Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Tja, hvis W905 udgår når W955 kommer på markedet så bliver spørgsmålet om det skal være W955 eller noget helt tredje.

W955 har stadig Triluminos Display og X-tended Dynamic Range, et bedre (efter min mening) design end W905, muligvis bedre lyd, indbygget kamera og en ny fjernbetjening.

Om du vil fare ud og købe en W905 nu baseret på een lunken anmeldelse er selvfølgelig op til dig.

W955 skal nok komme til at koster et par tusinde mere end man kan få en W905'er for i dag og er man først oppe i det niveau kunne man jo overveje at gå op i en X9'er.

...

Jeg har selv en W905'er og er i store træk tilfreds med den bortset fra:

- En lille smule flashlighting i hjørnerne forneden.
- En svag sort skygge helt ude i højre side.
- Sortniveauet er godt når "local dimming" er slået til, men det er i visse situationer tydeligt, at "local dimming" på en edge-lit skærm har sine begrænsninger.
- Foden er alt for stor og reflekterer den nederste del af billedet.
- Den lille boks med Sony-logoet kunne have været mere diskret.
- Kun een tuner.
- Lyden er ikke specielt god. Selv om tv'et benytter Sonys "long duct" system og anmeldelser angiver, at lyden er i top blandt nutidens fladskærme er der stadig plads til forbedringer. Jeg sammenligner her med en 5 år gammel Philips-fladskærm i 9000-serien.

I det store hele er jeg tilfreds med W905'eren men eftersom jeg ikke har i sinde at investere i en surround-løsning og eftersom tv'et står så lavt på sin fod og foden stikker så langt frem at det ikke vil se pænt ud at lægge en soundbar foran den er jeg til dels tvunget til at benytte den indbyggede lyd. Det er et dagligt irritationsmoment jeg ikke er kommet mig over så enten bliver jeg nødt til at ændre på min opstilling så der kan kobles ekstern lyd på eller også bliver det udskiftet i løbet af et par år - formentlig til noget i stil med X9.
Flatpanels anmeldelse giver indtryk af, at lyden er OK så længe det ikke er til film, spil og musik - underforstået at den er god nok til nyheder, sport og dokumentarudsendelser(?) Jeg er ikke enig. Lyden er efter min mening ikke på højde med hvad man var vant til på de bedste fladskærme for nogle få år siden.

Anmeldelsen omtaler også de meget smalle betragtningsvinkler som dette tv skulle have. Jeg er ikke enig i, at det er så stort et problem, som man får indtryk af i anmeldelsen. Det forekommer mig også, at *nogle* deltagere i dette forum nævner de smalle betragtningsvinkler udelukkende fordi de har læst denne anmeldelse snarere end konstateret det ved selvsyn.

Nogle er meget opmærksomme på kontrastskift og deslige, i hvilket fald et W955 måske netop ville passe dem bedre end et W905.

For andre igen er plasma svaret på alt hvorimod jeg selv af forskellige grunde ikke kan døje at se på en plasma-skærm.

Jeg vil ikke afvise, at de to anmeldelser af hhv. W905 og W955 kommer tæt på, hvordan de fleste vil opleve disse skærme, men jeg forbeholder mig retten til at danne mig min egen mening - og det bør andre også gøre.

Tilbage til W955: Der er lige kommet en anmeldelse på avforums.com:
http://www.avforums.com/review/sony-w95 ... view.10150

Igen nævnes den horrible kontrast, men det nævnes også, at der kan gøres noget ved det, hvis man er villig til at gøre en indsats. Et bedre sort-niveau fås på bekostning af detaljer i skygger, men det er også tilfældet for W905.

I store træk kommer man til de samme konklusioner som den første anmeldelse.

Mere - eller i det mindste lige så - interessant som flere anmeldelser er, at almindelige brugere er begyndt at få dem hjem og giver deres besyv med.
Here we go again...

Personlige vurderinger baseret på ____?____ versus faganmeldelser baseret på velkendte, objektive kriterier.
Faganmeldelser baseret på velkendte, objektive kriterier, er fine nok i det omfang at alle ser tv i samme omgivelser, som disse anmeldelser er foretaget i og at alle lægger samme vægt på de samme ting.

Der er forskel på, om der er tale om et tv til en familie, der skal sidde i deres 2+3 sofa-arrangement og se X-Factor fra vidt forskellige vinkler og med resten af stuen badet i lys eller om der er tale om en enkelt person som sidder dead-center foran tv'et i et mørkt rum og ser BluRay-film.

Selv når der er tale om den samme model kan der være forskel fra det ene eksemplar til det andet. Mig bekendt blev de første W905'ere leveret med paneler fra Samsung men senere blev der skiftet til paneler fra AUO. Har det gjort nogen forskel? Det skal jeg ikke kunne sige, men hvis der er sket en forringelse pga. dette skift er det ikke noget, man kan læse ud af faganmeldelserne da disse formentlig alle er lavet på det tidspunkt, da tv'et kom på markedet og dermed på Samsung-panelet.

Brugeranmeldelser tæller meget hos mig fordi der ofte gøres opmærksom på ting ud fra andre forudsætninger og synspunkter end de faglige og objektive.
@Globulus:

Emnet er efterhånden uddebatteret i adskillige tråde over årene. Så ingen grund til at hijacke tråden her og begynde forfra.

Lad mig blot konstatere, at du selv i dit svar ovenfor har nogenlunde fat i, hvorfor det generelt er farligt at tillægge brugervurderinger al for stor værdi.
edinger skrev:@Globulus:

Emnet er efterhånden uddebatteret i adskillige tråde over årene. Så ingen grund til at hijacke tråden her og begynde forfra.

Lad mig blot konstatere, at du selv i dit svar ovenfor har nogenlunde fat i, hvorfor det generelt er farligt at tillægge brugervurderinger al for stor værdi.
Et forum som dette er vel et sted, hvor man deler egne erfaringer (som jeg som ejer af et W905 har forsøgt at gøre) og ikke blot henviser til og diskuterer faganmeldelser(?)

Men hvis nogen alligevel skulle være interesserede i brugervurderinger er der en længere tråd om W955 på hifi-forum.de.

Læs f.eks. et længere indlæg (#1169) af chris715:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-144-7697-24.html

Og den første opfølgning på dette indlæg lyder:

"Jeder Mensch hat eben andere Eindrücke deswegen gebe ich auch nicht viel auf Testberichte."

"Bloob" i #1172 er mindre tilfreds.

"hiender" i #1177 returnerede sit eksemplar - ikke fordi billedet var dårligt, men fordi skærmen var som at se på et spejl. Andre mener, at han våser men "Tim" i #1187 nævner også den kraftige spejling som et problem.

osv.

I indlæg #1256 foreslås det, at W955 er efterfølgeren til W805, W705 efterfølgeren til W655 og at der ikke er nogen efterfølger til W905.
Af lennon
Brugeranmeldelser vil alt for ofte have en snert af retfærdiggørelse af brugerens eget køb . Hvorimod faganmeldelser - forhåbentligt først og fremmest forholderl sig til refferencen for rå billedkvalitet .Heldigvis har alle seriøse testsites dybest set altid været enige om referencen for bedste billede - i fladskærmenes korte levetid . .
Af Baxuz
Hej. Jeg købte et Sony W905 i 55" tommer igår hos Elgiganten. De ville gerne matche Samsung F8005 pris, så jeg kom af med 9999 kr. for Sonyen. De kører også kampagne på den i næste uge til de 9999 kr. men du kan altså allerede nu får den til prisen :)
Af dop
@ Baxuz,

Super pris du fik den Sony 55w905'er til.

Lyder rigtig spændende det du fortæller, men jeg har lige kontaktet Elgiga's kundeservice, og de kan ikke bekræfte at det sælges nu/næste uge til 9999,- O-O O-O

Så jeg må jo bare vente til deres tilbuds avis kommer på gaden.

Vh