Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

lennon skrev:Der kan være mange gode grunde til at udskifte til et 2014 LCD/LED , men bedre overall billedkvalitet eller minimeret strømforbrug er ikke mellem dem ( - i nævnte prisgruppe ) .
Aha! Så du tror ikke at jeg vil opleve et nævneværdigt bedre billede på AS640, end hvad jeg i dag har på min PX80, også selvom det kun er 720p og fra 2008. Meget må være sket siden tænker jeg..
En eller anden delkonklusion, må vel være at på REN billedkvalitet er der ikke rigtig noget der til prisen kan slå Panasonic Plasmamodeller.....

(og Ja. Sonys W6 og W8 er også fremragende tv. Så kom jeg (formodentlig) alle "haters" i forkøbet...
KenniO skrev:
lennon skrev:Der kan være mange gode grunde til at udskifte til et 2014 LCD/LED , men bedre overall billedkvalitet eller minimeret strømforbrug er ikke mellem dem ( - i nævnte prisgruppe ) .
Aha! Så du tror ikke at jeg vil opleve et nævneværdigt bedre billede på AS640, end hvad jeg i dag har på min PX80, også selvom det kun er 720p og fra 2008. Meget må være sket siden tænker jeg..
Der er fordele og ulemper ved både plasma og LED. Du taber noget og du vinder noget. Spørgsmålet er, om det, du vinder, overstiger værdien af det, du taber, men det er helt afhængigt af dine egne præferencer.

Ældre LCD TV med CCFL (som mit Philips fra 2008) havde ofte et gulligt skær og det var ikke just alle farver der blev gengivet lige godt. Det krævede en del overvindelse og tilvænning at acceptere at skulle sidde og kigge ind i et lysstofrør.

Da LED TV kom frem var problemet derimod at billedet var for koldt, dvs. havde et blåligt skær, hvilket formentlig skyldtes (og stadig skyldes?) at de helt hvide LEDs er væsentligt sjældnere og dyrere end hvis man acceptere en ringere kvalitet i produktionen.

Mit eget LED TV benytter quantum dot-teknologi og gengiver fint hvidt uden hverken blåligt eller gulligt skær. Det samme kunne jeg ikke sige om et Philips 6678S som jeg havde hjemme og som led voldsomt af at have et blåligt skær som jeg ikke kunne stille mig ud af uden at det medførte andre skavanker.

Det er min opfattelse, at producenterne er blevet bedre til at håndtere deres baggrundsbelysning - i det mindste i deres high-end modeller - så der ikke længere er behov for plasma, RGB LED eller quantum dot for at kunne gengive farver a la dem du måtte være vant til fra plasma.

Så er der selvfølgelig problemerne med clouding, local dimming, dirty screen effect, osv.

På den anden side må (nogle) plasma-ejere døje med blæsere, summen, dithering/flimmer, lavt lysniveau osv. Det afhænger af, hvilket TV man har og hvor følsom man er overfor den slags ting.

Hvis du er vant til at benytte indbyggede højttalere i dit gamle plasma-TV skal du nok forberede dig på et mindre chok hvis du køber et moderne LED TV. Lyden er bare ikke god nutildags (med mindre det hedder Sony X9005 eller B&O) - og slet ikke i de små størrelser.

Du kommer vel fra tid til anden i andre hjem hvor man har et LED TV af nyere dato stående men hvis ikke det er en high-end 2014 model giver det måske alligevel ikke det bedste billede af, hvor man er nået til i dag.

Alt i alt er jeg sikker på, at du sagtens kan blive glad for et LED TV selv om du kommer fra plasma men det kræver, at du går efter en model i den bedre ende og ikke køber et mellemklasse-TV a la Sony W6 (jaja, jeg har min mening), Samsungs 6000-serie eller deslige/mindre for så kan du nemt blive skuffet.
PeterD skrev:En eller anden delkonklusion, må vel være at på REN billedkvalitet er der ikke rigtig noget der til prisen kan slå Panasonic Plasmamodeller.....

(og Ja. Sonys W6 og W8 er også fremragende tv. Så kom jeg (formodentlig) alle "haters" i forkøbet...
Det er alligevel ret imponerende når mit plasma er 7 år gammelt. Man skulle tro at LED var kommet op på samme niveau. Mit PX80 var ikke en top model dengang, men i den gode ende naturligvis.

Jeg må nok ned i Fona/Elgiganten og se lidt på deres Panasonic AS640 og AX800 med VA panel, og vurdere om billedet og lyden er noget jeg kan forenes med.
Globulus skrev:
KenniO skrev:
Der er fordele og ulemper ved både plasma og LED. Du taber noget og du vinder noget. Spørgsmålet er, om det, du vinder, overstiger værdien af det, du taber, men det er helt afhængigt af dine egne præferencer.

Ældre LCD TV med CCFL (som mit Philips fra 2008) havde ofte et gulligt skær og det var ikke just alle farver der blev gengivet lige godt. Det krævede en del overvindelse og tilvænning at acceptere at skulle sidde og kigge ind i et lysstofrør.

Da LED TV kom frem var problemet derimod at billedet var for koldt, dvs. havde et blåligt skær, hvilket formentlig skyldtes (og stadig skyldes?) at de helt hvide LEDs er væsentligt sjældnere og dyrere end hvis man acceptere en ringere kvalitet i produktionen.

Mit eget LED TV benytter quantum dot-teknologi og gengiver fint hvidt uden hverken blåligt eller gulligt skær. Det samme kunne jeg ikke sige om et Philips 6678S som jeg havde hjemme og som led voldsomt af at have et blåligt skær som jeg ikke kunne stille mig ud af uden at det medførte andre skavanker.

Det er min opfattelse, at producenterne er blevet bedre til at håndtere deres baggrundsbelysning - i det mindste i deres high-end modeller - så der ikke længere er behov for plasma, RGB LED eller quantum dot for at kunne gengive farver a la dem du måtte være vant til fra plasma.

Så er der selvfølgelig problemerne med clouding, local dimming, dirty screen effect, osv.

På den anden side må (nogle) plasma-ejere døje med blæsere, summen, dithering/flimmer, lavt lysniveau osv. Det afhænger af, hvilket TV man har og hvor følsom man er overfor den slags ting.

Hvis du er vant til at benytte indbyggede højttalere i dit gamle plasma-TV skal du nok forberede dig på et mindre chok hvis du køber et moderne LED TV. Lyden er bare ikke god nutildags (med mindre det hedder Sony X9005 eller B&O) - og slet ikke i de små størrelser.

Du kommer vel fra tid til anden i andre hjem hvor man har et LED TV af nyere dato stående men hvis ikke det er en high-end 2014 model giver det måske alligevel ikke det bedste billede af, hvor man er nået til i dag.

Alt i alt er jeg sikker på, at du sagtens kan blive glad for et LED TV selv om du kommer fra plasma men det kræver, at du går efter en model i den bedre ende og ikke køber et mellemklasse-TV a la Sony W6 (jaja, jeg har min mening), Samsungs 6000-serie eller deslige/mindre for så kan du nemt blive skuffet.
Benytter ofte de indbyggede højtalere når jeg ikke ser film, men jeg har også 5.1 lyd jeg slår til når lyden gerne må have lidt fylde og bas.

Du skriver jeg bør gå efter "en model i den bedre ende". Hvad er det i din verden? Kunne godt bruge et par forslag.

Pansonic AX800? Den koster bare 16.000kr. Det måske lige i overkanten. Men den bliver vel billigere når 2015 modellerne bliver lanceret.
For FullHD:

- Sony W8 og op.
- Samsung 7000-serie og op.
- Panasonic: Du har selv nævnt AS640 som jeg ikke selv har set men som siges at være et godt bud.

Bestemt ingen, der siger, at det behøver koste en formue, men forskellen bliver i mine øjne meget synlige når vi går under de serier. Går man meget længere op skal man til at afgøre med sig selv om man er mest interesseret i et UHD LED eller et FHD OLED.

LG og Philips?

Jeg har ikke rigtig noget forhold til LG eller nogen af deres modeller - ud over at LG er de eneste der p.t. leverer OLED-modeller.

Philips var mit foretrukne mærke frem til og med 2008. Fra 2009 (så vidt jeg husker) gik de over til LED og tyndere skærme med dertil hørende tyndere lyd, hvilket var en væsentlig grund til at jeg i 2009 købte en 2008-model som fungerede fint til mig de følgende 4 år. Da det gik i stykker sidste år var Philips det første jeg gik efter (pga. Ambilight) men jeg måtte konstatere, at Philips ikke længere var det Philips jeg kendte. Softwaren i 2012- og 2013-modellerne var horribel. Jeg ved ikke om det er blevet bedre i 2014. De benytter Android i deres topmodeller i 2014 men jeg skal ikke kunne sige, hvor meget der er blevet forbedret et trin nede ad stigen.

Men læs nogle anmeldelser - f.eks. på flatpanels.dk - og lav en liste over de ting, der har betydning for dig selv (Smart TV, fjernbetjening, lyd, VA eller IPS-panel, 100Hz, design, 3D, PVR, dual tuner, UHD, HDMI 2.0, HEVC, osv) og vurdér så de forskellige modeller ud fra dine egne kriterier. Du kan sagtens finde positive tilkendegivelser for alle modeller i den bedre ende men kun du selv kan afgøre om der er en lille ting ude i en krog på en bestemt model som er en dealbreaker for dig.