Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kanzleren
Hejsa

Jeg har et gammelt Panasonic Plasma-tv txp42x10y, men overvejer Elgigantens tilbud på Samsungs 55JS8005 i næste uge.

Men spørgsmålet er får jeg i virkeligheden et bedre billede end på mit gamle tv?

Jeg får selvfølgelig et større fjernsyn og smart-tv og UHD også videre, men betyder det noget. Jeg ser film og serier og spiller lidt PS4 en gang i mellem.

Hvad med jer der har 8005 kan I sige noget om genskin? Jeg har et vindue som spejler sig direkte i skærmen. Hvilket jo altid genererer om sommeren med plasmaskærmen.

vh Kanzleren
Af kronholm
Min holdning er at de ældre Panasonic plasma tv stadig leverer et godt billede. Den største forskel er jo nok opløsningen og smart-tv funktionerne. Med en 4k skærm, med 4k materiale, kan man jo nærmest sidde en meter fra skærmen, uden pixels bliver for tydelige. Desværre bliver lcd teknologiens ulemper jo også tydeligere på den afstand. Her tænker jeg på clouding og bevægelseshåndtering.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
...og ikke mindst betragtningsvinklerne. Genskin vil ikke være værre end din nuværende, men nok heller ikke væsentlig bedre. Til gengæld er skærmen betydeligt mere lysstærk, så på de solrige sommerdage kan du skrue meget længere op for lysstyrken og dermed "overdøve" solen. Når der alligevel er sollys der spejler sig, så er det mindre vigtigt at gå op i om farverne måske blæses lidt i hækken - du skruer jo bare ned igen når solen går væk.
Af kanzleren
Torben. Vi betragningsvinklerne være bedre eller værre?

Jeg læser det lidt sådan i jeres svar, at jeg billedmæssigt ikke vinder meget på at købe et nyt fjernsyn på trods af mit har 6 år på bagen og var ret billigt da jeg købte det (3.500 kr.). Er det rigtigt forstået?
Af JOL75
Jeg har lige skiftet fra Panasonic g 10 i 50 tommer til Samsung 7 serie i 55 tommer. Hvis jeg var dig ville jeg vente med at skifte, tror du bliver skuffet
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
kanzleren skrev:Torben. Vi betragningsvinklerne være bedre eller værre?

Jeg læser det lidt sådan i jeres svar, at jeg billedmæssigt ikke vinder meget på at købe et nyt fjernsyn på trods af mit har 6 år på bagen og var ret billigt da jeg købte det (3.500 kr.). Er det rigtigt forstået?
Betragtningsvinklerne bliver MEGET værre.

Du vinder noget skarphed og en del funktioner (som du dog sagtens kan få med eksterne bokse). Da X10 er et 720p TV, så vil løftet i opløsning være noget tydeligere end med et G10, da du pt. kun har 1024 rækkers opløsning fordi pixels i dit TV er aflange. Det er synligt når du skifter. Men det vil være ligeså synligt ved at skifte til et 1080p TV, så det er ikke UHD's skyld...
Af sokken
Jeg har købt js8005 og kommer fra en vt20 plasma og jeg synes der er lidt bedre billede men ikke så meget som jeg havde håbet men jeg skiftede også på grund af strøm forbruget og udseendet. Fra det yderste af fjernsynet til væggen er der kun 5 cm. Og regnede ud at jeg kunne spare mindst 500 kr om året på strøm
Af JOL75
jeps jeg fortrød. du er bedre stillet ved at sige du har mistet pengene til konen også gem dem 1 år. ellers bruger konen dem sikker