Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CasperDK
Tak for alle svarene indtil videre. Ja ideelt set ville jeg gerne både have 65" og OLED og så til maks 25.000 kr og dette vil jeg gerne vente på.
Ift. OLED 65" til maks 25.000 kr, så tror jeg nu det er meget realistisk inden for det næste års tid. fx LG 55EC930V har allerede flere gange været nede omtrent 15.000 kr og så gammelt er det fjernsyn da heller ikke.

Jeg så dog for nyligt en artikel, hvor de viste at en række relativt ukendte (i Danmark) tv producenter, som var begyndt at sælge flere fjernsyn end fx Philips og Panasonic. Så jeg er også begyndt at kigge efter fx Hisense med deres ULED patenterede fjernsyn, som også ser ud til at have ret stort potentiale og så forhåbentlig til en lidt mere overkommeligt pris.
Af troopa85
Det er ikke realistisk i 4k som du snakkede om tidligere. Så vidt jeg har set skulle 65" 4k blive lanceret til omkring 70.000 kr i år.
Af ramlas
Det første LG OLED der kom i oktober 2013, kostede 70.000-80.000 kr.
det faldt drastisk ned til ca. 25.000-30.000 i løbet af et 7-8 måneder,
så mon ikke prisen på de nye LG 4 K OLED falder lige så hurtigt.
Andre mærker begynder jo også så småt at producere OLED osv. :)
Af troopa85
På et tidspunkt, men du kommer 100% ikke til at kunne få et 65" 4k oled til 25.000 næste år som Casper havde i tankerne så vidt jeg kan læse mig til.
Af Emaguina
Jeg tror en af grundende til at ec930 var nede i 15k, er at man forventede en ny 1080p model og at ec930 ville blive udfaset. Men efter CES hvor det blev klart at der ikke kom en ny model og at ec930 ville fortsætte som 2015 model også, så røg priserne op igen.

Jeg havde fundet frem til at det var en ec930 jeg ville have og undersøgte markedet inden jeg købte. Så vidt jeg kan huske havde Fona, Bilka og Elgiganten kun meget få stk. til 15k, samt at det var nogle de have haft på lageret i lang tid. En del af dem var også udstillings modeller som blev udbudt.
Heldigvis fik Hifiklubben 17 skærme hjem så jeg kunne bestille en helt frisk ( samlet i Polen dec 2014) ellers havde de også kun udstillings modeller. 2 dage efter min bestilling satte de prisen op til 17k og derefter 20k, hvor Elgiganten var helt oppe i 25k et stykke tid.

LG er de eneste som sælger Oled tv, de eneste der producere dem og produktionen virker begrænset pga. faciliteter. Så det eneste der kan få prisen rigtig ned er enten at de får svært ved at sælge dem eller at produktionen går op og måske dermed bliver billigere at producere.
Så jeg tror ikke at man kan forvente samme prisudvikling som på alm. lcd. Også selvom de jo også skal konkurrere med lcd 4k tv .. . men dem laver de jo også selv.
Af CasperDK
Og netop her kommer LG's nye OLED fabrik ind i billedet, hvor de jo netop snakker om at de via en ny teknik kan fremstille 65" OLED skærme langt billigere og med et markant højere yield (færre fejl). Så det skulle allerede være på tegnebrættet :)
Så vidt jeg har forstået, så er fabrikken færdig og vil stå for produktionen af hele deres 2015 lineup.
Af PeterD
Meen..

I får det til at lyde som om LG vil være lysår foran alle andre konkurrenter når OLED markedet skydes igang..

Tror bare Philips, Sony og hvad de ellers hedder kopierer når markedet for alvor rykker sig...

Eller måske køber af LG og så selv ændrer lidt på det..

Der arbejds bag kulisserne mange steder og de forskellige udviklingsafdelinger sidder næppe og "triller tommelfingrer og venter på konkurrenterne.."
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det massive prisfald vi så på de første OLED fra 80.000 DKK til 30.000 DKK inden for et år skal I ikke regne med sker igen. Det var netop en blandet effekt af massiv nyhedsværdi og lavt produktionsvolumen, som holdt prisen oppe. Så snart markedet havde opdaget, at skærmene slet slet ikke var det værd, så faldt prisen jo hastigt. Det samme kommer ikke til at ske igen. LG har prissat skærmene, så de reelt har en pris der matcher en highend-skærm baseret på overlegen teknologi. Den nye fabrik skal jo bruges til at matche det forventede markedsvolumen der kommer på de nye skærme - ikke nødvendigvis til at sænke udsalgsprisen.

Hvis vi skal skele til markedet, som det er nu, så er det kun ganske få 65" high-end LCD-modeller, der kan fås i det prisleje du efterlyser, så at forvente man vil prissætte OLED lavere er nok ret optimistisk. 1080p-modellen har jo heller ikke været nede bare i nærheden af hvad andre 1080p 55" LCD-skærme koster op noget tidspunkt.

Så hvis din ambition er at købe inden for det næste år til 25.000 DKK, så bliver det efter min overbevisning ikke en ny 65" 4K OLED.
Af Emaguina
Ikke for at jeg absolut vil have nej hatten på og jeg er ikke branche mand, kun amatør :p . Men jeg tror at Torben har helt ret, samt at deres priser i 2015 vel er sat ud fra hvad de forventer de kan producere. Og sammenligningen med bedre yield er vel i forhold til deres tidligere produktion og ikke at den vil blive yderligere forbedret i 2015.

Mit helt uproff. gæt er at vi måske kan se en 55'' 4k skærm til 20-25k i år og en 65" itil 35K.

Ja oled er ikke perfekt, det er der vist intet tv der er. Hvis man læser i de tråde jeg linker til tidligere i denne tråd, så kan man få en ide hvilke issues der kan være ved ec930v. Forhåbentligt kan vi snart læse en anmeldelse her af 4k modellen.:-)

Jeg er i hvertfald oven ud glad for mit tv, selvom det har lidt grønt tint i venstre side, det er lidt lang tid om at starte WebOs op og billede er lidt blødt på SD matriale..... .. men det fik i hvertfald mit gamle vt10 til at se godt tamt ud på billedet. Så 10 years a slave med konen som den første film og der var jeg godt nok ved at falde ned af stolen. Frozen på bluray. . .WOW. Dette tv performer bedst med et rigtig godt 1080p signal, SD tv er ok, HD tv ser rigtig godt ud og dårlig SD er næsten ikke til at se på. Jeg sammenlignede med Pana AX800, Sony 8505 og samsung HU75 og HU85 modeller. Valget stod til sidst mellem AX800 og ec930, hvor LG'en vandt på farverne, billedkvaliteten og detaljer i mørke scener. Bevægelser, skalering og skarphed var bedre på AX800 og de andre. Nu er jeg ikke den der normalt ser fodbold, men så lidt i går på TV3+ HD og det så ret godt ud synes jeg.

Skulle jeg have købt ny tv i dag, ville jeg købe det samme tv igen. Dog synes jeg 20k for et 55" er lige i overkanten når det ikke er 4k. Jeg valgte også 5 års extra forsikring, da det så vil være nemmere at sælge om 2 år når en 4K er nede hvor vi alm. mennesker kan følge med.