Log ind med sociale netværk
24 aug 2014, 10:51
cleanerdk skrev:På Max for at illustrere problemet. Men mange kalibreringer sætter den til Max. Så den burde jo kunne køre med det.Nu vil jeg ikke kloge mig på, hvor du får disse kalibreringsindstillinger fra. Men de tv modeller jeg pt. har, bruger en backlight indstilling på henholdsvis 1 og 3. Billedprofilen er sat til Cinema 1, og backlight som før nævnt, dette giver en perfekt lysfordeling uden bleed.
Men summa er at på 6 er det stadig forfærdeligt
24 aug 2014, 11:16
Jeg tændte lige mit W805B for at se indstillingerne, og i Biograf 1 (Cinema 1) er baggrundslys ikke tilgængelig, men indikatoren står på maks.
Jeg kan se lidt uensartethed, hvis der ellers er mørkt i lokalet og TV'et skal vise sort, men det er ikke meget.
Faktisk mener jeg at kunne huske, at det var værre for to-tre måneder siden, da TV'et var helt nyt. Så om det lige skal køres til, eller om jeg bare har tilvænnet mig, skal jeg ikke kunne sige.
Jeg kan se lidt uensartethed, hvis der ellers er mørkt i lokalet og TV'et skal vise sort, men det er ikke meget.
Faktisk mener jeg at kunne huske, at det var værre for to-tre måneder siden, da TV'et var helt nyt. Så om det lige skal køres til, eller om jeg bare har tilvænnet mig, skal jeg ikke kunne sige.
24 aug 2014, 11:19
Flatpanels egen test siger backlight 10.
Jeg tror ikke problemet går væk, har læst at det kan have at gøre med panelet rører noget bagved...
Jeg tror ikke problemet går væk, har læst at det kan have at gøre med panelet rører noget bagved...
25 aug 2014, 14:06
Jeg har lige investeret i en ny skærm, som også havde "lightbleed" hvilket irriterede mig en del, jeg faldt så over denne teknik:
http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-f ... mer-4.html
og det hjalp faktisk og jeg indstiller så backlight til 7 i dagtimerne og 3 til 5 i aftentimerne, det har nu gjort mig tilfreds med skærmen (sony kd 65x8505b).
Men læs på linket mht. andres erfaringer, før en evt. test.
http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-f ... mer-4.html
og det hjalp faktisk og jeg indstiller så backlight til 7 i dagtimerne og 3 til 5 i aftentimerne, det har nu gjort mig tilfreds med skærmen (sony kd 65x8505b).
Men læs på linket mht. andres erfaringer, før en evt. test.
25 aug 2014, 14:38
cleanerdk skrev:Flatpanels egen test siger backlight 10.Den måde de her paneler får lyset spredt ud på er ved, at man i den del der indeholder lyset i siderne har en lang række optiske elementer, der essentielt blot er en masse plastic-halvkugler på en plade, som har støt stigende højde ind gennem panelet. Du får dermed en slags tiltet spejl, som skal sørge for, at det lys der skydes ind fra siden guides vinkelret ud gennem fronten på skærmen. Da dette "lys-lag" er en ret stor plade, så skal der ikke meget til før der kan opstå uregelmæssigheder i så lyset reflekteres forkert og dermed får du inhomogen lysfordeling.
25 aug 2014, 17:18
Det der også nævnes er, at jo større panelet er, jo større er problemet.
min 828 55" har det også, men lidt mere jævnt fordelt. nærmest som plamage bånd. Det vil være synligt i meget mørke film. Jeg har sat dynamisk kontrast til lav. Det gør at når scenen bliver mørk skruer den automatisk ned for belysningen og op for kontrast og lysstyrke på panelet og omvendt. At se det i en skæv vinkel vil altid gøre problemet værre, da lcd-panelernes dårlige betragtnignsvinkler vil fremprovokere det. Det kan være at du får en bedre model, kan også være at du får 4 plamager næste gang istedet for én. Skærmenes rigtig gode sort-niveau vil højst sandsynligt også få lightbleed til at fremstå værre end det egentligt er.
Må dog indrømme at jeg har stået med rigtig mange 828'ere, og har ikke haft én tilbagemelding endnu på overdrevet lightbleed endnu. Måske 828'erne er bedre samlet?
Jeg har ikke haft noget med 805 eller 815 at gøre.
min 828 55" har det også, men lidt mere jævnt fordelt. nærmest som plamage bånd. Det vil være synligt i meget mørke film. Jeg har sat dynamisk kontrast til lav. Det gør at når scenen bliver mørk skruer den automatisk ned for belysningen og op for kontrast og lysstyrke på panelet og omvendt. At se det i en skæv vinkel vil altid gøre problemet værre, da lcd-panelernes dårlige betragtnignsvinkler vil fremprovokere det. Det kan være at du får en bedre model, kan også være at du får 4 plamager næste gang istedet for én. Skærmenes rigtig gode sort-niveau vil højst sandsynligt også få lightbleed til at fremstå værre end det egentligt er.
Må dog indrømme at jeg har stået med rigtig mange 828'ere, og har ikke haft én tilbagemelding endnu på overdrevet lightbleed endnu. Måske 828'erne er bedre samlet?
Jeg har ikke haft noget med 805 eller 815 at gøre.
26 aug 2014, 22:35
IMG_0141.JPG (963.66 KiB) Vist 2510 gange
IMG_0131.JPG (499.65 KiB) Vist 2520 gange
IMG_0132.JPG (751.19 KiB) Vist 2520 gange
Et par billeder af et W805b....
Rettelse: Kan se at billedet er kikset, der er ingen lysende pixels på skærmen, selvom billederne ser sådan ud...
Har leget lidt mere med kameraet.
Kan se at afstanden man tager billedet på er meget væsentlig. De to billeder med meget lidt bleed er taget på ca. 3 m afstand. Billedet med voldsom bleed er taget på ca. 1 m afstand.
Den oplevede/synlige bleed er overhovedet ikke i nærheden af billedet taget på kort afstand. Men der er bleed i hjørner og i venstre side...
Så det er meget svært at vurdere bleed ud fra billeder. Kan ihvertfald se at kameraafstanden har en kæmpevirkning på billedet
Rettelse: Kan se at billedet er kikset, der er ingen lysende pixels på skærmen, selvom billederne ser sådan ud...
Har leget lidt mere med kameraet.
Kan se at afstanden man tager billedet på er meget væsentlig. De to billeder med meget lidt bleed er taget på ca. 3 m afstand. Billedet med voldsom bleed er taget på ca. 1 m afstand.
Den oplevede/synlige bleed er overhovedet ikke i nærheden af billedet taget på kort afstand. Men der er bleed i hjørner og i venstre side...
Så det er meget svært at vurdere bleed ud fra billeder. Kan ihvertfald se at kameraafstanden har en kæmpevirkning på billedet
Vedhæftede filer
Opret konto
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.
Log ind på din konto