Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kave
Hej flatpanel.

Jeg skal til købe et tv, men er så blevet lidt forvirret, efter at jeg har læst de forskellige ting om HZ i fjernsynet.

Jeg var i Elgiganten forleden og fik at vide, et tv på 50 HZ hakker mere end et på 100 hZ, hvilket er rigtigt. det fik jeg også set i forretningen.

Men jeg fik også at vide, samsung's 100 Hz svarer til philips's 400 hz og sony's 600. dvs hvis jeg køber en philips på 200 Hz kan jeg komme ud for at den hakker (lidt) når jeg ser DVD eller spiller PS.
det var noget med 50 tommer panel og 100. og det er det som får billedet til at være med en glidende overgang.

jeg kunne godt tænke mig at høre om det passer og om hvad er forskellen på den 3 tv?
Er philips's 400 HZ ligesom Samsung's?

En samsung UE48H6275XXE 48" til 7.000 fra elgiganten
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 48h6275xxe

En samsung UE55F6105XXE 55" også til 7.000
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -ue55f6105

en philips 48PFS6609/12 LED 3D SMART TV til 6999
http://www.wupti.com/produkter/tv-og-hi ... 4201000000
Af -jacob
Der er delte meninger mht brug af diverse interpoleringsalgoritmer der indsætter kunstige billeder inde imellem de rigtige, for at gøre billedet mere flydende.
Mange mener at det giver en mærkelig videoeffekt, og mener det eneste rigtige er at slå det fra. Jeg selv hører til dem der bruger systemerne, og på det fleste tv kan du enten justere hvor agressiv algoritmen skal være, eller vælge imellem forskellige profiler, så du kan finde det der passer dig bedst.
Som jeg har forstået det findes der 50hz, 100hz, og 200hz paneler, forskellen er hvor mange kunstige billeder panelet kan implementere.
Min erfaring med Sony tv er at du ser den største forskel/forbedring fra et 50hz til et 100hz panel, der kan man tydeligt se at billedet bliver mere flydende. fra 100hz til 200hz er der ikke meget forskel, men man kan godt ane at billedet er lidt skarpere ved bevægelse, når man ser begge tv ved siden af hinanden, men det er ikke noget de fleste vil lægge mærke til i det daglige.

I de senere år er man begyndt samtidigt at bruge forskellige former for scanning backlight, hvor man enten tænder og slukker baggrundslyset, eller en sort bjælke kører op over skærmen meget hurtigt. Det er noget der giver skarphed ved bevægelser, uden at skabe videoeffekt, hvorfor mange vælger kun at bruge denne metode. Min erfaring er at det kun hjælper for skarphed, ikke så meget for hakken i billedet, og det er der førnævnte interpolerings algoritmer kommer ind i billedet.

når de forskellige producenter kombinerer motionflow systemerne, kommer de på denne måde op på alle de hertz de reklamerer med.
50hz panel + scanning backlight = 200hz
100hz panel + scanning backlight = 400hz
200hz panel + scanning backlight = 800hz

Så interpoleringen gør mest for hakkeriet, og skarpheden, hvor scanning backlight gør mest for skarpheden, ikke så meget for hakkeriet.
Brugeravatar
Af MigSelv
BudZa skrev:Kort fortalt skal du ikke lægge noget i alle de hz betegnelser. Da de ikke betyder noget iforhold til det vi ser i fjernsynet og på film.

TV i Danmark bliver sendt i 60hz i england 50hz

Film bliver sendt i 24hz.

Det du egentligt burde kigge efter er om de understøtter 24hz

Du kan læse lidt mere om det her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Og er du sikker på det? Der sendes ikke som standard 60 Hz i Danmark eller europa for den sags skyld.
NTSC sendes som standard i 60 Hz, og dette er standard i Nordamerika.
Med andre ord, så følger billedfrekvensen den samme frekvens som elnettets frekvens.
Af BudZa
Hov jeg har tænkt for meget i computer her. Tv i danmark kører selvfølgelig 50hz.

Og nej i europa er der forskellige standarder, både secam og pal.

Men det er jo nemt at rette på småting, uden at skrive noget med egentlig indhold. Men det kender du jo alt til ;)

Go' aften!
Brugeravatar
Af MigSelv
BudZa skrev:Hov jeg har tænkt for meget i computer her. Tv i danmark kører selvfølgelig 50hz.

Og nej i europa er der forskellige standarder, både secam og pal.

Men det er jo nemt at rette på småting, uden at skrive noget med egentlig indhold. Men det kender du jo alt til ;)

Go' aften!
Ja secam i Frankrig og pal i resten af Europa, men det ændrer ikke ved, at billedfrekvensen er den samme. Og nu gik din fejlinformation ikke på hvorvidt der sendes NTSC, pal eller Secam, men om billedfrekvensen. Og som standard sendes den i 50 HZ, når vi snakker Europa.
Hvis du mener, at opgive ukorrekte oplysninger er småting, så er vi ikke af samme opfattelse.
Af BrunoB
"Hvis du mener, at opgive ukorrekte oplysninger er småting, så er vi ikke af samme opfattelse."
+1 8)

Det med standarden 50Hz på TV i Europa troede jeg ville skabe problemer da jeg prøvede at koble et PC game til HDMI indgangen på mit Panasonic plasma(VT50).
For da output fra grafikkortet kørte med 60hz mente jeg TV´et ville konvertere dette til sine normale 50Hz.
Men efter hvad jeg kunne konstatere så blev de 60hz bibeholdt på TV.
Kan det være rigtigt? O-O

Måden jeg "konstaterede" det var at fps på TV var den samme som på PC´ens monitor.
Og hvis der skulle være sket en konvert ville det garanteret have kostet nogle fps. :p
Brugeravatar
Af MigSelv
BrunoB skrev:"Hvis du mener, at opgive ukorrekte oplysninger er småting, så er vi ikke af samme opfattelse."
+1 8)

Det med standarden 50Hz på TV i Europa troede jeg ville skabe problemer da jeg prøvede at koble et PC game til HDMI indgangen på mit Panasonic plasma(VT50).
For da output fra grafikkortet kørte med 60hz mente jeg TV´et ville konvertere dette til sine normale 50Hz.
Men efter hvad jeg kunne konstatere så blev de 60hz bibeholdt på TV.
Kan det være rigtigt? O-O

Måden jeg "konstaterede" det var at fps på TV var den samme som på PC´ens monitor.
Og hvis der skulle være sket en konvert ville det garanteret have kostet nogle fps. :p
Ja det er korrekt, mit tv viser også materialet som det modtages. Jeg kan sende i 24, 50 og 60 Hz, og dette viser tv'et.
Af BrunoB
Det er bare mærkeligt at Panasonic i en medfølgende CDRom manual(s.115) skriver om bl.a PC-signaler fra HDMI på 1080@60hz at de - "genformateres for optimal visning på dit display".
Det var det jeg syntes lød ret truende hvis man vil bibeholde de 60hz :p .
Af BudZa
MigSelv skrev: Ja secam i Frankrig og pal i resten af Europa, men det ændrer ikke ved, at billedfrekvensen er den samme. Og nu gik din fejlinformation ikke på hvorvidt der sendes NTSC, pal eller Secam, men om billedfrekvensen. Og som standard sendes den i 50 HZ, når vi snakker Europa.
Hvis du mener, at opgive ukorrekte oplysninger er småting, så er vi ikke af samme opfattelse.

Det er igen forkert, Rusland bruger også secam, et større antal af andre østeuropæiske lande bruger også secam. Men igen det har absolut ingen relevans for en gut der spørger om han skal købe 100+ hz.