Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fubar
Hej jeg er nået dertil hvor det gamle 32 tommer, er blevet ubrugeligt, og det er tid til et nyt tv, som ikke bliver udskiftet inden for de næste par år :)

Jeg kan lige så godt afsløre at jeg ikke har særligt meget forstand på hvad der er godt osv, og hverken mit besøg i butikkerne som elgiganten eller fona gjorde mig særligt meget klogere (nærmere mere forvirret :) )

Jeg er en fattig studerende der har sparet op og fået et tilskud i gave, jeg vil selvfølgelig gerne have det bedst mulige på markedet som budgettet tillader, og som kan holde en god håndfuld år. Jeg har prøvet at kæmpe mig igennem nogen af af jeres guides og artikler, men må indrømme at jeg ofte må opgive grundet alle de fremmedord og betegnelser :)

Jeg har dog nogle krav til TV'et selv, de kommer her:

Maks pris: 5,5-6000,- er hvad budgettet tillader.
Mellem 42" og maks 50" tommer
Smart tv
(Fornuftig lyd) nu skriver jeg det i parantes, da jeg i forvejen bare bruger de indbyggede på det gamle samsung, og heller ikke kommer til at bruge noget lydsystem til det nye, så kravene er derfor ikke vildt høje, jeg aner dog ikke hvad man kan komme ud for, lydmæssigt på nye TV's i dag, selvom jeg formoder at det ikke er blevet værre?

Det skal ikke bruges til spil, men blot standard ting som at se film fodbold og streaming af f.eks netflix.

Håber i kan være behjælpelige med nogle bud. Bemærkinger til anbefalingen modtages med kyshånd, da jeg er lidt af en dummy på området og må indrømme jeg ikke har tiden og overskuddet til at læse mig helt klog emnet.

Mvh
Af Zyde
Her er mit bedste bud:
https://www.komplett.dk/panasonic-48-uh ... 630/836872

UHD og rigtigt god billedkvalitet indenfor dit budget. Tilbuddet (5990kr) forsvinder nok ret hurtigt igen.

Alternativt kan du kigge på:
Sony W6/W8 serier
Panasonic AS640
Samsung H64xx
Philips 6609/6909

De har lidt forskellige styrker og svagheder, men de får alle gode anmeldelser. Hold dig til 48" eller 50". Der er ingen grund til at gå længere ned.

Ren value-for-money er det nærmest umuligt at komme udenom 48W605b. Lige nu 3800 hos Hifiklubben. Du får ikke ret meget for de ekstra penge, som du kaster i et af de andre.
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... -48w605bb/
Af Fubar
Tak for det hurtige svar.

Jeg synes dog at have læst et sted at 4K bliver betragtet som et overkill at købe nu, da der alligevel ikke rigtig bliver sendt noget i 4K?
Men på den anden side gør det vel alligevel ikke kvaliteten dårligere.? Spørgsmålet er bare om man opgiver noget andet vigtigt i TV'et for de 4K?
Synes somme tider man kan finde TV'er der næsten indeholder det samme, hvor det uden 4K f.eks er lige så dyrt, det har undret mig lidt.

Ved du forresten om det øverste der også understøttee netflix og HBO, synes ikke der bliver skiltet med det som de plejer? :)

Vh
Af PeterD
Enig i Zydes anbefalinger. Sony, Panasonic, Philips er alle rigtig spændende. Så behøves du ikke at se på andre skærme.

Panasonic AX630 ser særdeles interessant ud.

Mon den lever op til den altid forventelige dvs. rigtige gode billedkvalitet (hudtoner/farver/sortniveau) og enkle menuinddeling og betragtningsvinkler?

PS. Check pricerunner for pris. :)
Af Zyde
Det understøtter Netflix og Viaplay men ikke HBO. Det kan dog ikke klare Netflix i UHD uden en ekstern afspiller. Samsung er det eneste mærke, der har HBO i deres smart tv. HBO er dog netop begyndt at fungere med Chromecast.

Du kommer nok til at acceptere en ekstern løsning på et tidspunkt uanset, hvad du vælger, da alle producenter skifter smart-tv platform i år.

Netop med AX630 mener jeg ikke, at du opgiver noget for at få UHD. Du kan sagtens prioritere anderledes og få tilsvarende billedkvalitet på nærmest alt tilgængeligt indhold med en af de andre skærme. I sidste ende er det småting, der udgør forskellene. Det kan være design, 3D, forhandler, Ambilight, brand, smart-tv eller en masse andre detaljer, som du kan have personlige præferencer for. Når jeg selv tager en sådan beslutning og pengene spiller en rolle, så kigger jeg efter det bedste tilbud i stedet for at gå alt for meget op i småting.

Du har selv nævnt lyden som en præference. W605b + en soundbar eller højtalere kunne jo holdes indenfor budgettet, og så har du tilsvarende billedkvalitet og meget bedre lyd end alle andre muligheder. Du mangler 3D og taber også lidt på design/kvalitetsfornemmelse, men igen er det dine personlige præferencer.
Af Fubar
Zyde skrev:Du kommer nok til at acceptere en ekstern løsning på et tidspunkt uanset, hvad du vælger, da alle producenter skifter smart-tv platform i år.
Hvad vil det sige? At nuværende smart tv's platforme bliver ubrugelige eller hvordan?

At jeg må undvære 3D er helt fint, da jeg aldrig kunne forestille mig komme til at bruge det. Det vigtigste er at billedet står skarpt, at bevægelserne er bløde og køre glat uden at sløre, samt at det skal være netflix, browsing og youtube kombatibelt, samt at lyden er fair, da jeg ikke går op i det skal være en hjemmebiograf oplevelse lydmæssigt :)
Af Zyde
De nuværende smart-tv platforme bliver ikke ubrugelige sådan lige foreløbig, men du skal ikke regne med, at der kommer nye apps til. De gamle apps vil nok heller ikke blive opdateret så ofte, og med tiden vil nogle af dem stoppe med at virke.

Personligt synes jeg ikke, at det er større problem, da det kan løses enkelt med Chromecast, Apple TV eller noget andet. Du kan også vente og købe en af de nye modeller, men de vil være relativt dyre, og det er umuligt at sige, hvordan udviklingen af platformene vil gå.