KenniO skrev:lennon skrev:Der kan være mange gode grunde til at udskifte til et 2014 LCD/LED , men bedre overall billedkvalitet eller minimeret strømforbrug er ikke mellem dem ( - i nævnte prisgruppe ) .
Aha! Så du tror ikke at jeg vil opleve et nævneværdigt bedre billede på AS640, end hvad jeg i dag har på min PX80, også selvom det kun er 720p og fra 2008. Meget må være sket siden tænker jeg..
Der er fordele og ulemper ved både plasma og LED. Du taber noget og du vinder noget. Spørgsmålet er, om det, du vinder, overstiger værdien af det, du taber, men det er helt afhængigt af dine egne præferencer.
Ældre LCD TV med CCFL (som mit Philips fra 2008) havde ofte et gulligt skær og det var ikke just alle farver der blev gengivet lige godt. Det krævede en del overvindelse og tilvænning at acceptere at skulle sidde og kigge ind i et lysstofrør.
Da LED TV kom frem var problemet derimod at billedet var for koldt, dvs. havde et blåligt skær, hvilket formentlig skyldtes (og stadig skyldes?) at de helt hvide LEDs er væsentligt sjældnere og dyrere end hvis man acceptere en ringere kvalitet i produktionen.
Mit eget LED TV benytter quantum dot-teknologi og gengiver fint hvidt uden hverken blåligt eller gulligt skær. Det samme kunne jeg ikke sige om et Philips 6678S som jeg havde hjemme og som led voldsomt af at have et blåligt skær som jeg ikke kunne stille mig ud af uden at det medførte andre skavanker.
Det er min opfattelse, at producenterne er blevet bedre til at håndtere deres baggrundsbelysning - i det mindste i deres high-end modeller - så der ikke længere er behov for plasma, RGB LED eller quantum dot for at kunne gengive farver a la dem du måtte være vant til fra plasma.
Så er der selvfølgelig problemerne med clouding, local dimming, dirty screen effect, osv.
På den anden side må (nogle) plasma-ejere døje med blæsere, summen, dithering/flimmer, lavt lysniveau osv. Det afhænger af, hvilket TV man har og hvor følsom man er overfor den slags ting.
Hvis du er vant til at benytte indbyggede højttalere i dit gamle plasma-TV skal du nok forberede dig på et mindre chok hvis du køber et moderne LED TV. Lyden er bare ikke god nutildags (med mindre det hedder Sony X9005 eller B&O) - og slet ikke i de små størrelser.
Du kommer vel fra tid til anden i andre hjem hvor man har et LED TV af nyere dato stående men hvis ikke det er en high-end 2014 model giver det måske alligevel ikke det bedste billede af, hvor man er nået til i dag.
Alt i alt er jeg sikker på, at du sagtens kan blive glad for et LED TV selv om du kommer fra plasma men det kræver, at du går efter en model i den bedre ende og ikke køber et mellemklasse-TV a la Sony W6 (jaja, jeg har min mening), Samsungs 6000-serie eller deslige/mindre for så kan du nemt blive skuffet.