Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KB76
Hvordan er det lige det er med de her lyse sider/kanter på Sony 65x85c, som jo har et bagbelyst panel. Er der nogen der har et overblik over om det er panelafhængig, altså et Hardware issue, eller om det relatere sig til Firmware?
Jeg synes ikke jeg har set så mange brokke sig over det herinde, så er lidt i tvivl om det er noget der er på alle skærmene i den serie eller om det variere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har set det på 2 65" modeller nu og det virker altså en smule mystisk. Det kræver noget bestemt indhold på skærmen, hvor der er et lyst element midt på og mørke i siderne. Jeg ville umiddelbart sige at det kunne fikses med software, men jeg tror ikke det er noget Sony har fokus på.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det virker på mig, som om Sony har brugt en algoritme beregnet til edge-lit, som skal booste et eller andet i siderne afhængigt af indhold, men lige har glemt at ændre det når nu panelet er blevet back-lit. Jeg blev lidt snydt af det i testen, da jeg ikke kunne fremprovokere det med mine testmønstre - sikkert fordi de enten var for homogene eller for mørke i siderne. Min langstidseksponering med de hvide krydser på skærmen afslørede derfor ikke nogen problemer, hvilket igen underbygger, at det burde være software. Skærmen har godt nok noget dimming, som ikke kan slås fra, men under testen kørte jeg med max blus på lyset, så det burde have vist sig på testmønstrene hvis det var belysningen alene der var synderen.
Af KB76
Kunne godt tænke at høre fra nogen af jer herinde, der har 65x8509c, om i ser det samme? (Jeg vil antage at det er ens for de to modeller, da de næsten er ens)
Af KB76
Så fik jeg bladret alle indlæg under anmeldelsen igennem. Kan se at både 65x8509c og 65x8505c ejere har oplevet problemet.

Torben: næste gang du snakker med din Sony kontakt, kunne du evt høre ad om det er noget de kender til?

Jeg har på forhånd opgivet at få noget fornuftigt ud af Sony support DK.
Af KB76
Var lige hurtig forbi Elgiganten i dag for at kigge på deres udstillingsmodel af 65x8505c. Synes umiddelbart ikke den var hæmmet så meget af lyse kanter, selvom det var svært at bedømme med alt det lys i forretningen. Jeg fik sat billedprofil til Biograf prof. ligesom derhjemme og synes jeg havde meget svært ved at se lyse kanter. Ligeledes i menuerne hvor det normalt er slemt var der kun ganske lidt. Jeg brugte Youtube og DR app til at fremkalde det samme materiale, som derhjemme. Nu vil jeg lige prøve igen i dagslys derhjemme, da jeg mest har brugt mit eget om aftenen.
Af KB76
Har vedhæftet et billede af min skærm i aktion med traileren til den nye Star Wars streamet via Youtube APP'en. Kort inde er der en ørken scene hvor det er ret tydeligt med de lyse kanter.
Af KB76
filen kommer her...
Vedhæftede filer
eksempel på lyse kanter
eksempel på lyse kanter
KD65x8505c_Lightbleed2.JPG (343.23 KiB) Vist 2910 gange