Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Glædelig Jul Folks, først og fremmest :)

Som overskriften siger, vil jeg give en kombineret fødselsdag/ julegave til mig selv i 55". Valget af skærm skyldes den gode omtale, samt Panasonics stærke sider i Plasma panelerne. Skal jeg prøve Plasma, vil jeg godt gå "all in" med deres panel i ST serien. Da jeg er nørdet anlagt ønsker jeg at forebygge 110% og herefter tage TV'et i brug med måde.

Har været LED mand i et godt stykke tid, hvilket er smertefrit, men det er gået op for mig, at wow oplevelsen ligger i et Plasma panel. Farverne er naturtro og SD materiale ser kanon ud, intet mindre!

Kombineret med mit Dynaudio hjemme bio setup og almindelig tv kikkeri (smart tv features vil aldrig blive anvendt). Er gammeldags, film bliver set fra Blu ray og Dvd'er i original stand.

Desværre skal jeg være mere forsigtig end tilvendt (både mig selv og konen) og jeg vil gerne stille nogle uddybende spørgsmål, jeg ikke har kunne læse mig til herinde efter at søge, for at forberede mig på bedste vis.

Håber i kan hjælpe en newbee :) På forhånd Tak.

1:
Kan jeg køre en screen wipe (sort/hvid) fra Panasonic menuen (indkøring) i 8 dage uden stop. Dvs uden TV'et slukker af sig selv?

1.2:
Er denne indkøringsmetode den bedste, hvis jeg bare vil lade den passe sig selv i 8 dage?

1.3:
Indstillingerne under indkøring bør være Dynamisk, for at sætte skub på phosphorens ældning? Eller tager jeg fejl?

1.4:
Vil undgå at skærmen stopper i en menu også kommer der burn in, eller fra blu ray afspilleren når filmen er færdig...

2:
Kan jeg efter TV'ets 8 dages indkøring se film fra bluray/ dvd, uden at spekulerer på [2:35:1 / 4:3] formatets sorte bjælker?

2.1:
Bør jeg zoome ind, for at fjerne [2:35:1 / 4:3] bjælkerne efter indkøring?

2.2
I forretningerne med Plasma tv har jeg netop set retention/ burn in som bjælker, samt DR logoer... Det skal jeg undgå :)

Jeg er meget åben for svar, håber en kan gøre mig mindre usikker omkring de første timer.

/ Andreas
Hej!

Jeg har købt et 50ST60 i efteråret og har helt undladt at gøre andet end at bruge en tillempet udgave af de anbefalede indstillinger til mit.

Det er mit 3 Plasma fra Panasonic og jeg har aldrig oplevet retention, burnin eller buzz.

Jeg skal så sige at jeg kun ser fjernsyn fra tidligst kl. 17.30 og til omkring kl. 22-23 senest, og det aldrig står på det samme program en hel aften.

Så med mindre det står på samme kanal hele dagen eller spillekonsol, vil jeg ikke være bange for at bruge det som det er.

Jeg er utrolig glad for mit, det har et helt fantastisk billede jeg glæder mig over det hver eneste dag!!

Mvh. Thomas
Det bedste er at køre slides i forskellige farver hvis du virkelig vil køre break in så alle pixels ældes ens, prøv at Google d-Nice vt60 settings.

hvorfor ikke vælge vt60 når nu du er igang, jeg har begge to og vt60 er altså bedre
Th@mas skrev:Hej!

Jeg har købt et 50ST60 i efteråret og har helt undladt at gøre andet end at bruge en tillempet udgave af de anbefalede indstillinger til mit.

Det er mit 3 Plasma fra Panasonic og jeg har aldrig oplevet retention, burnin eller buzz.

Jeg skal så sige at jeg kun ser fjernsyn fra tidligst kl. 17.30 og til omkring kl. 22-23 senest, og det aldrig står på det samme program en hel aften.

Så med mindre det står på samme kanal hele dagen eller spillekonsol, vil jeg ikke være bange for at bruge det som det er.

Jeg er utrolig glad for mit, det har et helt fantastisk billede jeg glæder mig over det hver eneste dag!!

Mvh. Thomas

Hej Thomas. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er da godt at høre det bare spiller. Jeg formoder at du med det kritiske øje har nær kikket skærmen?
tommyaa skrev:Det bedste er at køre slides i forskellige farver hvis du virkelig vil køre break in så alle pixels ældes ens, prøv at Google d-Nice vt60 settings.

hvorfor ikke vælge vt60 når nu du er igang, jeg har begge to og vt60 er altså bedre

Super tak, jeg må lige kikke mere på d-nice.
# Det er måske også alle farverne, ej blot sort/ hvid, der har effect på phosforens ældningstid?

Det er prisen, for har et loft på 10.000 kr. Forhåbentlig sker der mere I januar hvad pris dump angår, men det er jo allerede faldet 5000 over 10 måneder.

HD Nation og Flatpanels roser ST til skyerne, så kan godt lide ideen om Price Value TV'et :) Derfor jeg mener ST er det rigtige valg for mig.

- Har man VT vil man måske ærge sig over man ikke valgte ZT60 :p
Nej, Zt vil ikke altid være bedre, vt60 er en smule mere lysstærk end zt60 så i et lyst rum vil vt60 måske endda se bedre ud end zt60 , de er så tæt at de fleste ikke vil kunne se forskel.

http://www.youtube.com/watch?v=BvJ-VEueE8k

her er en interessant video iøvrigt, der er en hel række videoer hvis du klikker på den kanal der hedder HDTV shootout dette er bare en af dem meget interessant.

har iøvrigt selv st60 vt60 gt30 pioneer kuro 9g, min favorit rent billedemæssigt er stadig pioneers, men funktionsmæssigt er det jo vt60 .
Af Johnoc
Jeg købte et tilbage i maj måned '13 og er egentlig super tilfreds med det, men her for en måneds tid siden opdagede jeg til min store rædsel at jeg havde fået burn-in. Jeg havde ellers kørt break in med både farveskalaer og hd video. Jeg ser ret mange nyheder, så nu er der desværre et permanent tv news loge øvers til venstre og en stor fed bjælke i bunden :( Har kørt rullebjælke og helt afholdt mig fra at se tv2 news, men der er stadig et svagt burn in billede på lys baggrund. Det er nok mest noget jeg bemærker fordi jeg ved det er der, men det lader desværre til at være permanent. Så hvis du har noia over om der kommer burn-in vil jeg fraråde dig fra at købe skærmen, selvom den har et VIRKELIG flot billede.
Hvorfor ikke overveje et Samsung f8505 plasma? Jeg har valgt Samsung fremfor Panasonic VT60 pga. den test her: https://www.youtube.com/watch?v=BvJ-VEueE8k se 12.15 min hvordan Samsung laver en meget mere naturlig hvid end Panasonic der er mere grå/blå tonet. Samsung og det viste Kuro kommer tæt på hinanden i hvid (Kuro nederst). Samsung øverst til venstre og Panasonic øverst til højre i dette klip.

Og i samme klip se 8.11 min og læg mærke til OPPO logoet på skærmene, der er Samsung bedre defineret i kanterne af bogstaverne mens der er en anelse blåt fosforslør på Panasonic VT60.

Det er Samsung øverst til venstre og Panasonic øverst til højre i begge klip. Og det er Kuro nederst. Hvor der i kippet er tre tv øverst er det Samsung i midten og ZT60 venstre og VT60 højre.
Af Cyber Andy
Johnoc skrev:Jeg købte et tilbage i maj måned '13 og er egentlig super tilfreds med det, men her for en måneds tid siden opdagede jeg til min store rædsel at jeg havde fået burn-in. Jeg havde ellers kørt break in med både farveskalaer og hd video. Jeg ser ret mange nyheder, så nu er der desværre et permanent tv news loge øvers til venstre og en stor fed bjælke i bunden :( Har kørt rullebjælke og helt afholdt mig fra at se tv2 news, men der er stadig et svagt burn in billede på lys baggrund. Det er nok mest noget jeg bemærker fordi jeg ved det er der, men det lader desværre til at være permanent. Så hvis du har noia over om der kommer burn-in vil jeg fraråde dig fra at købe skærmen, selvom den har et VIRKELIG flot billede.

Super med dit svar

Ligesom tolerencer i mekaniske enheder, tænker jeg - at 2 ens plasma paneler ikke nødvendigvis er helt ens.

For mig at se, bør det skyldes valg af kanal de første indledend timer.

I så fald forkommer det mig mystisk, at du har fået den grad af retention, på trods af skærmens indkøringstid.

Vi vil se billeder :) for her kan vi jo også dømme forskelligt.
PeterD skrev:Godt valg af tv.

Panasonic's plasmaer er svære at fravælge pga. billedekvaliteten og value 4 money.

Tillykke :)

Godt at høre, du mener ikke jeg skal lade mig skræmme? For det er jo øv at høre folk har problemer trods indkøring osv. Men som mange andre emner herinde, så ved vi ikke om historien passer 110%

Min kollega købte et 50"60y og anede ikke plasma kunne få problemer. Han fik så heller ikke nogen! Skægt ik...
silkeborg skrev:Hvorfor ikke overveje et Samsung f8505 plasma? Jeg har valgt Samsung fremfor Panasonic VT60 pga. den test her: https://www.youtube.com/watch?v=BvJ-VEueE8k se 12.15 min hvordan Samsung laver en meget mere naturlig hvid end Panasonic der er mere grå/blå tonet. Samsung og det viste Kuro kommer tæt på hinanden i hvid (Kuro nederst). Samsung øverst til venstre og Panasonic øverst til højre i dette klip.

Og i samme klip se 8.11 min og læg mærke til OPPO logoet på skærmene, der er Samsung bedre defineret i kanterne af bogstaverne mens der er en anelse blåt fosforslør på Panasonic VT60.

Det er Samsung øverst til venstre og Panasonic øverst til højre i begge klip. Og det er Kuro nederst. Hvor der i kippet er tre tv øverst er det Samsung i midten og ZT60 venstre og VT60 højre.

Samsungen er dobbelt pris og som jeg skrev, vil jeg ikke bruge over 10 klik. Men håber da, at det er et godt panel og du har ikke oplevet problemer?

Jeg har godt set filmen i ren underholdning, jeg mener bare ikke man kan dømme skærme igennem et nedkomprimeret youtube klip, der så optages på et x kamera hvor skarpheden ikke kan være ens for alle skærm og vises på en y skærm for slutbrugeren. Alt giver anledning til fejl fortolkning hvis du spørger mig - vil hellere dømme selv irl med tv :)

Kuro er meget omtalt ja, men et hd ready panel vil jeg ikke eje! Om det så giver bedre billeder.

Ham Larry weber, sjov mand - læste mig til at han var inde for pamasonics udvikling. Mon ikke han har tjek på om hvid er hvid på en vt60?
- kan godt se i videoen at den er mere blålig, men føler ikke en video er bedømmelsesværdig.

Når jeg har købt min skærm vil jeg nyde at nogle herinde har givet mig de tips jeg lige står og mangler. Håber nogen giver sig tid til at kunne give mig ja/ nej til mine specifikke punkter :)