Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af A.H.M
Hvor meget ville i vægte deres resultater ? Jeg har kigget på Sony's W805B og Panasonics AS640 som brugere her på forum og på recordere.dk har haft gode erfaringer med. Men TÆNK giver dem ikke særligt gode karakter.

AS640 får hug for lydkvalitet (relativt nemt at løse med soundbar o.lign) og billedkvalitet på DVB-T/C i HD og SD.

W805B får et lidt mindre hug for lydkvalitet og brugervenlighed mens deres smart TV del skulle være dårligt.
Af A.H.M
Ah tak for link, må lige kigge på det.

De har ihvertfald testet rigtig mange tv og de skriver at de bl.a bruger teknisk udstyr til deres målinger.

De bedømmer udfra flg skala :

Billedkvalitet 40 %,
Lydkvalitet 20 %,
Brugervenlighed 12,5 %,
Ekstra funktioner 22,5 % og
Strømforbrug 5 %.

-Men ja det undrer mig lidt at W805B og AS640 ligger i bund segmentet.
Af kim4220
Læg mærke til Billede kun er 40%, og hvad er det nu man skal på et TV nå ja se et billede ;)
Hvor andre test nok ligger nok mere vægt på hvad kvaliteten er på billedet.

Vil mene i stedet for at 60% af resultat er på alt andet end billede, så kan man bare ikke bruge testen til at vurdere et billede, og det værste er folk betaler for testen :(
Af PeterD
TÆNKs test er ofte en farce. Altid en underlig konklution de kommer med.

Hvad værre er. Rigtig mange blade, magasiner, aviser henviser til TÆNKs test og skriver at "så må den pågældende vinderskærm jo være bedst"..

Øh...nej!

Billedkvalitet burde vægte 80% men det handler også om tilkøb af reklameplads i Tænks tests.

Se mere her:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=12943
Af kim4220
Det der undrer mig er at der ikke er nogen danske medier der forholder sig kritisk over for tænk test, er der en uskreven regl for at man ikke må være kritisk over for dem :-S

Disse forum tråde opstår jævnligt og ingen medier følger op.
Af sd2100
A.H.M skrev:Ah tak for link, må lige kigge på det.

De har ihvertfald testet rigtig mange tv og de skriver at de bl.a bruger teknisk udstyr til deres målinger.

De bedømmer udfra flg skala :

Billedkvalitet 40 %,
Lydkvalitet 20 %,
Brugervenlighed 12,5 %,
Ekstra funktioner 22,5 % og
Strømforbrug 5 %.

-Men ja det undrer mig lidt at W805B og AS640 ligger i bund segmentet.
Det er da helt rimeligt, at man vægter de forskellige parametre forskelligt. TÆNK har i stil med diverse tyske tests, åbent lagt er vægtninger frem. Har man andre prioriteringer, så kan man naturligvis undlade kategorien "Ekstra funktioner" eller sætte vægtning ned til 5%. Jeg kan desværre ikke på nogen måde være enig i kritikken af TÆNK på dette felt. Personlig ville jeg måske vægte billede lidt lavere!!! og til gengæld "Strømforbrug" og "Brugervenlighed" højere.

Der hvor TÆNK helt berettiget kan kritiseres er, metoden hvordan de tester "Billedkvalitet". Det har Rasmus også været inde på i en anden tråd. Det er temmelig essentielt! Vurderer de tv ud-af-boksen, foretager de en grundig billedindstilling eller en regulær kalibrering inden de afgiver karakteren? Hvis vi ikke ved det, så er testene naturligvis INTET værd.

At man her på et seriøst nørdested (positivt ment :) ) vægter billedet højest er helt fint, så længe man klart melder ud (og det gør man her), på samme måde som TÆNK åbent melder deres helt legitime vægtninger frem.

Mvh.
Steen
Af kim4220
Nej der er jeg ikke enig. Desværre det er bare en pengemaskine, ellers var den ikke udført sådan.

Strømforbrug er der en foreskel på omkring et hundrede kroner pr år pr år(for en normal familie) så ikke væsentligt i forhold til varens pris.

Andre funktioner ændre sig efterhånden som tredje part app skifter og opdateringer se bare Philips viaplay sidste år og YouTube på ældre tv.

Lyd er generelt ringe på alle tv, så den foreskel er ikke væsentligt.

Og nu er det et tv folk køber skulle det ikke vægte højest jeg siger ikke 80% men 40% er bare for lavt i forhold til det er et billede man køber.

Plus man stadig sammenligner med produkter der ikke forefindes mere så er fuldstændig uvæsentlig og uigennemskuelige for de fleste mennesker og netop den gruppe de henvender sig til.
Af sd2100
kim4220 skrev:Nej der er jeg ikke enig. Desværre det er bare en pengemaskine, ellers var den udført sådan.

Strømforbrug er der en foreskel på omkring et hundrede kroner pr år pr år(for en normal familie) så ikke væsentligt i forhold til varens pris.

Andre funktioner ændre sig efterhånden som tredje part app skifter og opdateringer se bare Philips viaplay sidste år og YouTube på ældre tv.

Lyd er generelt ringe på alle tv, så den foreskel er ikke væsentligt.

Og nu er det et tv folk køber skulle det ikke vægte højest jeg siger ikke 80% men 40% er bare for lavt i forhold til det er et billede man køber.

Plus man stadig sammenligner med produkter der ikke forefindes mere så er fuldstændig uvæsentlig og uigennemskuelige for de fleste mennesker og netop den gruppe de henvender sig til.
Fint, vi er uenige.
Der er faktisk en del, der udelukkende hører tv gennem tvets egne højttaler, så det vægter. Rent økonomisk betyder strømforbruget ikke så meget, men det betyder noget (miljø) for mig.

At alt sandsynligvis ændrer (apps mm.) sig, kan man ikke gardere sig imod - det er klart, men man må foretage et valg ud fra, hvordan det ser ud nu og så håbe på det bedste.

Tv ER mere end et billede. På samme måde som en bil er mere end transport.

Om TÆNK er seriøs ved jeg ikke, da jeg ikke kender bladet andet end af omtale.
Af PeterD
Enig i at tv er mere end billedet, men med en hvis begrænsning..Det er trods alt et vigtigt parameter. Jeg syntes det er det vigtigste, andre syntes måske skærmens design er vigtigere. Det kan man jo ikke "måle" sig frem til..

Hvis billedet ikke er vigtigt kunne man ligeså god streame film på sin tablet uanset mærke .

Og dårlig lydkvalitet. Sæt tvet til nogle gode kvalitetshøjtalere så skal du se/høre løjer..
Af kim4220
Jeg anerkender at et tv er mere end billede, men holder nu på det er det vigtigste ;-)

Miljø anerkender jeg også men i de små forskelle der er tror jeg der er andre ting der giver mere mening :-) se bare belysning der skifter folk ikke bare på grund af miljøet.

Og ja folk bruger tv lyd, hvorfor tager tænk så ikke tv ind som grundig der rent faktisk leverer noget af den bedste tv lyd på markedet.

Og nu er det et tv og ikke en bil.

Og tænk laver fine test af vaskemaskiner og barnevogne, hvorfor så ikke lave noget mere gennemskuelig. Svaret er delvist at de har et samarbejde med andre lande og tør ikke selv stille kriterier op.
Af sd2100
PeterD skrev:Enig i at tv er mere end billedet, men med en hvis begrænsning..Det er trods alt et vigtigt parameter. Jeg syntes det er det vigtigste, andre syntes måske skærmens design er vigtigere. Det kan man jo ikke "måle" sig frem til..

Hvis billedet ikke er vigtigt kunne man ligeså god streame film på sin tablet uanset mærke .

Og dårlig lydkvalitet. Sæt tvet til nogle gode kvalitetshøjtalere så skal du se/høre løjer..
Har ikke sagt, at billede ikke er vigtigt. Det er blot en af en række vigtige parametre. Og selv indenfor kategorien billede, er der forskellige parametre.

Et par små anekdoter fra MIN virkelighed :)

1.
For et par år siden lånte nogle venners hus. Fedt, han havde lige købt Samsung topmodel i lcd/led. Jeg tænte for TV'et. FANTASTISK billede i forhold til vores px80. Farver, naturlighed, sort alt var bedre. Fedt :). Gik ud i køkkenet efter lidt mad (gør lige historien lidt mere dramatisk), og satte mig så i en anden sofa, der stod vinkelret i forhold til den anden. Tog en bid af min mad, drejede hovedet, så på billedet og maden kom næsten ud igen. Kæft et grotesk skod billede :(( . Rejste mig op og stillede mig rigtigt i forhold til skærmen - fint billede igen. Blev glad for vores budget plasma :) . Betragtningsvinkel betyder noget for os.

2.
På mit tidligere arbejde har jeg hørt uendelig meget brok og kævl fra en kvindelig kollega, der brokkede sig over den håbløse betjening, at deres supertv (tror desværre det var et Pioneer) var et mareridt at betjene. Der var tilkoblet en htcp og mediecenter. Hun orkede til sidst ikke længere, og så derefter kun tv/film via Ipad. Sådan skal det ikke være hos os. Betjening betyder ekstremt meget.

PS.
Har nu i ca. 10 år kørt med 5.1/6.1, så udstyret til bedre lyd er/har altid været der, men til en lille krimi på DR1, er det fint, hvis TV kan klare det rimeligt. GoT derimod bliver altid over anlægget :-).

PPS.
Vi har forskellige prioriteringer. Derfor findes der forskellige producenter.
Af kim4220
Se der er vi enige(meget endda) , bare ikke i forhold til tænk da de ikke tager stilling til nogen af disse ting.

Eksempelvis hvad er brugervenligt, hvilke kriterier stiller de op... Jeg personligt synes at LG og Panasonic er de nemmeste hvor tænk siger samsung. Det er lidt som at give point for design, det er som øjet ser.

Betragtning hvad er vigtigst 178 grader ips eller sort niveau igen som øjet ser.

Igen hvordan måler de disse ting og hvor meget procentvis giver det, det er på ingen måde udspecificeret hos tænk ergo er testen værdiløs og igen folk betaler for det hvem kontrollere vagthunden?
Af A.H.M
I kategorien 55-65 tommer :

første 4 pladser er alle Samsung med UE55H7005 som nummer 1.
Derefter en enkelt Sony 55X9005B og så et LG på 7. pladsen 55LB630V. Næste mærke dukker først op på 13. pladsen som Philips 55PFL978S/12.

Helt nede på 23. plads dukker W805 op - AS6540 på 26. plads.I alt 29 tv er testet i denne kategori.
Senest rettet af A.H.M 30 apr 2015, 11:59, rettet i alt 1 gang.