Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

lad mig sige med det samme, at jeg bestemt ikke er nogen guru indenfor fladskærme eller HIFI for den sags skyld. Men har brug for råd! Jeg har igennem længere tid søgt efter et nyt TV til min stue. MIn sofa er ca. 4 meter væk fra reolen, hvor den skal stå - og min stue er med hvide vægge, højt til loften og en del lysindfald fra store vinduespartier. Jeg har læst og hørt mig frem til, at Panasonic VT60 er modellen, som jeg skal gå efter. Jeg har bare flere bekymringer:

1. den vil åbenbart ikke ned i pris - ligger konstant på 18-19k
2. hvordan har den det med lysindfald?
3. er den forberedt til fremtiden? (4k m.m.) Det er et dyrt fjernsyn, hvis den ikke holder mere end 3-5 år......Den får jeg aldrig konen med på :-)

For mig betyder billede alt - lyden vil jeg løse ved hjælp af Libratune Lounge, som er total fed, hvis man spørger mig. SMART TV og internet er fin, men et eller andet sted - jeg har både bærbar, Iphone og Ipad i huset - så det går nok.......

Hvad vil i råde mig til? Min erfaring siger mig efterhånden, at jeg får et nyt råd for hver gang, at jeg går ind i en ny butik. Senest fik jeg at vide,a t Samsung og Philips da var bedre......Jeg har i dag en Sony Bravia 40" LED, som jeg egentlig er glad for - men den kan jeg kun se HD på vha Yousee boksen - og det er jeg ved at være lidt træt af - betaler i øvrigt også 100 kr i måneden for det....Billedmæssigt synes jeg nok, at Plasma vinder i forhold til LED
HVIS billedet vitterlig er det vigtigste – også så vigtigt, at du er villig til at indgå de (eventuelle) fornødne kompromiser – OG du samtidig har været fint tilfreds med din 40-tommers Sony LCD-skærm (model?), ja, så er der ingen grund til at gå op i VT60. ST60 burde være alt rigeligt.

Fremtidssikret? Hvad betyder det?

Hvis man lige tager den rationelle brille på et øjeblik, så går udviklingen faktisk temmelig langsomt. Det er ikke ligefrem kvantespring, vi ser billedmæssigt fra generation til generation. Så medmindre noget går i stykker, skulle din skærm snildt kunne "holde" i +5 år.

Der er fortsat masser af glade Kuro-ejere derude, som ikke kunne drømme om at udskifte deres skærme købt i 2006, 2007, 2008...

Og hvad angår 4K, så husk på, at det HD-tv du ser i dag, end ikke er i 1080p Full HD, men "blot" 702p eller 1080i. Så kan du selv begynde at forestille dig, hvor lang tid der vil gå, førend 4K måtte blive noget, der minder om standard.
Hej igen, og tak for svaret. Tja - måske skal jeg uddybe lidt omkring Plasma vs. LED. Jeg var i HIFI-klubben, hvor de viste mig et Plasma contra LED under Tour De France - og der må jeg sige, at farvegengældelsen på de grønne marker var ekstremt forskellige - på LED så markerne nærmeste kunstige ud, mens de på Plasma så dejligt mørkegrønne ud - og det kan jeg ikke helt glemme........:-)

Men vil en plasma VT60 være god i stue som min?? Hmm - stadig lidt forvirret
René2 skrev:hvilke kompromisser i øvrigt?
Plasmabuzz, retention, blæserstøj, større lysfølsomhed m.v. mod til gengæld at få et billede, som ingen LCD-skærm kan matche under optimale betingelser.

Optimale betingelser = når solen er gået ned.
måske skal man bare vente og se tiden an. Udviklingen med nye modeller går stærkt og man kan vel forvente, at prisniveauet daler grundet konkurrencen??

Min nuværende Sony Bravia kostede i øvrigt mig 22.000 og den er lige blevet 6 år. Derfor er det et fjernsyn af høj kvalitet og mit nye skal bare være klart bedre - og er en ST60 det?
René2 skrev:Måske skal man bare vente og se tiden an. Udviklingen med nye modeller går stærkt og man kan vel forvente, at prisniveauet daler grundet konkurrencen??
Det er jeg som nævnt ikke spor enig i.
René2 skrev:Min nuværende Sony Bravia kostede i øvrigt mig 22.000 og den er lige blevet 6 år. Derfor er det et fjernsyn af høj kvalitet og mit nye skal bare være klart bedre - og er en ST60 det?
Oh my! 22 spir for 40 tommer? Well, både ST60, VT60 og F8505 vil være et gevaldigt løft alene i kraft af størrelsen.
René2 skrev:hvorfor mener du det? VT60 er dette panels referencemodel?
ja det er reference fordi det har et lige så godt sortniveau som pioneer's gamle modeller. F8505's lysstyrke er aldrig tidligere blevet opnået på et plasma tv, og derfor har det så "reference" lysstyrke. Hvorfor man kun skal belønnes med reference-mærket for sortniveauet, det skal jeg ikke gøre mig klog på.

reference sortniveau er kun en fordel i et mørkt miljø. Så snart der er lidt lys så spiller filteret og lysstyrken et større faktor for et godt billedindtryk. Især når PS64F8505 også har et rigtigt godt sortniveau.

Har du mulighed for at mørklægge lejligheden og/eller bruger du kun tv'et fra kl ~19-20 om aftenen, så vil du nok være mest tilfreds med vt60. Hvis du vil bruge det i alle døgnets timer så er F8505' at foretrække. Derudover får du jo også mere tv for de 18-19.000 med et samsung PS64F8505. Hele 9" mere... Det kan ses!

Du kan evt kigge på det link her:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/bright-room
Hej igen

tak for det.

Mørklægge er nok så meget sagt, men har da gardiner, der kan trækkes for, som holder stort set alt lys ude.

Jeg ser mest TV om aftenen fra 19 og frem og er glad for sport (fodbold) og film specielt.

Hvad koster den Samsung i henholdsvis 64 og 55"?
René2 skrev:Hej igen

tak for det.

Mørklægge er nok så meget sagt, men har da gardiner, der kan trækkes for, som holder stort set alt lys ude.

Jeg ser mest TV om aftenen fra 19 og frem og er glad for sport (fodbold) og film specielt.

Hvad koster den Samsung i henholdsvis 64 og 55"?
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2880839/ ... ign-Priser

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2878081/ ... ign-Priser

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2878080/ ... ign-Priser
Af Keyser
Mht. Pris synes jeg det er værd at overveje om det kan betale sig at købe dit tv på den anden side af sundet. Bor du i Kbh. og har en bropas eller kan låne en brobizz med bropas, er der gode penge at spare på specielt VT60. Har selv holdt øje med det i et stykke tid på både svensk og dansk pricerunner og for ca. 3 uger siden kunne man købe VT60 50" til 12890 SEK. her sparede man mere end 4k ift. Den daværende danske pris. I mellemtiden er kampagnen på 50" ophørt og den danske pris er faldet, hvilket betyder at besparelsen ikke længere er så attraktiv, men på 65" kan du stadig spare 4-5k.
Enig i ovenstående indlæg..

1. Du er glad for sport. Græsset så "dejlig grønt ud under Touren".

2. Størrelse er IKKE alt.

3. 64" Slap af.....!!

Hvorfor ikke bare:

http://www.hifiklubben.dk/Search/?q=PAN ... TXP55VT60Y

Eller gå ned i Elgiganten/Expert og forhandle lidt om prisen...

http://www.expert.dk/panasonic/panasoni ... ricerunner

Selv guld kan købes for dyrt..... ;)

Fremtid og fremtid. Uanset mærke og pris. Køb det du vil have og SKAL BRUGE NU. Teknologien går så hurtigt at det er umuligt helt at fremtidssikre og de store skærme falder hurtigst i pris...

ALLE PRODUCENTER FORNYER HELE DERES LINE-UP HVERT ÅR!!