Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jacobnb
Hej!

Jeg har her i fredags købt min første fladskærm (kørte gammel compaq 19" CRT før). En Asus MW221u skærm.
Jeg ved mange ikke digger TN skærme, men de er billige og udemærket til kontorbrug - jeg vil bare, som alle andre, gerne have mest muligt ud af denne skærm.
Jeg har derfor få spørgsmål, håber fandme i kan hjælpe mig her!!

Jeg har en ikke helt up-to-date computer: 2,4ghz P4, P4PE motherboard, NVIDIA Geforce 4 TI4200 AGP8X, 1GB DDR333.
Jeg har skærmen tilsluttet den alm. VGA port, men jeg har også en "DVI" indgang (aner ikke hvad det er, jeg er newbie mht. monitors).
1 spg: Skal jeg tilslutte skærmen DVI istedet for VGA?

Jeg har oplevet at skrift ikke var helt skarp, så jeg har leget lidt med skærmindstillingerne og fundet ud af at det står meget skarpere ved den højeste (1680x1050) indstilling (plejer at køre 1600x1200 på den gamle).
2 spg: Kan mit grafikkort overhovedet trække den her opløsning uden at det hele cracker når jeg arbejder på computeren??

Jeg har oplevet lidt "flimmer" i de sorte nuancer.
3 spg: Er det pga. at skærmen er VGA tilslutningen, TN-panelet eller noget tredje?

Håber i kan hjælpe mig!

Mvh. Jacob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. Ja, du skal tilslutte den via DVI i stedet for VGA. Det giver langt den bedste kvalitet.

2. Hvis det kan trække 1600x1200 så kan det også trække 1680x1050. Sidstnævnte er jo en lavere opløsning end den første. Du skal naturligvis benytte den højeste opløsning idet en fladskærm ikke kan tilpasse sig andre opløsninger end den den er fabrikeret til at vise, og det er 1680x1050 i dette tilfælde. Det er den naturlige konsekvens af at der er fysiske pixels i stedet for elektroner fra en elektronkanon.

3. Ja, det er meget sandsynligt at det er VGA tilslutningen. Det er den typiske artefakt man oplever når man benytter VGA tilslutninger.
Af jacobnb
yakken skrev:1. Ja, du skal tilslutte den via DVI i stedet for VGA. Det giver langt den bedste kvalitet.

2. Hvis det kan trække 1600x1200 så kan det også trække 1680x1050. Sidstnævnte er jo en lavere opløsning end den første. Du skal naturligvis benytte den højeste opløsning idet en fladskærm ikke kan tilpasse sig andre opløsninger end den den er fabrikeret til at vise, og det er 1680x1050 i dette tilfælde. Det er den naturlige konsekvens af at der er fysiske pixels i stedet for elektroner fra en elektronkanon.

3. Ja, det er meget sandsynligt at det er VGA tilslutningen. Det er den typiske artefakt man oplever når man benytter VGA tilslutninger.
Yakken, du er kongen, tak for det hurtige svar.

Lige en ting mere - når jeg smækker skærmen på 1680x1050 rykke skærmbilledet sig meget til venstre??
Af jacobnb
Ahh, nu har jeg tilsluttet skærmen til DVI i stedet:
Det ser meget bedre ud!! Farverne er pænere, skriften er skarpere og der er ikke flimmer mere.
Jeg har kørt et farveoptimeringsprogram fra Nvidia's controlpanel, så nu er det bare top!

Tak for hjælpen yak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ingen problemer. Vi bør måske gøre lidt mere ud af at skrive hvilke problemer man kan løbe ind i hvis man kun benytter VGA tilslutning. Havde du læst info på vores side først eller sprang du direkte til forum?
Af jacobnb
Det havde jeg faktisk slet ikke bemærket... sorry!
Men well, så er det jo fedt du ku hjælpe.