Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Tiden er kommet til at skaffe et nyt fjernsyn til stuen og pensionere det gamle.

Jeg er dog en del i tvivl og vil lige høre jeres råd.

Det skal primært bruges til at se film på, netflix, fodboldkampe og standard tv. Bedømt på hvad jeg har læst mig til er det vigtigt med en god evne til at vise sort og jeg tror jeg vil foretrække baggrundsbelysning. Det ville også være rart hvis betragtningsvinklen ikke er helt håbløs og styresystemet ikke går ned for ofte.

Rimelig hurtigt er jeg fundet frem til enten Samsung, Panasonic eller Philips. LG er jeg ikke den store fan af og Sony lyder til at have for meget bøvl med deres android. Jeg forventer dog ikke at skulle på nettet eller noget med det og det klart vigtigste er billedkvaliteten og at tingene bare virker. Det er ikke vigtigt med 3D.

Budgettet er op til 8000, måske en tudse mere hvis det er exceptionelt. Størrelsen er helst 55". Kommer til at sidde en 3½ meter fra skærmen. Cirka.

Jeg hælder mest til Philips, men deres PUT6400 virker lidt for skrabet og deres PUS7100 lidt for dyr. Jeg ser dog at jeg kan få en PUS7150 til kun 8000 lige nu. Jeg kan dog ikke finde ud af hvad forskellen er på en 7100 udgaven og 7150. Nogle kloge hoveder?

Omkring Samsung så hælder jeg mest til at fange deres 7005 næste gang den er på tilbud. Jeg ved dog Elgiganten har 8005 i næste uge til 9000. Er den de ekstra penge værd sammenlignet med den fra Philips?

Endelig... jeg har hørt en del godt om Panasonics billede, men jeg har også hørt at de har problemer ved lodrette streger ved hurtig bevægelse, fx ved fodboldkampe. Samtidig virker de ikke til at være på tilbud specielt ofte.

Bedømt på mine ønsker; sort, belysning, billede og pris... er der så nogle særlige anbefalinger eller advarsler? Umiddelbart hælder jeg mest til enten en af de to fra Samsung eller den 7150 fra Philips... men overser jeg noget? Er der en eller anden model der blæser dem ud af vandet?

På forhånd tak for input.
Af PeterD
[quote="JesperC"]men jeg har også hørt at de har problemer ved lodrette streger ved hurtig bevægelse, fx ved fodboldkampe. Samtidig virker de ikke til at være på tilbud specielt ofte./quote].

Hmm. Ikke at det ikke kan være sket, men deres skærme får ofte rigtig gode karakterer for netop deres billede.

At de ikke er på tilbud så ofte handler vel mere om importørerne presser prisen MAX. på andre skærme..

Det kan jo også ses positivt. At indmaden hos japanske produkter typisk holder længere end hos f.eks andre mærker?

Men du kan selv se hvad andre sider skriver om de forskellige skærme: Whathifi.com, Hdtvtest.co.uk, avsforum.com/tag/tvs/, Techradar.com, Ljudochbild.se, trustedreview og der er vel også andre sider..

Når du selv nævner Panasonic, så er deres CX700 der får topkarakterer forskellige steder nok en kende for dyr..

Den ligger til 9000 kr men er med rette udsolgt:

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3051082/TV ... ign-Priser

Betragtningsvikel:

http://m.youtube.com/watch?v=iPuKm-rlL0Y

"Recommended"

"Native black level was the lowest we’ve measured on a 4K TV thus far without enlisting the help of local dimming.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx50cx70 ... 054122.htm

" Speciel Anbefalet".

"Fint sortniveau, jævn lysfordeling og naturtro farvegengivelse er det, der karakteriserer Panasonic-skærmen, som også er hurtigere og mere brugervenlig end tidligere generationer."

http://www.lydogbillede.dk/test/tv/55cx700/

"Overall the CX700 is a strong proposition with FirefoxOS and quad-core processing power offering fast access to Apps and other features on the TV. Add in very good picture quality, 4K resolution and local dimming technology and the Panasonic offers good value at its market position and when set up correctly we didn’t find anything to worry about in terms of image quality. If you are looking at a 4K UHD future solution for a living room (or second room) for under a grand, we can recommend the Panasonic TX-50CX700."

https://www.avforums.com/review/panason ... view.11286

"The Viera TX-55CX700B is a superb 4K TV. Terrific Full HD upscaling, fantastic colours and a smooth smart TV interface gives Panasonic a huge leg-up. As Ultra HD content starts to become more readily available, this is a great TV to make sure you're ready...5 ud af stjerner"

http://www.expertreviews.co.uk/tvs-ente ... 00b-review

Om Firefox:

https://youtu.be/sN93wP6I7-E

Men Philips og Samsung (og LG) har også nogle fine skærme.

Datatid skriver dette om PUS7100:

"Billedet er fremragende, uanset hvilken type indhold du ser. Tv'et har også testens bedste lyd samt en god fjernbetjening. Billedkvaliteten på Philips' tv er simpelthen en klasse over de andres."

Forskellen på 7100 og 7150 er, at 7150 har en anden designet fod. Det er det eneste. Skærmen/Billedet skulle være 100% som 7100.

Syntes ikke der er mange dybtgående tests af 7100, på de "respekterede sider"..

Er dette en?:

http://www.trustedreviews.com/philips-a ... 015-review

Og her:

"Mediocre image quality"
"Slow Menus"

http://thegadgetpill.com/philips-49pus7 ... tv-review/

Vedr. Samsung kan merudgiften på H8005 i forhold til H7005 ikke betale sig.

Den får + for :
Relativ god sortgengivelse
God gengivelse af bevægelse for LCD

Desværre som altid med Samsungs skærme og anmeldelser skal man kæmpe med en masse reklamesider om skærmen. "Hvor fremragende skærmen er pga x og x", men der er færre uafhængige testsider som hdtvtest.co.uk og avforums.com der egentlig har haft den inde til grundig test".

Ellers har jeg misset dem? O-O

Håber du kan bruge noget her og læs test og gå efter mavefornemmelsen og drop sælgerne.
Reklamer på Samsungs skærme? Hvor har du dog det fra, Peter? Det har jeg dog aldrig set på mine i løbet af årene. Heller ikke på nye apparater.

Men besked om, at der nu findes ny opdatering til TVet eller ændring i App's. Ja, og det er rigtigt godt og smart.

Og så kører styreprogrammet Tizen hurtigt og uden fejl i modsætning til øvrige mærker, der enten bruger forældede eller styresystemer med ofte store og irriterende fejl for brugerne.
Af PeterD
"anmeldelser skal man kæmpe med en masse reklamesider om skærmen. "Hvor fremragende skærmen er pga x og x", men der er færre uafhængige testsider som hdtvtest.co.uk og avforums.com der egentlig har haft den inde til grundig test".

Ikke på selve deres skærme. Det er IKKE det jeg skrev. Men googler du et modelnummer kommer der typisk resulteter frem "Samsung XXXX 6 ud af 6 stjerner". " Med dette TV får du fremragende kvalitet. Knivskarpt billede. Åndeløs skarhed osv. osv." 6/6
Anmelder: Samsung.com.
eller også finder man en side fra "Bomagasinet" hvor de har skrevet direkte af reklamebrochuren i deres anmeldelse.
Af Mfede
JesperC skrev:Hejsa,

Tiden er kommet til at skaffe et nyt fjernsyn til stuen og pensionere det gamle.

Jeg er dog en del i tvivl og vil lige høre jeres råd.

Det skal primært bruges til at se film på, netflix, fodboldkampe og standard tv. Bedømt på hvad jeg har læst mig til er det vigtigt med en god evne til at vise sort og jeg tror jeg vil foretrække baggrundsbelysning. Det ville også være rart hvis betragtningsvinklen ikke er helt håbløs og styresystemet ikke går ned for ofte.

Rimelig hurtigt er jeg fundet frem til enten Samsung, Panasonic eller Philips. LG er jeg ikke den store fan af og Sony lyder til at have for meget bøvl med deres android. Jeg forventer dog ikke at skulle på nettet eller noget med det og det klart vigtigste er billedkvaliteten og at tingene bare virker. Det er ikke vigtigt med 3D.

Budgettet er op til 8000, måske en tudse mere hvis det er exceptionelt. Størrelsen er helst 55". Kommer til at sidde en 3½ meter fra skærmen. Cirka.

Jeg hælder mest til Philips, men deres PUT6400 virker lidt for skrabet og deres PUS7100 lidt for dyr. Jeg ser dog at jeg kan få en PUS7150 til kun 8000 lige nu. Jeg kan dog ikke finde ud af hvad forskellen er på en 7100 udgaven og 7150. Nogle kloge hoveder?

Omkring Samsung så hælder jeg mest til at fange deres 7005 næste gang den er på tilbud. Jeg ved dog Elgiganten har 8005 i næste uge til 9000. Er den de ekstra penge værd sammenlignet med den fra Philips?

Endelig... jeg har hørt en del godt om Panasonics billede, men jeg har også hørt at de har problemer ved lodrette streger ved hurtig bevægelse, fx ved fodboldkampe. Samtidig virker de ikke til at være på tilbud specielt ofte.

Bedømt på mine ønsker; sort, belysning, billede og pris... er der så nogle særlige anbefalinger eller advarsler? Umiddelbart hælder jeg mest til enten en af de to fra Samsung eller den 7150 fra Philips... men overser jeg noget? Er der en eller anden model der blæser dem ud af vandet?

På forhånd tak for input.
Hvis du er skræmt væk pga. Sonys bøvl med android, skal du helt sikkert holde dig væk fra Philips. De kører også android, og det kører værre end på Sonys modeller!
Generelt skal du passe på med Samsung, deres produkter er ikke af overbevisende kvalitet, fejlraten er meget høj på deres produkter, så hvis du tør tage chancen vil jeg anbefale at du tegner en ekstra forsikring, men forvent stadig, at det er med risiko for at forsikringen ikke dækker på fejl, bla. dækker den ikke de berømte koreanske tordenfluer, tvivl om den eks. dækker underdimensioneret kondensatorer.

Samsungs kundeservice samt deres vilje til at dække fejl og mangler er nærmest ikke eksisterende.

Det eneste system der virker er webOS , men det er fra LG som du jo har fravalgt.

Og med max 8.000,- er tabet jo ikke så stort ved køb af Samsung, skaden er jo større ved 15-20.000,- når det står af.
Jan.

Selv en såkaldt udvidet elskadedækning på den almindelige indboforsikring dækker nævnte problem med kondensatorer og fx defekt strømforsyning. Iøvrigt skal man nogle modeller tilbage siden Samsung havde problemet. Det var i 2013 modellerne, altså tre modeller siden.

Ofte dækker en udvidet elskadedækning ligeså meget eller af og til mere, end den man tegner i butikken. Så spørg eget forsikringsselskab om dækningen og stiller man spørgsmålet skriftligt har man eventuelt et bevis for dækningen, når skaden indtræder.

Er man usikker eller ikke har råd bør man tjekke om forsikringen dækker i nævnte tilfælde.

Iøvrigt nævnes Samsungs styringsprogram Tizen uden fejl. Det er samtidig heller ikke forældet som fx panasonics.

Servicen er også upåklagelig har jeg selv oplevet flere gange.

Hvis det nævnte om fejlrater er en indirekte henvisning til flatpanels. dks undersøgelse, så synes jeg at det skal lave et selvstændigt emne, så vi åbent herinde kan debattere lødigheden af denne undersøgelse.

Omkring tordenfluer er du jo bekendt med at alle LCDskærme uanset fabrikat kan få problemet.
bentpetersson skrev:Jan.

Selv en såkaldt udvidet elskadedækning på den almindelige indboforsikring dækker nævnte problem med kondensatorer og fx defekt strømforsyning. Iøvrigt skal man nogle modeller tilbage siden Samsung havde problemet. Det var i 2013 modellerne, altså tre modeller siden.

Ofte dækker en udvidet elskadedækning ligeså meget eller af og til mere, end den man tegner i butikken. Så spørg eget forsikringsselskab om dækningen og stiller man spørgsmålet skriftligt har man eventuelt et bevis for dækningen, når skaden indtræder.

Er man usikker eller ikke har råd bør man tjekke om forsikringen dækker i nævnte tilfælde.

Iøvrigt nævnes Samsungs styringsprogram Tizen uden fejl. Det er samtidig heller ikke forældet som fx panasonics.

Servicen er også upåklagelig har jeg selv oplevet flere gange.

Hvis det nævnte om fejlrater er en indirekte henvisning til flatpanels. dks undersøgelse, så synes jeg at det skal lave et selvstændigt emne, så vi åbent herinde kan debattere lødigheden af denne undersøgelse.

Omkring tordenfluer er du jo bekendt med at alle LCDskærme uanset fabrikat kan få problemet.
Det er almindelig kendt, at personer som har et Samsung tv med tordenfluer er blevet afvist af deres forsikring, grundet manglende dækning, at man spørger sit forsikringsselskab hjælper ikke, da en evt. anden skade måske heller ikke er dækkende, og da Samsung skader er af bredt sortiment, er det umuligt at få et dækkende svar, bare spørg dem som troede, at koreanske tordenfluer var dækket ind af forsikringen.

Ang. tordenfluer er problemet blevet mere udbredt EFTER Samsung er blevet leverandør af paneler til andre producenter, før var det mere et Samsung problem..

At lave en selvstændig tråd ang. fejlrater på Samsungs produkter, ser jeg ingen grund til, især da Samsung stadig nægter at oplyse fejlrate/fejlprocent på deres produkter, det kunne jo skræmme kunder væk.

Nu ved jeg godt, at du har Samsung og derfor er i forsvar som altid når der skrives kritisk om Samsung, men jeg har et mere sundt forhold til de produkter jeg køber, jeg kan se fejl og mangler og tror ikke fanatisk på, at det er kun det jeg køber som er bedst.

Jeg råder trådstarter til at være forsigtig hvis denne ønsker et Samsung produkt, da man ikke får et kvalitetsprodukt, uanset om man giver 8.000,- eller 20.000,- for deres Samsung tv.

Havde Sony ikke problemer med deres X85C med bla. Android ville jeg hellere anbefale dette.

Men nu gider jeg ikke at lave en længere debat med dig, for enige bliver vi aldrig, for Samsung køber jeg aldrig mere efter 5 ud af 6 Samsung produkter havde alvorlige fejl og mangler, om trådstarteren køber det ene eller andet mærket er op til denne.
Peter og åbenbart jan (hvis ikke det er en af peters mange alias) bruger denne side som chat program fordi ingen gider høre på dem i det virkelige liv.

de burde bannes fordi de som nævnt oftest ignorere hvad der rent faktisk er lagt op som emne. det de som regel ender med at have opnået når de poster noget som helst herinde, er at forvirre med deres tidsspildende "jeg ved bedre, nu skal jeg fortælle dig hvad du burde! gøre" lort.
Det ødelægger hele ideen med at besøge flatpanels.dk for et godt råd, men det er de da ligeglade med tsk tsk ^^ børn nu om dage.

og lad os nu se hvad de siger til det :P
Tordenfluer dækker man ikke forsikringsmæssigt. Der bruges begrebet pludselig skade, hvilket tordenfluer ikke kan betragtes som.

Hvis du ellers følger med på fora, vil du se, at jeg er neutral, men derimod tager fat i urigtigheder - uanset fabrikat - som der gennem manipulation forsøges at gøre rigtige, ligesom du igen og desværre forsøger på. Dette er heller ikke retfærdigt at gøre overfor læsere af tråden.

Sidste gang spurgte jeg desuden til betydningen af dit profilbillede af den tyske forbundskansler Angela Merkel, der er iført nazist- uniformlignende påklædning med fane i baggrunden. Det er ret nemt at bruge appen Goggle, der fører direkte til siden, hvor fotoet er hentet og til teksten i forbindelse med fotosiden.

Tror du ikke, at det vil og kan genere læsere herinde?

Har du lyst til denne gang at forklare baggrunden?