Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Johannes
Hej alle.

Jeg har netop fået totalrenoveret mit hus og elektrikeren anbefalede at jeg droppede at føre antennekabler rundt, så jeg har i stedet nøjedes med RJ45 stik i alle rum, samlet i et rackskab ude i mit teknikrum.
Hans argument var at man var gået væk fra antennekabler (koaksial) og at alting kørte over netværkskabler i dag. Jeg har ikke holdt mig opdateret på TV mm. siden signalet blev digitalt, så jeg må indrømme jeg føler mig lidt på herrens mark.

Efter at have læst rundt omkring begynder jeg at blive urolig for at elektrikeren har taget fejl, og at man stadig bruger coax kabler, også til digitale signaler?

Sagen er den at jeg ønsker et TV, hvor man ikke skal have en ekstern boks og dermed bruge 2 fjernbetjeninger for at benytte sit TV. (dette var årsagen til at jeg stoppede med at se TV)

Er det muligt at modtage kanaler direkte over internettet og tilgå dem direkte via fjernsynets kanalliste? Her tænker jeg på helt gængse kanaler som DR1 og TV2. Jeg har egentlig ikke brug for andet. Og stiller dette nogen særlige krav til hvilket fjernsyn jeg vælger?

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Man bruger skam stadig antennekabler i både kabel-tv, antenne-tv og parabol-tv løsninger. Det er rigtig, at f.eks. IPTV-løsninger ikke bruger antennekabler. De sendes ud via internet-stikket, men i disse tilfælde skal du have en tv-boks. Der er ikke IPTV "tunere" i tv-skærmene i dag.

Hvis du blot vil modtage DR-kanalerne og TV 2, så kan du gøre det via en husantenne eller stueantenne (de fleste steder, med mindre I er placeret i et område med dårlig dækning). DR-kanalerne er jo "gratis", når I har betalt medielicens. TV 2 hovedkanalen koster penge, så der kræves også et programkort og et CA-modul, som indsættes bag i tv'et. Det håndterer tv-udbyderen Boxer.

Hvilket tv har I? Der er jo mulighed for at modtage DRs tv-kanaler via internettet, men billedkvaliteten er dog ikke så god og stabiliteten er ikke i top, men det kan være et alternativ til at trække kabler eller en stueantenne.
Af Johannes
Tak for dit svar!

Jeg har endnu ikke købt et TV, og det er også derfor jeg lige vil undersøge kravene først. I og med at jeg kun har netværksstik i huset vil jeg gerne udnytte dette, men det lyder til at jeg må stille mig tilfreds med DR og TV2 via boxer så.

Hvad ville du/I gøre?

Mvh.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Johannes skrev:I og med at jeg kun har netværksstik i huset vil jeg gerne udnytte dette, men det lyder til at jeg må stille mig tilfreds med DR og TV2 via boxer så.

Nej! Jeg bruger mine RJ45 stik og CAT 6 kabler til at føre helt almindelige antennesignaler rundt i. Jeg har dermed en helt almindelig Yousee-installation hvor der sidder en helt almindelig antenneforstærker med koaksiale ind og udgange. Deri bruger jeg så blot de kabler, du normalt ville bruge til en IHC Net installation, hvor der er RJ45 terminal i den ene ende og koaksial i den anden. Den ryger fra antenneforstærker op i et patch-panel og ved mit tv bruger jeg så samme kabel. Det fungerer fint og jeg har brugt det i både min gamle lejlighed og i vores nye hus. Men patch-panelet er en forudsætning for at det virker, så det antager jeg du har fået?

Så din elektriker tog ikke helt fejl, men man bruger nu altså stadig antennekablet til selve TVet ret mange steder ;)

Og tsk tsk Rasmus... Det ved du da godt at man kan. Du har selv lagt ud for alle de kabler jeg har brugt herhjemme for et år siden! 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Her er der lige et par links til antenneforstærker og kabler:
http://www.av-cables.dk/antenneforstaer ... -vejs.html
(Valgt fordi den har returvej, som min Yousee-boks har brug for - der er frit valg på alle hylder næsten. Jeg har også brugt dem fra Triax og de var også fine)

Og så en røvfuld af dem her (to pr TV da der skal sidde ét i forstærkeren op til patch-panelet og ét i væggen ved Tv):
http://www.av-cables.dk/Coax-adapter-ka ... l-2-m.html
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I mit bryggers sidder der så et panel med 16 RJ45 stik i et patch panel, hvor der er ført 2 stk CAT kabler til hvert stik i huset (der er så 8 stik rundt i huset). Nogle af dem trækker jeg alm. netforbindelse i, da jeg også streamer 1080p film fra min NAS og andre fører jeg TV i. Jeg har ingen almindelige antenneudtag nogen steder i huset.

Visse af mine naboer blev lokket til at købe en meget meget dyr antenneforstærker, der kører med RJ45 udgange, så du kan føre alm. RJ45 stik ud af den over i patchpanelet, men den kostede over 2500 kr. Med mindre du skal have sygt mange TV op, så kan du vist ikke tjene merudgiften hjem i besparelse på IHC kablerne (som jo er det dyreste i min version).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Torben Rasmussen skrev: Og tsk tsk Rasmus... Det ved du da godt at man kan. Du har selv lagt ud for alle de kabler jeg har brugt herhjemme for et år siden! 8)
Jeg er jo ved at blive gammel, ved du nok. Jeg husker ikke så godt mere.

Jeg beklager til Johannes for forvirringen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, der fik du åbenbart lige overhalet mig indenom :)
Af Johannes
Hvor er du sej Torben!

Du har lige reddet mig fra en masse bekymringer og begrænsninger!
Jeg har nøjagtig samme system som dig med patch panel og 2 udgange i hvert rum. Anede ikke der fandtes et kabel der omformer coax til rj45!

Det eneste spørgsmål jeg står tilbage med er måske lidt frækt, men hvilken udbyder bør man vælge for at få den billigste tv pakke for pengene hvor jeg har DR, tv2, nat Geo og måske tv3. Er sådan set fuldstændig ligeglad med alle de udenlandske og hvad man ellers får smidt i hovedet. Det skal jo så være en løsning hvor kanalerne bliver leveret over coax og ikke med en tv boks der skal sidde ved tv'et, men det har i jo nok forstået ;-)
Af Johannes
Der kom jeg til at glæde mig for hurtigt.

Det viser sig at jeg er bundet til min fiberleverandør, som i mit tilfælde er Trefor. De udbyder på ingen måde et produkt der kan konkurrere med YouSee, og har kun en enkelt pakke til 429 kr. om måneden, og den er 100 % analog, ved navn "Canal Digital Family".
Alle andre pakker kræver at jeg bruger deres boks.

Jeg har ringet til YouSee og de leverer slet ikke i mit område.

Skal jeg krybe tilbage til ideen om boxer?
Af beatmore
Af hvad jeg kan se på Trefors hjemmeside så ligner det de leverer en std. Waoo opsætning, med en fiberbox med eller uden indbygget router. den har også en antenne udgang, som levere både digitalt (sikkert dvb-c) og Analog signal.

Jeg har selv Waoo (bredbåndnord) hvor jeg har den lille pakke (gennem boligforening), fik en Motorola TV-boks med (som tilsluttes over ethernet), den blev pillet ned ret hurtigt da den var langsom og jeg via antennekablet får den store tv-pakke.

Jeg har nogle problemer med kvaliteten på nogle af mine kanaler, men tror det er et kabel/forstærknings problem, da mit TV sidder direkte på fiberboksen (der sidder en lille dæmper på boksen)
Af Johannes
Hej beatmore.

Problemet med Waoo er at det slet ikke er det samme produkt alt afhængig af hvor i landet man befinder sig.
Du har ganske ret i at Trefors fiberboks er den samme som alle andres, med netop en koaksial udgang.
Der er så bare det problem at Trefor ikke bruger den udgang med mindre man køber nøjagtigt den dyreste pakke de har, nemlig Canal Digital Family Mix. De påstår oven i købet at alle kanalerne er analoge, hvilket jeg har læst mig til på diverse fora simpelthen er løgn. De skulle kunne findes som DVB-C også, men altså kun hvis man køber den meget dyre tv pakke.

Så altså vil jeg tage en helt alm. TV pakke fra Waoo i Trefors område så kommer der intet signal i koaksial-stikket.

Er der nogen der kan hjælpe?
Af alfalund
Det lyder som gode nyheder for mit sommerhus, som har yousee 100 Mbit fiber plus antennesignal. Jeg fik ad vanvare (i hvert fald ike helt med vilje) lavet RJ45 antennestik og den lokale installatoer gav i foerste omgang op - det havde han ikke set foer.

Nu er han saa naaet til den dyre styreboks, men det er da fantastisk at hoere at den bare kan patches direkte. Tusind tak for hjaelpen.
Vedhæftede filer
Patchpanel
Patchpanel
2014-07-12 22.08.13.png (601.49 KiB) Vist 5063 gange
Yousee installation
Yousee installation
2014-07-12 22.10.26.png (667.27 KiB) Vist 5063 gange