Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Står og vil gerne opgradere mit efterhånden 8 år gamle Panasonic Plasma tv. Tror det kun er 42 tommer, men jeg har været uendeligt glad for det. Selvom det var et af de billigere.
Nu tænker jeg så på hvad der kan matche eller overgå plasmaens billedekvalitet. Oled er jo det nye sort :D
Så hvad siger folk til dette LG 55" Oled lg-55-3d-smart-oled-tv-55ec930v
? Koster 15 af de lange hos Elgiganten.
Jeg kan ikke gå meget højere end de 15.000, men vil gerne høre om der er noget lige på trapperne der overgår dette tv. Noget med 4K feks.

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-55ec930v

De andre ole
Det er heller ikke et springende punkt, om skærmen har 4K eller ej.
Men den skærm jeg linker til, Lg55ec930v har i de første par anmeldelser jeg lige har læst, fået en masse kritik pga den buede skærm, og store problemer med hurtige bevægelser og dårligt SD billede. Jeg er åben for anbefalinger, men vil helst undgå LCD hvis Oled er så meget bedre på alle fronter.
Panasonic er ikke "snart klar" med noget der rimer på OLED.

Det her med bevægelsesopløsning er hysteri. En LCD-skærm vil have samme performance hvis du ikke aktiverer motionsystemer. Den JS9505 til +40.000 kr. vi har stående nu vil OGSÅ have en elendig bevægelsesopløsning hvis ikke man aktiverer noget blur-reduktion.

Det er sandt, at buen er tumpet, men når det nu følger med hvis man vil have en OLED i dag, så ville jeg helt klart kunne leve med det når billedet er så godt som det er. SD er der i øvrigt ingen TV lige nu, som er specielt gode til.

Til 15.000 kr. er der intet bedre på markedet end EC930 lige nu.
Det nævnte LG har i øvrigt fået en SW opdatering, som ifølge flere skulle have forbedret "bevægelsen" på skærmen gevaldigt.
Og i øvrigt enig med Torben; Panasonic er LANGT fra klar med et OLED tv - og NÅR det engang kommer ( 2017?), så vil det i hvert fald varer MEGET længe, inden at du kan købe det til kr. 15.000 ( 2018 ??)
isaac skrev:Står og vil gerne opgradere mit efterhånden 8 år gamle Panasonic Plasma tv. Tror det kun er 42 tommer, men jeg har været uendeligt glad for det. Selvom det var et af de billigere.
Nu tænker jeg så på hvad der kan matche eller overgå plasmaens billedekvalitet. Oled er jo det nye sort :D
Så hvad siger folk til dette LG 55" Oled lg-55-3d-smart-oled-tv-55ec930v
? Koster 15 af de lange hos Elgiganten.
Jeg kan ikke gå meget højere end de 15.000, men vil gerne høre om der er noget lige på trapperne der overgår dette tv. Noget med 4K feks.

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-55ec930v

De andre ole
Jeg er sjovt nok i nøjagtig samme situation. Jeg har et gammelt Panasonic plasma (V20) der er ved at være klar til en udskiftning (Det fejler intet og har et fremragende billede. Men det er kun 42" og jeg er klar til mere).

Jeg overvejer også den EC930 du nævner. Jeg har været nede og se den i den lokale FONA og det ser sku godt ud! FONA-manden sagde dog, at hvis han var mig ville han lige vente til SONY kom med deres X85C her sidst i juni. Den er lige lidt dyre end OLED'en, men skulle også have et fremragende billede - 4K med Triluminos - SONYs svar på quantum dot - som jeg forstår det) og så har det Android smart TV, hvilket også skulle være ret godt.

Så personligt hælder jeg lige koldt vand i blodet - og venter til SONY er klar med de nye modeller.
Var en tur i Fona som fortalte at der kommer en ny model i 55" prisen ville være omkring 35.000,- fik ikke lige navnet på modellen, ved ikke ikke om det er LG 55EG960V, og jeg vil da tro der kommer til at gå 1 år før den bare er nede i 20.000,-

OLED tv er stadig for dyre, og køber du en ældre model, får du ikke det nyeste og du er allerede bagefter, selv ikke LED tv i de nye topmodeller kan du få for 15.000,- der skal du også vente, Sony kommer med nye modeller eks. et KD-55X8509CB UHD-TV til 17.000,- og et Panasonic 55CX800 til 20.000,- de falder nok i prisen over de næste måneder til de 15.000,- som er din grænse.
Jeg glæder mig også til at se netop Sony X85C - MEN; lige meget hvor meget der "trylles" med "billedforbedringer", "Triluminus" med mere, så ER LED bare den "gamle teknologi" som ikke kan matche OLED ( ihvert fald ikke på "sort", som i min optik er selve forudsætningen for et godt billed!)
X85C er netop edge-LED, så jeg ville ikke forvente, at homogeniteten af lyset kan hamle op med de backlit modeller vi har set indtil nu. Jeg er ret positivt overrasket over det vi har set indtil nu hos både Panasonic og Samsung og det markerer helt klart en retning, som man bør rykke i - og så glemme de f... EdgeLED-belysninger vi hidtil har kæmpet med.
Har netop selv bestilt en X8509C (65") da jeg så billedkvaliteten og den gode uniformitet som panelet havde, da de demonstrerede til et Sony event i HiFiklubben.

Og så er Android TV bare et plus i sig selv. IMO har Sony, Sharp og Philips valgt rigtigt.

Her har Panasonic skudt sig selv lidt i foden med at have et Smart TV system som ikke er 100% integreret med alle funktionerne i TV'et - f.eks. EPG'en. Der er vist heller ikke andre der har satset på samme Smart TV platform som Panasonic - så man er lidt i "deres" hænder m.h.t. apps og fremtidig kompatibilitet - hvor Google - og ikke TV producenterne - står for opdatering af Android TV - bestemt en fordel.

55" versionen af X85C'eren er Edge LED, hvor 65" og 75" er Direct LED - så der vil umiddelbart være chance for en ringere uniformitet i 55"-eren.

M.h.t OLED, er den overlegen m.h.t sortniveau og farver - men jeg synes jeg læser/hører meget om andre ulemper - meget bevægelesslør, burn-in lignende issues og ikke mindst levetiden på panelet grundet teknologien - OLED "ældes"/slides åbenbart ret hurtigt, hvilket påvirker effekten/billedet i en sådan grad, at man nærmest skal omkalibrere sit TV hvert halve år.

Jeg er ikke meget for at smide om mig med udokumenterede udsagn, men jeg har efterhånden set det nævnt igen og igen på diverse test, fora-tråde m.m.

For mig er OLED stadig i for tidligt et stadie - og især til det prisleje som de ligger i p.t.

Men absolut superfedt at der arbejdes på at finde en afløser for LCD-teknolgien. OLED kan blive superfedt, hvis de finder holdbare løsninger til de uhensigtsmæssigheder som findes i dag - og prislejet bliver fornuftigt :)
LCD-TV har samme issue med bevægelses-slør, som OLED har. Hvis man ikke tænder for noget motion-system på ethvert TV i dag, så vil de ikke på nogen måde kunne hamle op med de udgåede plasma-modeller.
Torben Rasmussen skrev:LCD-TV har samme issue med bevægelses-slør, som OLED har. Hvis man ikke tænder for noget motion-system på ethvert TV i dag, så vil de ikke på nogen måde kunne hamle op med de udgåede plasma-modeller.
Jeg har for et par år siden set en række lcd-tv med motion-blur teknologi slået til, som skulle modvirke de gevaldige mangler teknologien havde ift hurtige bevægelser og panoreringer osv. Og det eneste jeg tænkte var: ALDRIG i livet ville jeg købe og se på et tv med den slags kunstig billede-forbedring.

Er det stadigvæk samme elendige billede når man slår diverse hjælpemidler til? For så prøver jeg at finde de sidste Plasma-modeller der blev sendt på gaden, og venter til OLED kan matche Plasma på alle parametre og forhåbentligt overgå den gamle teknologi.