Log ind med sociale netværk
05 aug 2015, 16:19
Fuldstændig fjollet, at vælge en 49" til 2300,- mere!!!
Jeg kom fra et 42" Panasonic plasma, og gik til et 55". Det virker på ingen måde dominerende. Jeg sidder 3 meter fra det.
Tro mig - indenfor 2 mdr. vil du allerede begynde at fortryde, at du ikke valgte en 55"! Reelt kan du ikke bruge "flyttekassetricket" til reelt at se, hvordan det kommer til at virke! En "farvelade" flyttekasse vil alt andet lige, virke mere massivt, end en ensartet sort flade. Dernæst, så er det reelt billedet du skal vurdere størrelsen på. Og det er hér fortrydelsen vil komme. Når først man har set billedet større, end det man har, så vil man ikke gå ned i størrelse. Husk også på, at rammen er langt mindre, end på dit gamle plasma. Derfor vokser det udvendige mål ikke så meget.
M.v.h.
Jeg kom fra et 42" Panasonic plasma, og gik til et 55". Det virker på ingen måde dominerende. Jeg sidder 3 meter fra det.
Tro mig - indenfor 2 mdr. vil du allerede begynde at fortryde, at du ikke valgte en 55"! Reelt kan du ikke bruge "flyttekassetricket" til reelt at se, hvordan det kommer til at virke! En "farvelade" flyttekasse vil alt andet lige, virke mere massivt, end en ensartet sort flade. Dernæst, så er det reelt billedet du skal vurdere størrelsen på. Og det er hér fortrydelsen vil komme. Når først man har set billedet større, end det man har, så vil man ikke gå ned i størrelse. Husk også på, at rammen er langt mindre, end på dit gamle plasma. Derfor vokser det udvendige mål ikke så meget.
M.v.h.
05 aug 2015, 19:39
Den var sjov Thomas
men for nu at være helt fair overfor min kone, så er jeg enig i beslutningen.
Andre ting frustrerer mig dog...
Jeg har lige fundet ud af at ekspedienten i Elgiganten fejlagtigt havde sagt at skærmen på display var en 55" CX750, men viste sig I stedet at være 55" CXC725.
Jeg havde ellers lige besluttet at CX750 var god nok til mig (men nu viser det sig altså at jeg har vurderet CXC725'eren).
Jeg kunne måske godt leve uden twin tuner (som CX750 har) og dermed snuppe CXC725'eren i en mindre udgave - nemlig 50".
Desværre viser det sig at 50" CXC725 er kant-led og 55" CXC725 er bagbelyst.
Elgiganten har ingen af skærmene: 50" CXC725 og 49" CX750 (IPS med twin tuner) på display.
Så mit nye dilemma er - skal jeg satse og købe en af skærmene uden at kunne se og vurdere dem i levende live. Og i så fald hvilken?
Hertil: Er der stor forskel på VA-kant og VA-bagbelyst?
Et led (ikke LED
) i min beslutning handler om muligheden for twin tuner eller ej. Derfor et par opklarende spørgsmål hertil (en søgning på google hjalp mig ikke umiddelbart):
Ved optagelse via pvr - skal fjernsynet så være tændt?
Hvis ikke, er der så timer-mulighed indbygget i pvr - altså kan den optage noget midt om natten med slukket skærm?
Kan extern harddisc modtage strøm fra fjernsynet og dermed optage hvis fjernsynet er slukket?
Vi har pt en harddisc recorder. Hvis man tilsætter et tv med kun én tuner, kan man så optage et program på hdd recorder og se et andet på tv'et (som vi kan på vores nuværende gamle tv)? Til info er der antennestik i harddisc recorder og derfra videre til tv'et.
Dette vil eliminere behovet for twin tuner i vores tilfælde.
Jeg takker endnu engang på forhånd,
Mvh Kim
Andre ting frustrerer mig dog...
Jeg har lige fundet ud af at ekspedienten i Elgiganten fejlagtigt havde sagt at skærmen på display var en 55" CX750, men viste sig I stedet at være 55" CXC725.
Jeg havde ellers lige besluttet at CX750 var god nok til mig (men nu viser det sig altså at jeg har vurderet CXC725'eren).
Jeg kunne måske godt leve uden twin tuner (som CX750 har) og dermed snuppe CXC725'eren i en mindre udgave - nemlig 50".
Desværre viser det sig at 50" CXC725 er kant-led og 55" CXC725 er bagbelyst.
Elgiganten har ingen af skærmene: 50" CXC725 og 49" CX750 (IPS med twin tuner) på display.
Så mit nye dilemma er - skal jeg satse og købe en af skærmene uden at kunne se og vurdere dem i levende live. Og i så fald hvilken?
Hertil: Er der stor forskel på VA-kant og VA-bagbelyst?
Et led (ikke LED
Hvis ikke, er der så timer-mulighed indbygget i pvr - altså kan den optage noget midt om natten med slukket skærm?
Kan extern harddisc modtage strøm fra fjernsynet og dermed optage hvis fjernsynet er slukket?
Vi har pt en harddisc recorder. Hvis man tilsætter et tv med kun én tuner, kan man så optage et program på hdd recorder og se et andet på tv'et (som vi kan på vores nuværende gamle tv)? Til info er der antennestik i harddisc recorder og derfra videre til tv'et.
Mvh Kim
05 aug 2015, 20:55
Der kan være ret stor forskel på kant-belyst og bag-belyst. Til fordel for bag-belyst. Clouding er det fænomen man typisk vil knytte til kant-belyste skærme, så der vil være en noget større risiko for at få denne skavank med i bagagen.
Jeg vil stadig ikke mene, at du kan vurdere de to ting, som har betydning for dit valg, nemlig clouding og sortniveau, ved at få set skærmene i en butik. Der er for meget lys til at vurdere sortniveauet og clouding er så individuelt, at det er underordnet om den udstillede model har det eller ej - dit eksemplar vil være helt anderledes.
Jeg vil stadig ikke mene, at du kan vurdere de to ting, som har betydning for dit valg, nemlig clouding og sortniveau, ved at få set skærmene i en butik. Der er for meget lys til at vurdere sortniveauet og clouding er så individuelt, at det er underordnet om den udstillede model har det eller ej - dit eksemplar vil være helt anderledes.
06 aug 2015, 09:44
Ang. PVR, nu kender jeg ikke indgående funktionerne i disse modeller, men jeg kan ikke forstille mig andet end at den anvender EPG'en (den elektroniske programguide) til at optage med - og dermed fint kan optage om natten - også selvom TV'et er slukket. Formodentligt to programmer på samme tid, hvis der er tale om CX750.
Og ja, jeg vil også tro at den eksterne harddisk modtager nok strøm gennem USB stikket. (Dette er jeg dog ikke 100% sikker på. Personligt har jeg et gammelt Panasonic Plasma TV - og der er der ikke strøm nok i USB stikket til en extern harddisk... men mon ikke det er fikset nu)
Jeg har lige et lille bonus spørgsmål:
Er det kun vigtigt for VA paneler hvorvidt de er kant-belyst eller bag-belyst? Eller bruger man det også når det er tale om IPS paneler?
Kimldk skrev:Et led (ikke LEDJeg vil tro, der er en tuner i din haddisk recorder - og det er derfor du kan optage noget på den og se noget andet på TV'et. Så ja, det vil du kunne fortsætte med hvis du vælger CXC725 - altså uden twin tuner.) i min beslutning handler om muligheden for twin tuner eller ej. Derfor et par opklarende spørgsmål hertil (en søgning på google hjalp mig ikke umiddelbart):
Mvh Kim
Ang. PVR, nu kender jeg ikke indgående funktionerne i disse modeller, men jeg kan ikke forstille mig andet end at den anvender EPG'en (den elektroniske programguide) til at optage med - og dermed fint kan optage om natten - også selvom TV'et er slukket. Formodentligt to programmer på samme tid, hvis der er tale om CX750.
Og ja, jeg vil også tro at den eksterne harddisk modtager nok strøm gennem USB stikket. (Dette er jeg dog ikke 100% sikker på. Personligt har jeg et gammelt Panasonic Plasma TV - og der er der ikke strøm nok i USB stikket til en extern harddisk... men mon ikke det er fikset nu)
Jeg har lige et lille bonus spørgsmål:
Er det kun vigtigt for VA paneler hvorvidt de er kant-belyst eller bag-belyst? Eller bruger man det også når det er tale om IPS paneler?
07 aug 2015, 21:04
Som tidligere skrevet købte jeg 55" 750 - da mine 14 dages retur ret ikke er gået endnu og Elgiganten nu har 725 på bud er jeg nødt til at køre forbi dem for at vurdere forskellen i sort niveau igen.
Vi ser ofte film/serie ved svag belysning og der er der altså en tendens til lidt grålige farver. Det er ikke noget der kan vurderes i en butik som Elgiganten er jeg bange for - men jeg er nødt til at gøre et forsøg.
Så vidt jeg forstår er der ud over panelet (som jo er ret vigtigt) kun antal tunere til forskel - og derfor må det blive billedet der afgør det endelige valg.
Er der nogen der har praktisk erfaring med hvor stor vinkel man skal ud i fra 725 for at billedet bliver påvirket ?
Mvh
Dan
Vi ser ofte film/serie ved svag belysning og der er der altså en tendens til lidt grålige farver. Det er ikke noget der kan vurderes i en butik som Elgiganten er jeg bange for - men jeg er nødt til at gøre et forsøg.
Så vidt jeg forstår er der ud over panelet (som jo er ret vigtigt) kun antal tunere til forskel - og derfor må det blive billedet der afgør det endelige valg.
Er der nogen der har praktisk erfaring med hvor stor vinkel man skal ud i fra 725 for at billedet bliver påvirket ?
Mvh
Dan
07 aug 2015, 21:17
Et CX725 har et væsentligt bedre sortniveau end CX750. Du skal regne med en betragtningsvinkel på omkring 35 grader (til hver side naturligvis) :-)
08 aug 2015, 19:00
Jeg har set 725 I butikken og var imponeret over betragtningsvinklerne. Dette er dog uden at have haft mulighed for at sammenligne med 750'eren.
Jeg tror måske vi giver 55" cxc725 en chance alligevel og nøjes med én tuner.
Hvis det er for stort (hvilket jeg frygter) kan vi jo levere det tilbage inden 14 dage.
I øvrigt: Kan man optage med pvr på tv/extern harddisc og så bruge harddisc recorderens tuner til at se et andet program imens?
Jeg tror måske vi giver 55" cxc725 en chance alligevel og nøjes med én tuner.
Hvis det er for stort (hvilket jeg frygter) kan vi jo levere det tilbage inden 14 dage.
I øvrigt: Kan man optage med pvr på tv/extern harddisc og så bruge harddisc recorderens tuner til at se et andet program imens?
08 aug 2015, 19:22
Hvis i er flere samlet i en stor hjørnesofa så er det det IPS der kommer til sin ret.
Personlig vil jeg heller gå efter CX725.
Personlig vil jeg heller gå efter CX725.
Senest rettet af Bent odense 08 aug 2015, 19:30, rettet i alt 1 gang.
08 aug 2015, 19:30
Med vores CX800 kan vi sagtens sidde 3 i en sofa, have en stol på hver side af sofaen, og ikke have problemer. Faktisk har jeg målt betragtningsvinklen her til 37 grader
Bent odense skrev:Hvis i er flere samlet i en stor hjørnesofa så er det det IPS der kommer til sin ret.Og så samtidig glæde sig over et elendigt sortniveau
Med vores CX800 kan vi sagtens sidde 3 i en sofa, have en stol på hver side af sofaen, og ikke have problemer. Faktisk har jeg målt betragtningsvinklen her til 37 grader
09 aug 2015, 10:35
Johnhother skrev:Det hænger da ikke sammen med testen herfra, hvor der står: Fra 4 meters afstand skal man helst holde sig til en 2-personers sofa for ikke at miste for meget af kontrasten. Hvad er korrekt?Bent odense skrev:Hvis i er flere samlet i en stor hjørnesofa så er det det IPS der kommer til sin ret.Og så samtidig glæde sig over et elendigt sortniveau![]()
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD, ATV 4K, Nvidia Shield, Stofa
09 aug 2015, 11:00
steen6400 skrev:Nej det hænger ikke sammen. Jeg ved ikke hvorledes man i testen er kommet frem til den konklusion. Jeg kan jo kun tale om mine egne oplevelser - som i øvrigt stemmer meget godt overens hvad f.eks. avforums.com er nået frem til.Johnhother skrev:Det hænger da ikke sammen med testen herfra, hvor der står: Fra 4 meters afstand skal man helst holde sig til en 2-personers sofa for ikke at miste for meget af kontrasten. Hvad er korrekt?Bent odense skrev:Hvis i er flere samlet i en stor hjørnesofa så er det det IPS der kommer til sin ret.Og så samtidig glæde sig over et elendigt sortniveau![]()
Opret konto
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.
Log ind på din konto