Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mothy
Hej

Har investeret i et Pana GT60 og er spændt på hvor stor forskel der er fra GT60 og ned til mit nuværende x10

Har så prøvet at læse lidt om break-in osv, da jeg med mit x10 startede meget forsigtigt ud de første 150-200 timer, og det er den dag i dag meget godt og ser ikke skyggen af retention eller lign.

Det fik mig så lige til at læse om det stadig var en god ide her ved GT60eren. Og syntes at kunne forstå på flere forums at man skal holde sig langt væk fra "THX Profilen" i starten og ja i det hele taget heller ikke efter "Break-in" perioden.

Så har 2 spørgsmål:
1. Kan det være rigtigt at "THX profilen" er "farlig" for tvet? eller kan man evt. bruge den til film?
2. Skal man i starten, kører med lavere kontrast og brightness de første 100-200 for at få det bedste ud af tvet? eller er der andre ting man kan gøre

Har kigget en del forums igennem og syntes at der er meget udenom snak og jeg ved ikke hvad. Så meget præcis svar eller forklaring vil være meget værdsat :)

Vh.
Af Andersss
Mothy skrev:Hej

Har investeret i et Pana GT60 og er spændt på hvor stor forskel der er fra GT60 og ned til mit nuværende x10

Har så prøvet at læse lidt om break-in osv, da jeg med mit x10 startede meget forsigtigt ud de første 150-200 timer, og det er den dag i dag meget godt og ser ikke skyggen af retention eller lign.

Det fik mig så lige til at læse om det stadig var en god ide her ved GT60eren. Og syntes at kunne forstå på flere forums at man skal holde sig langt væk fra "THX Profilen" i starten og ja i det hele taget heller ikke efter "Break-in" perioden.

Så har 2 spørgsmål:
1. Kan det være rigtigt at "THX profilen" er "farlig" for tvet? eller kan man evt. bruge den til film?
2. Skal man i starten, kører med lavere kontrast og brightness de første 100-200 for at få det bedste ud af tvet? eller er der andre ting man kan gøre

Har kigget en del forums igennem og syntes at der er meget udenom snak og jeg ved ikke hvad. Så meget præcis svar eller forklaring vil være meget værdsat :)

Vh.
Lavere lysstyrke, kontrast og zoom på tv kanaler med logo er de sikre råd. Du kan altid prøve dig forsigtigt frem forskellige indstillinger. Sålænge du ikke har statiske elementer på skærmen, så burde det ikke være et problem. God fornøjelse med den!
Jeg ved ikke om det gør den store forskel, om pixelorbiter er til el ej, hvad angår retention fra logoer. En på recordere bruger THX bright room på sit VT50 og har vist gjort det fra starten uden de mindste problemer og det er helt umuligt for os, der havde store retentionproblemer at overbevise ham om, at vores ikke er egnet til tv brug. Vi skulle bare bruge de rigtige indstillinger og skifte kanal tit nok. Men vi brugte sådan set i teorien mere skånsomme indstillinger. Så måske THX bright room er vejen frem :o .
På avforums i VT60 tråden er der en kendt ekspert og kalibrator, der ikke har meget til overs for THX profilerne. Han siger "PRO" er langt mere korrekt "out of the box". Måske er det samme tilfældet for GT60 og så behøver du jo ikke være ked af at skulle undgå den.
Break-in el ej. Tjah for mig og mange andre med samme problemer som jeg havde, gjorde det ikke hverken fra eller til, da der blev ved med at komme meget langvarig retention langt efter de 200 timer var nået. En må efter over 2500 timer stadig zoome hvis han vil undgå langvarig retention fra logoer. Så det er vist som man er heldig til. Og er man uheldig må man leve med enten at zoome logoerne væk størstedelen af tiden, eller med at have flere logoer permanent på skærmen på lys ensfarvet baggrund, f.eks en himmel. Den før nævnte ekspert påstår dog, at med de rigtige indstillinger er der ikke retentionproblemer, men de indstillinger fandt jeg aldrig. Jeg prøvede ellers mange :((
Af Mothy
Mange tak for jeres svar og råd :)

Lyder til at jeg bare skal gøre som jeg gjorde tidligere med mit x10.. Venter dog nok med benyttelse af thx profilerne også bruger en af de andre de første 150-200 timer.

2500 timer og stadig nødsaget til at bruge zoom? Lyder dælme ik rart

Krydser alle lemmer på at det tv jeg modtager i dag, ikke er en mandagsmodel :P
Af Mothy
Så har jeg fået et GT60

Har et spørgsmål ang billedet.. Syntes når man er lidt tæt på at der er lidt uro i billedet, som om at billedet er "levende" og laver et slags slør (meget svagt flimmer) Det er især tydeligt ved 3D film

Nogle der ved hvad det kan være og om man evt. kan fixe det ?

Har prøvet at slå IFC fra og på uden effekt

vh.
Ligesåvel som internettet kan være en hjælp, når man skal købe nyt tv, kan det altså også nærmest være paranoia fremkaldende, med læsning af alle de rygter og problemer som forskellige mennesker kan konkludere sig frem til og på hvilket grundlag ?

Hvis du skal gå og være nervøs for alt hva der ka ske, blir det jo nærmest aldrig tændt ;;)

Ville bare slå den THX-profil til og så komme igang med at nyde mit tv istedet :)
Mothy skrev:Så har jeg fået et GT60

Har et spørgsmål ang billedet.. Syntes når man er lidt tæt på at der er lidt uro i billedet, som om at billedet er "levende" og laver et slags slør (meget svagt flimmer) Det er især tydeligt ved 3D film

Nogle der ved hvad det kan være og om man evt. kan fixe det ?

Har prøvet at slå IFC fra og på uden effekt

vh.
Lyder som "dithering", der er normalt for plasma. På det VT50 jeg havde var det mere tydeligt i "normal" end "pro"-profilen. Det skulle hjælpe med til at "viske" retention væk, men jeg oplevede ingen forskel, og brugte derfor "pro".
Af Mothy
Tak for svarene.

Helt sikkert at internettet kan give en paranoia omkring sine produkter hehe.

"dithering" giver mening nu.. Og det er tydeligere i nogle profiler og ikke tydeligt i andre.. Har prøvet mig frem og syntes at billedet er ved at stå fantastisk :)!

Er dog noget skuffet over THX3D profilen indtil videre, men må bare prøve mig frem indtil jeg er tilfreds
Af Lefty1
THX profilen skulle være beregnet til at bruge ellers havde de vel
Ikke oprettet den.
Kan ikke helt forstå alle dem der er så bange for brun in på plasma.
Har selv et 8 år gl plasma der har været brugt fuldt ud fra dag et og ikke været skånet.
Det med brun in er hvis mest en ammestue historie.
Har endda stå med stil billed på hvis børn har pauset og glemt at
Sætte den på pauseskærm.
Det bedste billed finder man på plasma, men Panasonic er ved at aflive det på grund af at tv skal være så pokkers tyndt og man får derved
Større problem med varme så de montere 3 blæsere som larmer så
Som fx. Lyden fra en projektor.
Ærgerligt at denne perfekte billedteknologi skal uddø, kan ikke forstå at man ikke kan finde en anden løsning til at lede varmen væk.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan desværre ikke sammenligne et 8 år gammelt TV med nutidens plasma-modeller, da problemet med burn-in først kom igen da man skiftede til 3D paneler. Det er ikke en ammestuehistorie og visse modeller har ret store problemer med stillestående elementer.
Af Lefty1
Torben Rasmussen skrev:Du kan desværre ikke sammenligne et 8 år gammelt TV med nutidens plasma-modeller, da problemet med burn-in først kom igen da man skiftede til 3D paneler. Det er ikke en ammestuehistorie og visse modeller har ret store problemer med stillestående elementer.
Hvor er forskellen på plasma 2D og plasma 3D ?
Plasma teknologien er vel den samme ud anset om det er 2D eller 3D ?.