Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Torben Rasmussen skrev:Det er muligt at du er uenig, men det ændrer ikke på min beskrivelse. Betragtningsvinklen er bestemt ikke noget at juble over, ligesom den ikke er det på andre VA paneler.
Jeg er ikke uening omkring begrænsningerne på VA paneler. CX800 adskiller sig ikke rent betragtningsmæssigt i forhold til øvrige VA paneler, de ligger typisk omkring 35 - 40 grader. Det er blot det jeg vil slå fast - :)
Når vi skriver anmeldelserne, så prøver vi at give dem lidt liv og det betyder at man må lege lidt med teksterne. Vinklen svarende til det jeg beskriver er ca. 27 grader (2 meter i en afstand på 4 m) og da kontrasten jo daler konstant, så er det dermed ikke specielt meget anderledes end din vurdering. Hvad er det du kvantificerer som "betragtningsvinkel" når du skriver 37 grader? Et kontrastdyk på 50%? 70%? Eller er det en subjektiv vurdering af billedet på et testmønster?

Jeg oplevede en synlig forringelse af billedet i det jeg vil kalde "siddepladsen ved siden af sweetspot" i 4 m afstand, så hvis man vil have maksimalt ud af det, så bør man kun sidde to på sofaen.
Torben Rasmussen skrev:Når vi skriver anmeldelserne, så prøver vi at give dem lidt liv og det betyder at man må lege lidt med teksterne. Vinklen svarende til det jeg beskriver er ca. 27 grader (2 meter i en afstand på 4 m) og da kontrasten jo daler konstant, så er det dermed ikke specielt meget anderledes end din vurdering. Hvad er det du kvantificerer som "betragtningsvinkel" når du skriver 37 grader? Et kontrastdyk på 50%? 70%? Eller er det en subjektiv vurdering af billedet på et testmønster?

Jeg oplevede en synlig forringelse af billedet i det jeg vil kalde "siddepladsen ved siden af sweetspot" i 4 m afstand, så hvis man vil have maksimalt ud af det, så bør man kun sidde to på sofaen.
Jamen jeg har noteret mig en del liv i jeres anmeldelse. Min angivelse af 37 grader er målt med en elektronisk vinkelmåler, og en fast afstand fra seerposition til TV (2.65m), og med anvendelse af forskellige testmønstre fra en DVE. Den løsning benyttede jeg ved udarbejdelsen af min brugeranmeldelse, og med anvendelse af en lånt ISF indstilling. Jeg kan ikke med sikkerhed sige at ikke andre ville opleve en smule ændringer i kontrast ved f.eks. 37 grader, men de 3 personer vi var ved observationen noterede ingen synlig forskel.

At man kun kan sidde to mennesker i en sofa (og kun det), for at få det optimale af et aldeles fremragende billede fra CX800, er simpelthen noget vrøvl Torben - beklager. Er det noget du har målt dig frem til - eller er det en subjektiv vurdering?? Jeg ved ikke om du testede det ved dit besøg hos Panasonic Center Rødovre - jeg savner i øvrigt stadig dine oplevelser herfra.

I øvrigt er betragtningsvinklen på f.eks. CX725 den samme som ved CX800.
Johnhother skrev:Min angivelse af 37 grader er målt med en elektronisk vinkelmåler, og en fast afstand fra seerposition til TV (2.65m), og med anvendelse af forskellige testmønstre fra en DVE. Den løsning benyttede jeg ved udarbejdelsen af min brugeranmeldelse, og med anvendelse af en lånt ISF indstilling. Jeg kan ikke med sikkerhed sige at ikke andre ville opleve en smule ændringer i kontrast ved f.eks. 37 grader, men de 3 personer vi var ved observationen noterede ingen synlig forskel.
Ergo en subjektiv vurdering, så hvorfor er Torbens subjektive vurdering mere vrøvl end din?

PS: Torbens CX800 erfaringer står i CX800 tråden: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 91#p218391
lunddal skrev:
Johnhother skrev:Min angivelse af 37 grader er målt med en elektronisk vinkelmåler, og en fast afstand fra seerposition til TV (2.65m), og med anvendelse af forskellige testmønstre fra en DVE. Den løsning benyttede jeg ved udarbejdelsen af min brugeranmeldelse, og med anvendelse af en lånt ISF indstilling. Jeg kan ikke med sikkerhed sige at ikke andre ville opleve en smule ændringer i kontrast ved f.eks. 37 grader, men de 3 personer vi var ved observationen noterede ingen synlig forskel.
Ergo en subjektiv vurdering, så hvorfor er Torbens subjektive vurdering mere vrøvl end din?

PS: Torbens CX800 erfaringer står i CX800 tråden: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 91#p218391
Jo... i bedste fald er begge postulater noget vrøvl, omend jeg nu synes at jeg har beskrevet fremgangsmåden for mine målinger.

Torben har så vidt jeg husker skrevet et sted, at CX800 testen ville blive opdateret jf. målingerne på et 800CX65.
Er der nogen der har målinger af den faktiske kontrast på CX750?
At dømme ud fra andre IPS-baserede skærme virker det til der ikke er sket noget overhovedet med IPS de sidste ~8 år (!).

Jeg går selv i tankerne om 43CX740 el. 750 - det er meningen jeg ville skulle sidde meget tæt på den til tider, for jeg havde planer om at bruge den til lettere billedredigering - og sofaen står meget tæt på alligevel.

Er der nogen tendens til at mindre skærme har en bedre lysfordeling, eller er det bare med at være heldig - selv i det her prisniveau?
Johnhother skrev:
lunddal skrev:

Jo... i bedste fald er begge postulater noget vrøvl, omend jeg nu synes at jeg har beskrevet fremgangsmåden for mine målinger.

Torben har så vidt jeg husker skrevet et sted, at CX800 testen ville blive opdateret jf. målingerne på et 800CX65.
Målingerne er identiske med 50'eren.

Jeg har vel beskrevet mon fremgangsmåde ligeså godt som du? 2 m off-center og 4 m siddeafstand. Det kan du så selv omregne til en vinkel. Du kan jo se mindst ét af de billeder vi vurderer på i anmeldelsen...
Hej.
Mit første indlæg i forummet :)

Jeg bor i Norge og lige nu er 49CX750 på tilbud til 5495 Nkr (ca. 4400 Dkr)
Jeg har et gammelt Samsung 46 tommer - http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1240994458.

Jeg bruger det i stuen, hvor der for det meste er lys tændt.
I kælderen har jeg er 55VT30 og en projektor og der kan jeg mørklægge, så det er mest et TV der skal bruges i en oplyst stue.

Er det ikke en No-brainer at bytte til den pris ? Eller ?
Hej.
Jeg er selv på udkig efter cx750 grundet ips panelet og 43" størrelsen kontra 40" i 725´eren.

Nu er der så en sælger der prøver at overbevise mig om at jeg vil for mere for pengene ved at vælge et LG med 43" IPS da det ifølge ham er nøjagtig det samme panel som i Panasonic 43" idet LG øjensynligt skulle levere paneler til bl.a. 750´eren.

Er der nogle herinde der kan bekræfte at jeg vil få mere for pengene ved at vælge et 43" TV fra LG...
Senest rettet af buenso 27 okt 2015, 16:20, rettet i alt 1 gang.
Det er LG der laver IPS-panelerne til begge. Jeg er langt hen af vejen enig. LG's styresystem er Firefox langt overlegen, men man skal jo sætte pris på at bruge en "pegepind" for ellers er der ikke megen fidus i WebOS. Så er der lige det med holdbarheden, hvor Panasonic - historisk set - har en bedre track record end LG.
Tusind tak for svaret Torben.

Personligt kan jeg rigtig godt lide Panasonics design og var egentlig parat til at give lidt ekstra for netop at få sådan et.
Jeg prøvede dog et LG med webOS og jeg må sige at jeg syntes det fungerede rigtig godt. Ydermere har de nu bygget remote og flymouse sammen, således at man selv kan vælge, om man vil pege og klikke eller bruge navigationsknapperne.
Begge dele fungerer fint, og den nye fjernbetjening ligger virkelig godt i min hånd.
Som det er lige nu, får man virkelig "Value for money" ved at vælge LG´s 7serie.
Jeg tror jeg vælger den omtalte model på tilbud. Så må vi håbe at jeg kan leve med at designet efter min mening, ikke er så heldigt. Det må billedet og styresystemet opveje :)
Hej igen

Efter en tur i Elgiganten for at skulle hente et LG 7 serie, endte jeg (efter en ung sælgers anbefaling) ud med at købe et cx725 med VA panel.
Stik mod mine forventninger, da jeg egenlig godt kan lide IPS panelernes brede betragningsvinkel, og ikke går så højt op i farver, men mere i opdateringshastighed og flydende billede-skift.
Jeg er meget sart mht. hurtige kamera-skift, og bemærker hurtigt hvis et tv "hakker" fordi opdateringshastigheden og/eller billedprocessoren er for sløv.
Og det er på dette punkt, at cx725 skulle være LG 7 serien overlegent. Så det glæder jeg mig til at prøve.
Jeg har nu prøvet at følge jeres kalibreringsskema iht. tidligere test af samme model men syntes ikke helt at værdilinierne stemte helt overens i rækkefølge. Er der nogle der ligger inde med en kalibreringsprocedure for 40cx725 ?
På forhånd tak