Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af shr
Hej allesammen!

I starten af januar købte jeg et sony 46W905A men jeg måtte desværre konstatere at det led under DSE. Jeg sendte det ind og fik et nyt. På det nye er det ikke ligeså "alvorligt" men det er stadig tilstede. Især når jeg ser fodbold. Jeg tænkte derfor om det er mig der er uheldig og har fået 2x "mandags tv" eller om det er et generelt problem som jeg bare må vænne mig til?

Håber i kan hjælpe mig!
Af jesperb-64
Mit 55" har ikke DSE? og aner ik hvad det er. kan du uddybe det? (måske mit har det alligevel :) )
Af shr
Dirty screen effect... Hvis du feks ser en fodboldkamp og der panoreres så virker billedet ikke helt skarpt. Ydermere kan der løbe linier gennem billedet (banding). Det skal lige siges at det ikke er alle der ser det. Det er dog noget som jeg desværre fanger ret hurtigt.
Af jesperb-64
Okay;det vidste jeg ikke, men tak for svar. nej det har mit ikke(eller har det?) Jeg kan ikke hjælpe dig, men vil læse om emnet, da det lyder interessant.
Af shr
Faldt lige over hvad en bruger skrev på et sony forum:

"What is DSE?
This is starting to appear as a design flaw/compromise for the benefit of creating a “thin” TV and would have expected better than this from Sony for their W9 flagship Television costing £1800.00 (KDL-46W905A)

For me this is most noticeable when watching motor sport when the picture displayed pans from left to right or vice versa and also when the picture zooms in or zooms out.
On a static picture it is not that noticeable until the whole screen is to display a bright light colour.

I would say to anyone who claims that they don’t have this flaw with their KDL-46W905A and KDL-55W905A, that you have but you haven’t noticed it yet.

I certainly wish I had seen this when I was auditioning the TV in the shop :-(
Probably blinded like others by the offer of a free Xperia Z smartphone - but mostly looking for effects of the reported narrow viewing angle."
Brugeravatar
Af MigSelv
Et uskarpt billede ved panorering er vel ikke lig med DSE. Men korrekt, DSE opleves lettest ved panorering. Det frembringes af de "rør/lysledere" lyset løber i, eller rettere den skygge "rørene/lyslederne" frembringer.
Jeg har selv omtalte model som tv i soveværelset, og jeg skal være hyper kritisk, hvis jeg vil spotte DSE. Hvis jeg er fast fokuseret på, at ville se det, kan jeg ganske svagt opleve det. Og jeg mener så svagt DSE, at jeg ved normal brug ikke ser det.
Problemet kan måske afhjælpes, ved en kalibrering af bagbelysning og den almindelige lysindstilling. Brug evt. indstillingerne fra testen på dette site.
Af shr
Tak for dit svar! Jeg bruger allerede indstillingerne. Nogle er måske mere "overfølsomme" over for dette problem. Og det er ikke noget man lægger mærke til når man ser normalt tv. Jeg finder det dog ganske forstyrende når jeg ser fodbold. Ved ikke om jeg bare må vænne mig til det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har set DSE på en hel del LED modeller efterhånden - inklusive dem jeg selv har. Jeg har ikke kunne justere det væk og jeg vænner mig ikke til det.
Af shr
Så du mener ikke der er en anden løsning end at blive ved med at bytte det til man får et uden? Eller findes det ikke?
Brugeravatar
Af MigSelv
shr skrev:Så du mener ikke der er en anden løsning end at blive ved med at bytte det til man får et uden? Eller findes det ikke?
Du får aldrig et lcd uden dse, det opstår ved uhomogen belysning. Noget ligger måske til grund i ar fliteret, måske også ved mikroskopiske forskelle i paneltykkelse. Men helt grundlæggende måden hvorpå lcd panelet belyses.
Synligheden af problemet kan reduceres ved sænkning af panelets baggrundsbelysning, et andet trick er at snyde øjets opfattelse af små lysforskelle i panelet. Placer et par lamper (hver side af tv), en smule bag tv'et, så genskin fra lamperne undgås. Det fjerner ikke problemet, men kan som sagt, måske reducere synligheden af problemet.