Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

sd2100 skrev:
roland skrev:
JanTheMan skrev:Jeg skriver herinde når der sker noget i sagens forløb, men der kommer som omtalt, nok til at gå 1 til 2 måneder før jeg ved udfaldet af dens sagkyndiges undersøgelse og om kædens forhold til denne.

Jeg ved godt det er en langsommelig ting ved at køre en sag som denne, i første omgang har jeg regnet med op til 1 år før en evt. afgørelse.

Det er forhandleren jeg kører en sag imod, så det er dem der i første omgang skal betale til mig, når jeg vinder sagen. :D så må forhandleren og Samsung selv finde ud af deres mellemværende.

Min tiltro til Samsungs produkter er væk, så de kan ikke redde mig som kunde mere.
Ja... Jeg kørte også sagen imod forhandleren, for samsung har indrettet deres politik således at ansvaret, i forhold til "ude fra kommende påvirkning" ikke er dækket af deres garanti. Så det var op til Hifi klubben i Roskilde om de ville dække den. Men de henviste bare til samsungs garanti. Jeg forsøgte også at råbe op, og mente at jeg, som forbruger, kom i klemme i forhold til hvem der ville påtage sig et ansvar. Og hvem der skulle erstatte mig produkt, var mig underordnet - dette mellemværn måtte de løse. Jeg håber at jeg kan vise vores mail korrespondance, for den siger alt. Skal lige sikre mig, at jeg ikke bryder ophavsretten. Så venter svar fra juristen.

Jeg køber ej heller Samsung.
Du har som forbruger intet mellemværender med Samsung. Du har købt hos Hifiklubben og derfor er det deres ansvar.
Helt korrekt. Produktansvarslivgivningen er sådan skruet sammen, at hvis en forhandler sælger en varer som er produceret uden for EU, så betragtes forhandleren som producent. Så med andre ord så er forhandleren den juridiske producent, selvom der står Samsung på.
Brugeravatar
Af Slettet_8122018
Jeg stod i samme situation, begge parter vaskede hænder og ville ikke tage ansvar, og så er det sælger jeg skal køre sagen imod, sådan er købeloven indrettet.

Jeg kender din sag og har læst afgørelsen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vist håbet at sagen kunne danne præcedens for ligende sager, men ikke lige i første omgang, for forhandleren i min sag ville ikke godkende afgørelsen, det skal igennem en sagkyndig, men taber de, så tror jeg, at med 2 sager med samme problemer vil skabe præcedens for fremtidige problemer af ligende sager, så andre lettere kan få anerkendt deres sag hurtigere.

Jeg har også købt en DAB radio hos HIFI klubben i Aalborg, jeg kunne se at den var brugt da jeg pakkede den ud, den blev byttet efter jeg havde klaget, den kæde er som alle andre.

Men Tvet er købt hos EL Giganten i Aalborg, og de vil slet ikke anerkende noget som helst ansvar, men de kender alt til problemerne omkring koreanske tordenfluer, det samme gør Samsung, ingen af dem vil hverken se eller røre tvet, de vasker hænder allerede ved telefonisk kontakt, så ligesom dig, var min eneste mulighed, at køre en sag igennem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Af roland
Rasmus Larsen skrev:Jeg har givet sagen lidt fokus på forsiden af FlatpanelsDK i en artikel:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1425037980
Tusind tak Rasmus. Som du skriver, er det jo ikke et ukendt fænomen. Og desværre har producenterne/forhandlerne haft frit valg på hylden, om de ville dække via garantien. Efter udfaldet af min sag, kan jeg kun håbe at flere "gider" at klage, for ellers bliver effekten nok ikke så stor. Forbrugerklagenævnet tager et lille gebyr på 160,-kr. Og det er givet godt ud også selvom man skulle tabe.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du er velkommen. Jeg overvejede at kontakte dig, men du havde allerede skrevet så uddybende her i tråden, at jeg fik svarene jeg skulle bruge :)

Lad endelig høre om opdateringer i sagen fra alle sider. Jeg følger med fra sidelinjen i debatten.
Brugeravatar
Af Slettet_8122018
Hej, jeg siger også tak, for at du giver sagen opmærksomhed, måske giver det andre lyst til at rejse sagen igennem Forbrugerklagenævnet.

Jeg giver løbende opdateringer herinde når der sker noget i min sag, det næste der skal ske i min sag er, at den sagkyndig skal have tvet tilsendt med fragtmand i næste uge og når det er sket får jeg sendt tvet tilbage, og så skal den sagkyndige komme med en beskrivelse af tvet ang. de fejl jeg klager over, når denne foreligger hos mig og Forbrugerklagenævnet, så skriver jeg det herinde, også når klagen bliver afgjort.

Håber som nævnt, at det giver andre lyst til at klage, for det er noget man åbenlyst ikke skal finde sig i, det viser denne afgørelse.

Måske skulle man overveje lysten til at handle hos EL Giganten eller HIFI Klubben, når de så blankt afviser at behandle en fuld lovlig reklamation, eller villig til at indgå en dialog, men de vil ikke tage deres ansvar som forhandler.
Som ny i dette forum har jeg med interesse læst den afgørelse som har givet roland medhold - tillykke med sejren!

Jeg har en lignende sag kørende med en anden stor dansk elektronikkæde, hvor jeg nu med stor glæde har henvist til afgørelsen. Min skærm er 1,5 år gammel og også fra Samsung, med helt identisk fejl.

Jeg går også hele vejen, da der nu er en stillingtagen fra Forbrugerklagenævnet, som forhandlerne jo dybest blot bør rette ind efter. Ligesom andre i denne tråd vil jeg også logge mine frem-/tilbageskridt - til gavn for andre ligesom mig selv :-)
Af Carsten29
Opdatering!

@roland, tak fordi du tog kampen på forbrugernes vegne.

Jeg har været i dialog med Elgiganten hvor jeg købte mit tv. Ikke overraskende var der minus hjælp at hente der, så jeg tog fat i Samsung Voice of Customer og blot et par dage senere har de anerkendt manglen og den vil blive udbedret een af de kommende dage, hvor de sender en tekniker hjem til mig for at se på panelet og udskifte det. Samsung har ændret deres "tordenflue-procedure" med udgangspunkt i netop din sags afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet.
Af roland
Carsten29 skrev:Opdatering!

@roland, tak fordi du tog kampen på forbrugernes vegne.

Jeg har været i dialog med Elgiganten hvor jeg købte mit tv. Ikke overraskende var der minus hjælp at hente der, så jeg tog fat i Samsung Voice of Customer og blot et par dage senere har de anerkendt manglen og den vil blive udbedret een af de kommende dage, hvor de sender en tekniker hjem til mig for at se på panelet og udskifte det. Samsung har ændret deres "tordenflue-procedure" med udgangspunkt i netop din sags afgørelsen fra Forbrugerklagenævnet.
Hvor er det godt at høre, så har sagens lange forløb ikke været forgæves.. At Samsung ændre deres procedure, er i mine øjne en erkendelse af deres fejl
Det er ikke kun Samsung der kan have tordenfluer. :(
Jeg har faktisk haft tordenfluer inde i min Nec monitor 20WGX2 2 gange.

Den 1ste gang forsvandt kræet af sig selv efter et par dage. Men forinden havde den været ved at drive mig til vanvid.
Den kravlede rundt lige i midten af skærmen og når jeg kørte racerspillet iRacing forsvandt koncentrationen komplet.

2den gang forsvandt kammeraten til den 1ste ikke godvilligt.
Og jeg turde ikke have monitoren tændt ret længe for ikke at dræbe kræet med opvarmningen.
Løsningen for mig var at sætte en kraftig støvsuger til lufthullerne foroven efter at have tapet alt andet end 1 lufthul til forneden.

Den orkan der opstod inde i skærmen fik det forbandede kræ til at forsvinde efter nogle minutter. :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I den samme symptombehandlende-genre, så har jeg læst om succeser med at sætte lamper under skærmen. Kræene søger efter lyset, hvilket også er grunden til at de sidder i skærmen, så det giver mening at prøve at lokke dem ud med noget andet lys - men sørg for at have skærmen slukket imens ;)
Af flatnesdam
Torben Rasmussen skrev:I den samme symptombehandlende-genre, så har jeg læst om succeser med at sætte lamper under skærmen. Kræene søger efter lyset, hvilket også er grunden til at de sidder i skærmen, så det giver mening at prøve at lokke dem ud med noget andet lys - men sørg for at have skærmen slukket imens ;)
Det virker nok ikke når først de er døde. (Jeg har hørt noget om at man skal gå imod lyset når man er død, men det er ikke sikkert det også gælder for tordenfluer :D )
Så faldt der afgørelse i min sag efter 7 måneder. :D

Og jeg vandt selvfølgelig som ventet. :p

Tordenfluerne var enten kommet ind da tvet blev produceret, samlet på fabrikken, eller kommet ind senere pga. af dårlig forsegling inde i tvet, der var 11 stk, 6 mørke og 5 lyse og med stor sandsynlighed, mulighed kunne der komme flere i fremtiden da tvet ikke er tæt i forseglingen.

Men EL-Giganten har trukket dette ud så længe de kunne, de havde svarfrist til 27.04 svarede den 23.04 og fordi de erkender kravet i sidste øjeblik sparer de ca. 5200,- i omkostninger hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Hmm måske skulle dette ændres for at motivere til at få sagen afsluttet, nu slipper de med at betale 3100,- og ikke 8300,- hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen træf en afgørelse efter den 27.04 :s

Men jeg blev ringet op af El-Giganten og har været ud og få beløbet refunderet på mit kort, de håbede at jeg ville købe et andet tv hos dem. O_O de har lige pisset på mig som forbruger så længe de overhovedet kunne og har på intet tidspunkt været samarbejdsvillig, den ansvarlige på området har ikke gidet at ringe tilbage til mig under sagens forløb. :s

Selvfølgelig køber jeg ikke et nyt tv hos EL-Giganten efter dette forløb, havde de udvist kundeservice havde jeg købt hos dem. :p

Og jeg køber aldrig mere i mit liv et Samsung produkt, aldrig, aldrig, aldrig mere, det er og bliver noget værre skrammel.

Men mit klare råd er, at klag for måske hjælper det jo flere der gør det.