Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Oliver400 skrev:
Min holdning er blot, at det for dig, mig og alle andre altid vil være en subjektiv vurdering om det er destruktiv eller ej med AmbiLight.
Trods min thumbs-up: Den udtalelse afhænger stærkt af hvad vi taler om at det er destruktivt for. Jeg tror det er hér vi går skævt af hinanden. Jeg mener bestemt det er subjektivt om det er destruktivt for total-oplevelsen, folk må synes hvad de vil. Men jeg vil ikke med til at give håndslag på at det er subjektivt om det er destruktivt for et ønske om at få præsenteret filmen sådan som skaberne af filmen har forsøgt at skabe den. Man søger jo ikke et korrekt billede blot for princippets skyld, man gør det fordi det er den eneste måde at lade filmskaberen vise dig det de gerne vil vise dig.
Oliver400 skrev:Min holdning er blot, at det for dig, mig og alle andre altid vil være en subjektiv vurdering om det er destruktiv eller ej med AmbiLight.
Hvis du her taler om den samlede oplevelse er jeg enig, hvilket resten af det du skriver jo indikerer at du gør. Altså mener jeg det samme som Otto skriver lige ovenfor..

Desuden vil jeg også mene at Otto har fat i noget mht. størrelsen af skærmen. Folk køber generelt små skærme og sidder langt væk (i hvert fald hvis det er film der skal vises på skærmen). Jeg ville personligt meget hellere fylde mit synsfelt ud med billede end lysshow.
Oliver400 skrev:Min holdning er blot, at det for dig, mig og alle andre altid vil være en subjektiv vurdering om det er destruktiv eller ej med AmbiLight.
Jeg oversætter:

Det vil altid være en subjektiv vurdering, om det generer en, AT det er destruktivt (for det korrekte billede), eller om man måske ligefrem synes, at det højner oplevelsen.
Vi er ikke uenige længere på nogle punkter som jeg ser det. Jeg helt på linje med, at lys og farve omkring en skærm ændrer opfattelsen af billedet på skærmen - udfra de betragtninger og indlæg indspark I er kommet med.

Dermed ændres den korrekte gengivelse af billedet og om man så kan lide dette er naturligvis en subjektiv holdning.

Man skal aldrig holde sig for god til at blive klogere og det er jeg hermed blevet. :)
Den anden halvdel af mit argument, som er der hvor jeg som regel bliver uvenner med nogle, er så at jeg mener at dét subjektivt at foretrække noget andet end en korrekt gengivelse, og især at foretrække et lysshow rundt om billedet som filmskaberen ikke er herre over, er uforeneligt med dét at have respekt for filmkunsten. Jeg mener stadig at folk må se film som de vil, men jeg mener dybt i hjertet at hvis man ser en film med et andet formål end at opleve indholdet i filmen, så går man glip af noget. Jeg mener ikke man kan tilføre noget, uden også at tage noget væk. Det er som at putte ketchup på sin kaviar. Igen - det må man selvfølgelig principielt selv om, men jeg synes det er selvmodsigende at gå så meget op i at se film at man investerer ekstra i at gøre oplevelsen "større", og så samtidig komplet ignorere det arbejde der er lagt i at få en film til at se ud som den gør.
edinger skrev:Det er en gimmick. I større eller mindre grad. Afhængig af brug.

Brugeren Ham_Der_Hansen er temmelig begejstret for fænomenet.
Korrekt, at jeg yderst begejstret for ambi light.

Husk at lyset nu også kan ISF kalibreres samt det er muligt at skifte til et hvidt lys.