Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nikolaj
Hej, er ny her på forum (min første post :) ) men jeg har med stor interesse læst flatpanels.dk's anmeldelser mv. i den seneste tid.

Tusind tak for en fed hjemmeside og et godt forum med masser af aktivitet.

Nu handler Flatpanels jo ikke alene om lcd-tv eller plasma... når man nu gerne vil op i 100"-110" skal der en projektor til og jeg har forsøgt at finde noget her i forum men er desværre ikke stødt på noget. (hvis jeg leder de forkerte steder, please post et link)

Jeg har via udenlandske hjemmesider læst mig til at der for almindelige pengepunge (under 20.000 kr. i min verden) findes to typer projektorer:

DLP: Digital Light Processing (bedre til at gengive helt sort)
og LCD som vist ikke behøver nærmere intro

Jeg er meget i tvivl om hvad man skal vælge af de to (og meget mere), og er derfor meget interesseret i at høre om andres erfaringer med projektorer der skal anvendes til film, computer- og konsolspil og almindelig analog/digital tv (især sport)

I mit eget tilfælde skal jeg til at lave min hjemmebiograf helt fra bunden, jeg har rummet på ca. 8x4 meter hvor halvdelen skal bruges til formålet. Jeg har nemt ved at gøre rummet helt mørkt og eventuel loftsmontering af projektoren vil ikke give nogle problemer da loftshøjden er ca. 2,3m

Hvordan synes I den perfekte hjemmebiograf skal udstyres, med ovennævnte forudsætninger taget i betragtning?

Håber I synes om tråden og begynder at skyde løs, for det her kunne da gå hen og blive helt interessant... 8)
Af Nikolaj
Lige et par links til de af jer der er på lige så bar bund på dette område som jeg var for 2-3 dage siden :(

Projector Central

Projector Reviews

Jeg er kommet så langt at valget er nede på en af følgende LCD projektorer (eftersom mit rum er mørkt er det efter min mening ikke nødvendigt med DLP'en) klik på link for anmeldelse

Panasonic PT-AX100
Fantastisk billede uden synlige pixels med mindre man står meget tæt på (under 1,5m), dette koster en smule på skarpheden

Sanyo PLV-Z5
Ualmindeligt skarpt billede, men med synlige pixel også ved 3-3,5m afstand...

Begge projektorer koster omkring 1000 euro på Guenstieger Preise som er det tyske svar på www.hifipriser.dk.

Svært valg, men umiddelbart hælder jeg mest til panasonic'en lige nu...
Af Nikolaj
Hmm tilsyneladende ingen andre end mig der har denne interesse endnu... men det skal da ikke afholde mig fra at dele mine noter med jer alligevel, det kunne være at jeg kunne få tændt interessen derude et sted. :p

Fandt denne tråd på www.avsforum.com hvor masser af folk har haft problemer med at Panasonic'en ikke starter ordentligt op. Problemet opstår typisk efter et par 100 timers brug, og så vidt jeg kan læse mig frem til er der ikke fundet en 100% løsning på problemet endnu. Det får mig til at shifte tilbage til Sanyo PLV-Z5... den kræver godt nok lidt mere justering out-of-box men der findes dvd'er til den slags. Er der nogle af jer derude der har erfaring med den slags?