Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg stlllede det her spørgsmål i en tråd jeg har gang i om H7005 vs HU7505, hvilket nok var en fejl. Nu prøver jeg i et selvstændigt emne. Hvordan bruges Samsung's billedprofiler bedst? Og hvad kan styres individuelt pr profil og hvad kan ikke?

Samsung tilbyder fire Picture Mode's:
- Dynamic
- Standard
- Natural
- Movie

Når en PC er tilsluttet via HDMI er der så i øvrigt kun disse to til rådighed:
- Entertain
- Standard

Det ville være smart om man kunne have et par forskellige indstillinger, som det var super nemt at skifte imellem. Desværre er der ikke en dedikeret knap til at skifte så vidt jeg ved.

Mit behov kan dækkes af profil1 til film i mørke omgivelser, profil2 til allround/dagslys brug og profil3 til sport (fodbold).

Som udgangspunkt er man (vel?) bundet til de fire profiler jf ovenfor, og de kan ikke styres 100%, dvs man kan ikke opsætte dem identisk hvis man af uransagelige grunde ønskede dette. Fx har jeg konstateret at med Standard og Natural kan man ikke komme ind i Advanced Settings. Og der er sikkert andre begrænsninger.

Jeg har også konstateret, at når jeg har opsat Movie som jeg ønsker og vælger Reset for en af de andre profiler så ændres Custom "Colour Space" og en del indstillinger i Picture Options (Digital Clean View: Auto, MPEG Noise Filter: Auto, Motion Plus: Standard). Så Reset er åbenbart på tværs af profilerne. For en del andre settings sker der ikke noget. Fx White Balance (2-point) indstillingerne.

Motion Plus er tilsyneladende en global indstilling, altså ens uanset profil. Ville være rart med en liste af ALLE de globale settings!

Er der nogen der har den gyldne indsigt i Samsungs billedprofiler som kan kaste lys over emnet ville det være fantastisk!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Som udgangspunkt burde man slet ikke skifte, men som du siger, så kan det være en fordel at have en dag og nat profil pga. omgivelsernes ændrede lysforhold. De automatiske lyssensorer i skærmene kan være en løsning, men de er ofte ikke gode nok og implementeringen får billedet til at stå og hoppe en del. B&O har pt. en af de bedste, fordi den er subtil og måler 360 grader omkring tv'et. Det er ikke nok kun at måle fremad.

Som udgangspunkt ville jeg holde mig fra en sports-profil. Lav i stedet to med samme indstillinger, hvor den primære forskel er lysstyrken. Så har du til både dag og nat. Den til dagen kan med fordel have en tand mere blå i farvebalancen. Eller også lav én profil og brug den automatiske lyssensor.
Tak Rasmus, men problemet med Samsung skærmere er de her hiccups (motion fejl) under sport, specielt fodbold. For at komme af med dem er man nød til at bruge Motion Plus og de indstillinger går jo på tværs af alle billedprofiler, hvilket er ret ærgeligt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har også bemærket, at Samsungs skærme kan have en tendens til ind i mellem at hakke på fodbold. Jeg synes bare Motion Plus giver en langt langt værre effekt.

Men husk også, at tv-signalet ved fodbold hakker naturligt. Det er sådan det er filmet. Der er problemer i begge ende af kæden og vi kan ikke få en perfekt sportsoplevelse før tv-udbyderne begynder at optage og sende i højere billedfrekvens.
I min erfaring er disse hickups ikke faste i frekvensen og virker derfor ikke som noget med signalet. Jeg har også set disse små-stop i billedet på andre Samsung modeller og på alle typer udsendelser. Der har ikke været andre løsninger end Motion Plus og det er jo to onder man skal vælge mellem.
Helt seriøst- og uden at gnide salt i såret:

Så må man jo vælge et andet mærke næste gang!

;)

Back to topic:

Ja det er ærgeligt, men hvis du indstiller dem efter FP's anbefalinger og "generel billedanbefalinger fra hdtvtest.co.uk, burde du i det mindste kunne opnå et nogenlunde billede..

Held og lykke!

Fingers Crossed!
Samsung hiccups har helt sikkert ikke med signalet at gøre. Motion Plus Custom 10/0 og psydo dimming slået fra ser ud til at have løst problemet. Har set 1½ kamp uden hiccups.

Men så må man skifte tilbage når man ser film, hvilket er super irriterende. Som sagt burde der være et antal profiler til rådighed som kunne indstilles på ALLE parametre fuldstændig uafhængigt af hinanden. Men det har Samsung desværre ikke fundet relevant. Istedet har de - på et ellers fortræffeligt TV - inkluderet en komplet-til-grin-jeg-har-aldrig-set-noget-ligenende Football funktion!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den knap har Sony også... Det er helt til grin.
Vil blot gøre det klart at jeg nu er ganske sikker på at jeg har knækket koden mht hiccups under fodbold (og sikkert også anden hurtig sport).

Med "Motion Plus Custom" sættes følgende:
Blur reduction: 10
Juder reduction: 0
LED Clear Motion: Off

Herved opnår jeg er 100% flydende billede.

Ovenstående indstillinger giver ikke soap effekt så de kan godt bruges i dagligdagen, men som jeg også har været inde på tidligere er det irriterende at skulle slå Motion Plus fra for bedste billede når jeg skal se film.

Og slår man oven i købet LED Clear Motion til er man nød til at justere Backlight og Contrast til max fordi LED Clear Motion påvirker lysstyrken på skærmen (se beskrivelsen fra denne test: http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue55hu75 ... 083761.htm).

Det ville være bedst med profiler man kunne styre 100% uafhængigt af hinanden, Samsung!