver i 48- 50 tommer størrelsen

Mor vil vist gerne have noget med aluminiumskant

Det tager tid der her - men vi er meget glade for jeres input

Til Peter - Jeg synes du har nogle gode pointer - men jeg synes ikke rigtig det virker som om at Sony er det bedste valg, når jeg orienterer mig på nettet
Jeg synes der tegner sig et billede af LG, Samsung og så Phillips - Panasonic er eg ikke helt sikkert på - de virker hele tiden lige et hak dyrere
...Jeg svarer når der spørges:

Lidt stort spænd fra 48-55"

Det kedelige logiske valg hvis du spørger 5 ud af 10 sælgere vil være Samsung pga. de er brandet så hårdt.

2 ville nok vælge LG.

1 til hver af Sony og Panasonic

Og så får Philips nok en enkelt af en der selv har Ambilight hjemme..

"Vigtigt det holder i mange år"..
Tror lige du skal google det og vurderer
om DU syntes Philips og Samsungs indmad og skærm samt elektronike komponenter holder i flere år..

Brug i hvertfald pricerunner når I har sporet jer mere ind på mærke og pris.

Sælgerne vil gøre alt for at sælge jer en skærm butikken tjener mest på..
Glem de flotte testbilleder i butikken..

De kan sikkert indstilles så bestemte skærme har flottere billed end andre..(Der er skruet ned for lysstyrken/farver på dem de ikke tjener på og tilsvarende overdrevet op på dem de hellere vil sælge)
Og når man spørger om de kan justere billedet korrekt siger de:
"Mumle..Mumle..Betjeningen er lige blevet væk, men prøv at se denne anden skærm. Dét er netop på tilbud og hvis du køber en forsikring, kan jeg måske..(regne/regne) give den gratis med".

Der er sikkert flere ting..Nå' ja:

http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... rbrugerne/

Men gode priser. Det har de :)

Et godt 48" ligger vel på en ca. 5000 kr
55" og 4K UHD, kommer så måske op i 7000-7600 kr, medmindre nogle af butikkerne har fødselsdag og man ser bort fra No Name produkter fra Aldi osv...men har de 4K skærme..?