Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg vil da i hvert fald håbe at Samsung har forbedret sig i forhold til ES modellerne. Det er i hvert fald irriterende, at de ret ofte opdatere smart hub når man skal til at bruge det, hvor de afinstallere og geninstallere Apps. Og alligevel er der ikke kommet nye apps, eftersom supporten og opdateringer af apps forsvandt ret hurtigt. Og så er der rigtig meget clouding på den, lige som der er også var inden de skiftede panel. Men der vil altid være for og imod de forskellige mærker, lige som de også kan variere individuelt mellem modellerne.
Clouding er jo et fænomen der typisk fremkommer på edge-LED-modellerne. Som JS8 er. Ikke at man ikke kan være heldig og få et godt eksemplar, men hvis det var dét der holdt én tilbage fra at købe LCD tidligere, så hav det lige i baghovedet nu også.
Torben Rasmussen skrev:Clouding er jo et fænomen der typisk fremkommer på edge-LED-modellerne. Som JS8 er. Ikke at man ikke kan være heldig og få et godt eksemplar, men hvis det var dét der holdt én tilbage fra at købe LCD tidligere, så hav det lige i baghovedet nu også.
Hvad siger du til den tidligere udtalelse om X85C? Jeg kan se du selv er ejer af det, men ved ikke om det er 55" eller større du har? Og i forhold til software. Har snakket med en forhandler i dag, der siger at der kommer softwareløsning i december. Men hvis TV'et er så dårligt grundet nuværende software, så vil jeg helst ikke satse på at det går i orden. Vil hellere købe noget der fungerer nu, men X85C rammer jo ellers lige den kategori jeg kigger efter som alternativ til de andre nævnte modeller.

Og har du noget input i forhold til js8005 versus ju7005 hvis de skulle komme indenfor rækkevide? Nu var js'eren på tilbud i power til 8.000 så måske man kan være heldig at det også sker imorgen.
Jeg har vist lige kommenteret på JS vs. JU i form af clouding. JS8 skal du tage hvis du vil have det kønne TV og vil løbe den større risiko for clouding.

X85 er ikke ovre sine børnesygdomme. Det er markant bedre end da jeg anmeldte det, men det kan stadig gå i stå og have godt af en genstart af og til. Der skulle komme en opdatering der giver dual-tuner og optagefunktionalitet i december, men der er ingen der ved hvor godt det kommer til at virke. TV'et får dog ikke mulighed for visning af to TV-kanaler via dual-tuneren - det kan Samsungs TV.
Du skriver at jeg vil løbe en større risiko for clouding. Kan du ikke uddybe det. Jeg tænker at hvis der kommer clouding får man det vel bare byttet eller hvad? Det er vel ikke ment fra producentens side at der skulle være clouding i billedet.
Torben Rasmussen skrev:Jeg har vist lige kommenteret på JS vs. JU i form af clouding. JS8 skal du tage hvis du vil have det kønne TV og vil løbe den større risiko for clouding.
Hvad så i forhold til fremtiden (som naturligvis er usikker)? Her tænker jeg på at js8005 understøtter HDR, som JU ikke gør?
Torben Rasmussen skrev: X85 er ikke ovre sine børnesygdomme. Det er markant bedre end da jeg anmeldte det, men det kan stadig gå i stå og have godt af en genstart af og til. Der skulle komme en opdatering der giver dual-tuner og optagefunktionalitet i december, men der er ingen der ved hvor godt det kommer til at virke. TV'et får dog ikke mulighed for visning af to TV-kanaler via dual-tuneren - det kan Samsungs TV.
Anmeldelsen som I har er på et 65", hvor I vurderer billedet til at være bedre end på JU7005. Gør det samme sig også gældende på 55" versionen, som er edge i stedet for kant (altså X85C).

Og hvis du stod med valget i dag, i forhold til de skavanker X85C har med softwaren osv. kontra JU7005, hvad ville du så gøre? Eller i mod js8005 for den sags skyld.

Kort sagt, hvor gør jeg den bedste handel som det er lige nu? Mit behov er mere eller mindre "bare" til film og alm. kabel tv, lidt PS4. Jeg har ikke haft et smart tv endnu. Har et kedeligt prosonic som jeg har arvet efter mit pana tx42 70 blev stjålet for 5 år siden, så jeg er ikke "med på moden".

Er der andre alternativer som jeg bør inddrage, som jeg ikke har overvejet?
Stephan A skrev:Kort sagt, hvor gør jeg den bedste handel som det er lige nu? Mit behov er mere eller mindre "bare" til film og alm. kabel tv, lidt PS4. Jeg har ikke haft et smart tv endnu. Har et kedeligt prosonic som jeg har arvet efter mit pana tx42 70 blev stjålet for 5 år siden, så jeg er ikke "med på moden".

Er der andre alternativer som jeg bør inddrage, som jeg ikke har overvejet?
Jeg er i præcis samme situation som dig, så jeg er på med en lytter her. Af hvad jeg kan læst indtil videre, rundt omkring på det store Internet, så håber jeg på et 55" JU7005.
Bersang skrev:Stephan A? Hvad har du selv i tankerne efter research?
Jeg selv er i tvivl om 7005 (backlit) og 8005 (edge led).
Nogen råd fra andre evt.?
Jeg kan desværre ikke komme med link, da jeg simpelthen har været omkring et hav af sider i dag. Der findes ikke en sandhed derude. Nogle sætter JU7005 over X85C og omvendt. Andre har meget rosende ord til overs for js8005, hvor andre er mere tilbageholdende (ifht pris), og andre ser skavanker ved JU7005 som andre ikke gør. Har blandt andet læst et sted, at JU7005 opskalere rigtigt godt, og at samsung håndterer dårlig kvalitet bedre end konkurrenterne, hvilket virker lidt modstridende med test her på flatpanels. Hvad der er op og ned, er svært.

Man er nok ikke så heldig at begge kommer på tilbud, så måske valget bliver os givet. Jeg havde nappet js8005 til 7.999 kr hos Power, hvis jeg havde befundet mig på Sjælland igår.

Overordnet så har jeg indtryk af, at JU7005 giver mere value-for-money og performer nogenlunde ens med js8005. I de tests jeg har læst, så er de nogenlunde ens i forhold til sortniveau m.v. Ingen af dem slipper helt for clouding i tests og også lidt blooming ved js8005.

Jeg ved ikke engang om jeg er i stand til at se forskel på billedet, hvis jeg fik dem stillet op kalibreret ved siden af hinanden. Min store tvivl er også grund til jeg spørger herinde, da ingen tests derude har gjort valget klart for mig - udover at begge virker som solide og gode all-round fjernsyn, der ligger i toppen indenfor deres prisleje.