Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg er ny indenfor dette emne og jeg har et spørgsmål til de kloge inden jeg begynder at rode med det alt for meget. Det kunne jo være der var nogen der havde et hurtigt svar.

Mit setup:
ABIT Fatal1ty F-I90HD bundkort med HDMI
X1250 grafik på nyeste Catalyst driver fra ATI/AMD
Samsung LE-32R71B

Mit "problem" er at specs. siger både tv og bundkort kan kører med 1080i og når jeg sætter opløsning op til 1920x1080 ved 30 eller 60 Hz er billedet meget dårligt. Noget af skrivebordet kan man ikke se og der er "skygger" på musen.

Jeg kan godt kører i 1280x720 eller hvad 720p nu hedder og det ser rimeligt ud, men (og det kan godt være det er et dumt spørgsmål:-) ) ville det optimale ikke være at køre i 1080i hvis det kan lade sig gøre?

Nogen der har rodet med Catalyst før eller har en ide om hvad det kan være? Måske mig der er helt forkert på den:)
Af xenon
ved du om dit tv understøtter 1:1 pixelmapping?

hvis ikke så er det nok der problemet ligger... kører du med VGA, DVI eller HDMI til dit tv?
Af morten321
Jeg kører med HDMI og jeg tror ikke TV'et har 1:1 pixelmapping.

Dvs. det billede jeg får når jeg sætter den til opløsning 1920x1080 er det bedste jeg kan forvente? Men burde den ikke bare lave noget scalering af billedet så det hele i det mindste kan ses?
Af xenon
morten321 skrev:Jeg kører med HDMI og jeg tror ikke TV'et har 1:1 pixelmapping.

Dvs. det billede jeg får når jeg sætter den til opløsning 1920x1080 er det bedste jeg kan forvente? Men burde den ikke bare lave noget scalering af billedet så det hele i det mindste kan ses?
problemet er nok at selvom dit tv er angivet til at vise 1920x1080, så er der reelt nogle extra pixelrækker på hver side af den del af skærmfladen som kan ses. Når du så sender et signal til skærmen vil disse extra pixelrækker gøre at scaleringen ikke bliver mappet "direkte" på - og billedet bliver derfor dårligt - du har brug for en skærm med 1:1 pixelmapping for at være garanteret at få et godt resultat ud af det...

hvis dit tv har en vga indgang skulle det kunne løse problemet delvist - men har de færreste tv vist :/