Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mathias Bak
Kære Flatpanel brugere
Jeg ved ikke meget om fladskærms tv, mm, men en ting ved jeg, I er eksperter ;).
Nå, her i huset har vi den situration at vi er ved at bygge til, i den sammenhæng skal vi trække kablerne inde i muren, min far har så snakket med en mand fra 2tal, og han siger at han skal bygge i scart kabel ind, i den sammenhæng kom han så hjem med et super godt scart-kabel som skal føres inde i muren, men der undrede jeg mig så lidt. Kablet skal gå fra vores Anlæg hen til fjernsynet (fladskærm, ved ikke hvilket endnu, men regner med noget ala 1080p) I den sammenhæng ser jeg scart som et gammeldags kabel. Ville det ikke være mere fremtidssikret at trække HDMI, DVI eller noget tilsvarende. Lige nu har vi dog kun en DVD afspiller, men når Blue-ray eller HD-DVD falder i pris og bliver almindelige vil vi jo have sådan en afspiller. For mig virker Scart bare ikke så fremtidssikret, er jeg helt gal på den? Kunne være lækkert med et hurtigt svar, da det er et kabel der skal ind i muren hurtigst muligt.
Hvad ville i trække?

/Mathias Bak
Af Cermit
Hvis du vil have et rent digitalt signal, så skal det være HDMI kabler. Scart kablet er til analoge signaler.

Ville selv trække HDMI, men de er vist forholdsvis dyre i meterpris endnu (mener jeg).
Af Mathias Bak
Okay mange tak :) ville også syntes det var det der skulle trækkes. Det drejer sig kun om ganske få meter.
Tror det bliver begge dele, det er jo godt med både analog og digital :D
Af Fodlisten
klart hdmi!! det andet virker tåbeligt syns jeg, kan ikk se nogen fordel i scart ud over at de gamle apparater bruger dem!!
Af mfrisch23
Kan man forbinde en alm. DVD til fladskærm med HDMI eller er skal man bruge scart ???
Af Fodlisten
det kommer an på hvilke udgange der er på din dvd, og hvilke indgange der er på din fladskærm..

Men du kan helt sikkert bruge scart. Hdmi er vidst kun understøttet på dvd afspillere af nyere dato.
Af Mathias Bak
Den DVD afspiller vi har (som er en yderst god en) skal forbindes med Scart, men 2tal manden sagde for at være ekstra fremtidssikret skulle man trække 2. Det lød virkelig underligt for mig.
Brugeravatar
Af azrael
Umiddelbart ved jeg slet ikke om jeg ville trække den slags kabler i væggen. Sæt nu, at der sker noget med stikket i den ene eller den anden ende (og det kan nemt ske), så er det ikke nemt at komme til at skifte kablerne. Det med "fremtidssikring" er også sådan lidt en narresut. Kabelstandarder skifter fhv. ofte, særligt i den seneste tid.

Ellers er jeg enig i, at HDMI er at foretrække, eller også trække begge typer kabel. SCART-kablet kan med fordel også bruges til at vise et RGB-signal, hvis det ellers er fuldt monteret.

Men overvej lige endnu engang om I virkeligt ønsker at trække videokabler i væggen. Jeg ville snarere skjule dem bag sådan nogle væglister. Så er det betydeligt nemmere at komme til.
Af Mathias Bak
Altså vi kan altid gøre de, de kan pilles ud igen, men bliver det ikke gjort med det samme kan det aldrig gøres. Altså problemet er at hovedet ikke kan komme igennem et elektrikerrør, men selve ledningen kan godt.
Nu er det lille mor der gerne vil have det ser pænt ud ligesom i bo bedre ;) Men drengene i huset vil gerne have det bedste samtidig med det ser godt ud. DVS vi kan altid fjerne det stik igen, men vi kan ikke tilføje bagefter :)

Man skal vel bare have et HDMI ind samtidig med det andet?