Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
Torben Rasmussen skrev:Nej, det skal ikke være "SUHD", det skal blot have et udvidet farverum. Samsung kalder det blot for "SUHD". Hos Sony hedder det eksempelvis "Triluminos" og Panasonic kalder det "4K Pro".
Hvordan ved man så om det materiale man skal se har et udvidet farverum? Havde da været smart hvis det var noget tv'et selv registrerede og indstillede!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det vil det også gøre hvis du blot vælger "auto" (jeg husker ikke om Samsung har den option), men hvordan det så virker i praksis har jeg ikke set endnu.
Af thg
Men det skal forstås sådan at de materiale med udvidet farverum reelt ikke findes endnu? Dvs. tv'et er jo sikkert forældet til den tid hvor dette materiale med udvidet farverum reelt er hverdag...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det farverum der skal dækkes er i forvejen meget større end hvad skærmene kan klare, så de er som sådan forældede allerede nu...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Backlit har mindre risiko for en ujævn baggrundsbelysning. Jeg var ikke lige OBS på denne forskel. JU vil være at foretrække.
Af henrikbirk
Hej allesammen, har købt en UE55JU7005 skærm for 1 mdr siden og da Power havde tilbud så slog jeg til på en UE55JS8005. Jeg er ikke ekspert på backlit og edgelit etc etc, men kan bidrage med følgende input:

Jeg har nu kørt 4K fra netflix og 1080P streaming til begge TV (også side-by-side) og billedet på 8005 slår 7005'eren. Der er en ægte sort forskel og en farveægtehed som er til at føle på. 7005 har et SUPER billede men jeg synes det er forskel til 8005. 8005 er desuden meget smallere og med en fin ramme (ikke noget plastik ud over som jeg har læst tidligere i denne tråd).

Jeg kan varmt anbefale begge TV og skal nu bare have solgt 7005'eren.

Tak for alle jeres gode input.

Henrik
Af Schmidth
Musik effekt er 40 Watt i UE55JS8005 og 20 Watt i UE55JU7005 . Jeg står også over for at skulle vælge et nyt tv og valget står imellem de her 2.