Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Jeg skal have købt mig et fjernsyn til soveværelset.
Jeg er af den gamle skole, som bruger min computer til at streame fra.
Men det et er ikke muligt at få et HDMI kabel fra soveværelset og indtil computeren.
Findes der andre løsninger som kan bruges? Evt. netværksharddisk eller andet?
I så fald, hvad skal jeg så kigge efter, når jeg skal vælge TV til soveværelset.
Budget er 5.000-6.000 og helst et 50 tommer LG eller Samsung.
Med tiden går jeg måske væk fra at streame fra PC, så den må gerne være forberedt med noget SMART TV indbygget.

Jeg har kigget lidt på begge disse 2:
https://www.komplett.dk/samsung-50-led- ... 505/841620#
https://www.komplett.dk/samsung-50-led- ... 505/813630

Håber nogen kan hjælpe mig.
Du kan streame visse ting til TV fra en NAS, men hvis du er villig til at lade din PC køre, så kan den også bruges direkte. Det kunne være ved at lade den køre Plex og så bruge dit TV som en klient. Det kunne også blot være vha. en ekstern mediestreamer, såsom Raspberry Pi eller lignende. Vælger du den eksterne løsning, så vil stort set ethvert TV kunne bruges og der er da ingen krav til Smart-TV.
Hej Torben.

Mange tak for din kommentar

En NAS er det en netværksharddisk?
Skal den så bare stå er tilfældigt sted, også kan man streame over wifi? Eller skal den være sat til TV'et med en USB?
"Lade min PC køre" betyder det lade den stå tændt 24 timer i døgnet?
Og hvad er PLEX? ;)

Jeg bruger min computer til tvet i stuen også, så skal ikke være en ekstern mediestreamer.
En NAS er netop en Netværksharddisk. Det er essentielt en lille server, som du blot sætter til din router, så alle andre enheder på netværket kan tilgå den - også trådløst. Der findes utallige modeller af disse og nogle er mere kraftige end andre, dvs. de har mulighed for at køre programmer, såsom PLEX server (se herunder).

Din PC kan dog også agere "NAS" eller medieserver, så du kan have PC'en tændt og have forbindelse til dit netværk og så kan du køre et stykke software på den (PLEX) som gør dine mediefiler tilgængelige for andre enheder på netværket - såsom et TV eller en dedikeret boks til mediestreaming (eks. en Raspberry Pi). PLEX er i dette tilfælde et stykke software, som ligger på din PC i en "serverversion" og som så også skal installeres på enten TV'et eller medieboksen i en "klientversion" som kan koble sig på PLEX-serveren.
Jeg har et billigt Samsung TV i soveværelset som har DLNA.

På PC'en installerer du bare Serviio eller PS3 Media Server - så er du ikke afhængig af at TV'et kan få PLEX app'en. Så afspiller du bare via TV'ets indbyggede DLNA medieafspiller.

Det virker fortræffeligt.

Vil dog anbefale kablet forbindelse frem for wifi hvis muligt, ved store tunge film med høj bitrate. ;)