Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, og god jul derude :)

Jeg er lidt i syv sind om valget i mellem de to. Emnet har været vendt før, men jeg synes aldrig jeg blev helt klog på de to fjernsyn kontra hinanden. Lige nu kan jeg se at Power kommer til at sælge JU7005 til 7.777.- imens JS8005 er steget lidt i pris igen.

Først og fremmest, så tiltaler det mig at JU7005 er fuldt baggrundsbelyst, hvorimod JS8005 kun er edge. Tillægger jeg dette for meget betydning, eller er det en stor fadæse at deres serie 8 kun er kantbelyst?

Dernæst, så har JS8005 et 10-bit panel, 2.0a HDMI og har HDR support. Det tiltaler mig i forhold til fremtidssikring, og det potentiale der er, når der begynder at komme materiale som fjernsynet så kan udnytte.

Derudover er der også det aspekt, om JS8005 overhovedet kan forventes at komme ned i prislejet på de 8.000-8.500 kr. som det har været nede i allerede? Jeg kender ikke gamet så godt, da det sidste TV jeg købte var for 7 år siden.

Jeg startede egentligt med at hælde mest til JU7005 grundet fuld bagbelysning, men hælder mest lidt til JS8005 grundet den bedre fremtidssikring i form at HDMI 2.0a, 10-bit og HDR support, men er stadig lidt bekymret for edge-lit. Og så er der jo pris-aspektet at tage hensyn til. Med den nuværende prisforskel, så vinder JU7005, men før var forskellen på maksimum 1000 kr, og det er lidt der min diskussion er aktuel. Jeg håber derfor der også kommer nogle tilbud igen på JS8005.

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej i forhold til overnævnte overvejelser? :D :)
Tak og lige måde.
Vil anbefale dig at gå efter js8005, har det selv og det køre bare, har et fantastisk flot billede.
Bedrer end det hu7505 jeg havde før, som sønnen har overtaget.
Havde dengang en hu7005 hjemme på prøve, som blev byttet til hu7505, da jeg mener det havde et bedrer billede.
js8005 er endnu et trin op af billede kvalitets trappen, men var også heldig at få det på pre-black friday i bilka til 8500kr.
har ikke set edge lys endnu og regner ikke med at få det.
Hvis du kan, så vent på det rigtige tilbud på js8005, men ville nok ikke selv give ret meget mere, for at få en større model.
Tak for dit input i forhold til skærmens billedkvalitet :) Er det realistisk at js8005 kommer ned i omkring 8000-8500 kr. her i løbet af januarudsalget? Jeg har allerede ventet siden black friday, og må indrømme at jeg ikke ønsker at vente et halvt år mere.

I forhold til mine bekymringer om edge-lit versus backlit og fremtidssikring, er der nogen, der har nogle inputs her? :)

M.v.h.
:)
Jeg står i præcis samme situation som dig Stephan og syntes også det virker svært at gennemskue. Havde enlig tænkt at oprette en tråd selv men du kom mig i forkøbet. :)

Jeg har også hørt noget omkring at micro-stutter ikke skulle være til stede på JS8005 men har ikke rigtig fået det bekræftet. Det kan jo også være lidt svært at spotte for nogle.

JS8005 har også en bredere kant i blankt metal som måske er lidt for i øjnefaldende i forhold til JU7005's diskrete sorte kant.

Kan være nogle kan gøre os klogere på overstående? :)

Men prisen har helt sikkert også en betydning i forhold til mit valg.
ChristianK skrev: Jeg har også hørt noget omkring at micro-stutter ikke skulle være til stede på JS8005 men har ikke rigtig fået det bekræftet.
Hvad er micro-stutter, og er det i JU7005'eren?
ChristianK skrev: JS8005 har også en bredere kant i blankt metal som måske er lidt for i øjnefaldende i forhold til JU7005's diskrete sorte kant.
Det er noget jeg ikke har tænkt på, men kunne være jeg skulle kigge på det. Til gengæld er js8005 tyndere. Er det normalt at full backlit er "så tykt"?
ChristianK skrev: Men prisen har helt sikkert også en betydning i forhold til mit valg.
Hvor stod dit valg i mellem en js8005 til fx 8.500.- kontra ju7005 til 7.777.- ?

Og har du nogen indsigt i forhold til "fremtidssikring"? Det kunne være fedt med noget input i forhold til den bekymring. Om det er noget jeg bør se bort fra eller ej.
Jeg mener at Samsung ju7005 også har eller får hdmi 2.0a og hdr support. http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1441272537 Samsung har vidst sagt at de vil opdatere deres suhd og uhd tv til hdmi 2.0a gennem en firmwareupdate. Så fremtidssikringen ville jeg ikke være bange for med en ju7005. ju7005 har bedre/mindre input lag og js8005 har bedre billede synes jeg. Så det er bare hvad man er til.
Micro-stutter er på JU7005 men er i tvivl om det også er på JS8005(Eller rettere om det ikke er).
Det er små hak der kommer ved sceneskift. Nogle ligger mærke til det, andre gør slet ikke. Flatpanels test har noteret det men der er også andre test som ikke gør.
Det jeg har læst fra andre er at nogle ligger mærke til at det er der, andre gør slet ikke. Der kan tweakes på Motion-systemet så det blive mindre/minimalt(I gamemod skulle det forsvinde helt).
For mig virker det til en ting man skal være obs på men om det er en fuldstændig deal-breaker virker det ikke rigtig til.

Backlit er bare tykkere.
Angående rammen/kanten - Har været ude og kigge på det et par gange. Tror lidt at det er noget man vil vænne sig til, og at når det samtidig står op af en hvid væg vil være mindre bemærkelsesværdigt, og endu mindre når rummet ikke er totalt oplyst(Som det jo er i butikker). Men vil stadig være rart at få indput fra folk der ejer TV'et :)

Angående valg:
Jeg er stadig i lidt i tvivl, og håber på at nogle kloge hoveder vil kunne besvare nogle af de spørgsmål jeg mangler svar på.
Jeg tror også på at JU7005 kommer længere ned i pris end 7777, men det er bare min spådom. Men i det tilfælde ville jeg nok hælde til JS8005.

Alt "fremtidssikring" ville jeg ikke ligge den store vægt på i dette tilfælde. Det virker til at det meste kildematriale er (langt)bagefter i forhold til de fleste fjernsyn.(Specielt i den her prisklasse)
Skal det forstås som om, at JU7005 i såfald er lige så fremtidssikret som JS8005, og at den grundliggende forskel i såfald er, at JS8005 har 10-bit kontra JU7005 8-bit i forhold til "fremtidssikring"?

Jeg troede egentligt om noget var hdmi 2.0 eller 2.0a var et hardwarespørgsmål, og ikke et software spørgsmål?

Så micro-stutter er altså ikke ligefrem en god ting :)
Stephan A skrev:Skal det forstås som om, at JU7005 i såfald er lige så fremtidssikret som JS8005, og at den grundliggende forskel i såfald er, at JS8005 har 10-bit kontra JU7005 8-bit i forhold til "fremtidssikring"?
Det er sådan jeg har forstået det.
Allan M. skrev:
Stephan A skrev:Skal det forstås som om, at JU7005 i såfald er lige så fremtidssikret som JS8005, og at den grundliggende forskel i såfald er, at JS8005 har 10-bit kontra JU7005 8-bit i forhold til "fremtidssikring"?
Det er sådan jeg har forstået det.
Og hvor stor er værdien i at have et 10-bit panel? Jeg har læst artikler om det, og forstår godt at materialet skal være til 10-bit før at et 10-bit panel kan vise et flottere billede end et 8-bit panel (HVIS jeg har forstået det rigtigt?), og at der på nuværende tidspunkt ikke rigtigt er kildemateriale i 10 bit.

Men det er vel noget der snart kommer? Forstå mig ret - inden jeg skal skifte fjernsyn igen om en 4-5 år, hvis min historik gentager sig.
[
quote="Stephan A"]
Men det er vel noget der snart kommer? Forstå mig ret - inden jeg skal skifte fjernsyn igen om en 4-5 år, hvis min historik gentager sig.
Det er det tv producenterne lever af,at forbrugerne til at tro de købe et fremtids sikkert tv.
Senest rettet af Bent odense 26 dec 2015, 18:26, rettet i alt 1 gang.
Stephan A skrev:Jeg tror nu ikke det kommer til sommer, men hvis det kommer inden for et par år, vil det så ikke være fornuftigt at købe et 10-bit panel? :)
Det kræver også antenneforeninger,tv udbyder er klar til det.