Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Når TV'et optager fra en anden kanal kan jeg samtidig ikke benytte timeshift. Er dette normalt? Jeg har ikke set een eneste anmeldelse der påpeger dette og har heller ikke kunne finde det andetsteds. Det er ikke engang nævnt i manualen som ellers dækker sig godt ind med alt muligt andet.

Samtidig har jeg set andre TV der har denne funktionalitet og selv den oldgamle Samsung YouSee boks klarer dette. Så kan det virkelig passe?
Trentors skrev:
Når TV'et optager fra en anden kanal kan jeg samtidig ikke benytte timeshift. Er dette normalt? Jeg har ikke set een eneste anmeldelse der påpeger dette og har heller ikke kunne finde det andetsteds. Det er ikke engang nævnt i manualen som ellers dækker sig godt ind med alt muligt andet.

Samtidig har jeg set andre TV der har denne funktionalitet og selv den oldgamle Samsung YouSee boks klarer dette. Så kan det virkelig passe?

Mit F8005 opfører sig helt på samme måde, så det er nok bare sådan det er :p At man kun kan optage fra en kanal af gangen, mens den anden tuner så "kun" kan bruges til visning af en anden kanal imens - virker underligt, når man tænker over det, vil jeg gi' dig ret i - tror det er lavet sådan, for at sikre at harddisken kan følge med til optagelse :)

Håber det besvarer dit spørgsmål :)
Hej RockMedØerne,

Tusind tak for svar. Tja jeg frygtede det lidt. Kan bare i min vildeste fantasi ikke forstå at den gamle YouSee boks som er så langsom at det er svært at leve med - har en funktion som Samsungs topmodel 2013 ikke har performance til. USB 2 har trods alt en kapacitet på 280Mbit eller 35MB og det er pratisk - ikke teoretisk performance. Selv 100 Mbit burde være nok til at trække to HD-optagelser og selv 5400rpm disk kan sagtens skrive de 12-13 MB i sekundet det kræver.

Panasonics VT60 kan ifølge Rasmus test også klare dette men det kræver vist USB3. Selvom det lidt absurd da 280 Mbit simpelthen ikke kan være en reel flaskehals. Netflix Super HD kræver 8Mbit så lad os sige at Samsung går all in og kræver en bitrate på 48 Mbit så er det stadig kun sølle 6MB i sekundet. Der er langt op til 280Mbit eller 35MB i sekundet som USB2 magter. Og enhver 5400 rpm harddisk kan sagtens skriver 12 MB i sekundet da det jo er sekventielt og hvis ikke har de jo muligheden for at afvise den når de tester den.
Er nok flere komplekse ting i det end som så !
Hvis man sætter gang i 2 optagelser på en gang, låser man sig jo fast på den sidst sete kanal og kan ikke skifte til andre kanaler, inden man har afbrudt den ene af optagelserne !
Rent overførsels mæssigt kan både USB2 og harddisken sagtens følge med til 2 optagelser, men optageren skal jo også holde styr på og skifte mellem de 2 streams på harddisken, idet læse/skrive hovedet på harddisken jo skal skifte mellem 2 positioner med jævne mellemrum og samtidig holde styr på den præcise position for hver stream - begynder at stille krav til harddisken, hvis der skal opnås et stabilt system - mens der skrives til stream1, skal stream2 også lagres et sted midlertidigt, hvilket kræver en Ram cache eller lign. - er mange komplekse ting i det, men det kunne helt sikkert laves, selv om det uden tvivl ville sætte sit præg på prisen O_O Samsung har jo været nødt til at skulle sætte sparekniven i et eller andet sted, så kan man jo altid diskutere, om de har ramt rigtigt eller ej O_O
Af Non-Desperado
Hmm, så har jeg misforstået idéen med to tunere, da jeg fejlagtigt troede, at det betød, at man kunne optage to programmer samtidigt, mens man så noget, der tidligere var blevet optaget eller noget fra en HDMI-indgang.

Men det er så bare endnu et minus til de koreanske TV-producenter ift. Panasonic.

Det må jo så være noget af en sindssygt hurtig HDD, der er i Panasonics BD/HDD-optagere med dobbelttuner, for der kan man optage to programmer samtidigt OG se en tidligere optagelse uden problemer. Eller også er Samsung bare et skod-TV med et pænt design.

Jeg hælder til det sidste.
:(

Måske folk skulle sætte sig mere ind i hvad de køber. Har man ekstraordinære krav må man jo undersøge om produkterne kan levere det. Det betyder at man ikke skal købe produktet samme dag som det bliver lanceret, for dér er der ikke nok viden til rådighed fra andre købere.

bare det at man med 2013 modellerne kan optage et program og se/optage et andet er jo et kæmpe skridt frem fra 2012 modellerne, men åbenbart ikke et stort nok spring for de gnavne.
RockMedØerne skrev:Er nok flere komplekse ting i det end som så !
Hvis man sætter gang i 2 optagelser på en gang, låser man sig jo fast på den sidst sete kanal og kan ikke skifte til andre kanaler, inden man har afbrudt den ene af optagelserne !
Rent overførsels mæssigt kan både USB2 og harddisken sagtens følge med til 2 optagelser, men optageren skal jo også holde styr på og skifte mellem de 2 streams på harddisken, idet læse/skrive hovedet på harddisken jo skal skifte mellem 2 positioner med jævne mellemrum og samtidig holde styr på den præcise position for hver stream - begynder at stille krav til harddisken, hvis der skal opnås et stabilt system - mens der skrives til stream1, skal stream2 også lagres et sted midlertidigt, hvilket kræver en Ram cache eller lign. - er mange komplekse ting i det, men det kunne helt sikkert laves, selv om det uden tvivl ville sætte sit præg på prisen O_O Samsung har jo været nødt til at skulle sætte sparekniven i et eller andet sted, så kan man jo altid diskutere, om de har ramt rigtigt eller ej O_O
Det kan sagtens lade sig gøre da Panasonic som sagt gør det. Ja det bruger USB3 men 280Mbit burde alligevel være rigeligt. Igen så kan Samsung egen boks fra 2008 som YouSee benytter gøre det. Og den kommer også med den advarsel når man skifter kanal og timeshift+optagelse kører ligesom Panasonics TV gør. Kan bare ikke forstå at en funktion som Samsung hardware kan magte i 2008 ikke kan magtes i 2013 når konkurrenterne kan. Et mærkeligt sted at spare IMO - måske skulle de havde droppet ligegyldig motion-control istedet.

Det mest mærklige er at sådan en funktion som man burde tage for givet med to tunere IKKE nævnes i een eneste anmeldelse eller utallige fora-indlæg.
kronholm skrev::(

Måske folk skulle sætte sig mere ind i hvad de køber. Har man ekstraordinære krav må man jo undersøge om produkterne kan levere det. Det betyder at man ikke skal købe produktet samme dag som det bliver lanceret, for dér er der ikke nok viden til rådighed fra andre købere.

bare det at man med 2013 modellerne kan optage et program og se/optage et andet er jo et kæmpe skridt frem fra 2012 modellerne, men åbenbart ikke et stort nok spring for de gnavne.
Og til det har vi anmeldelser, diverse fora og "RTFM". Så når det nu ikke er nævnt et eneste sted så har jeg svært ved at forstå at hvordan jeg skulle kunne researche det bedre. Har du et godt forslag? Og igen så er det noget 2008 Samsung hardware i forvejen magter så det er yderst mærkeligt at det er ikke er at finde på deres topmodel 5 år efter når andre kan. Skal jeg også tjekke andre basale ting som stereolyd, farver på tekst-tv, autosluk osv.?

Lige nu har vi YouSee plus. Boksen er så gammel at den er utrolig tung at bruge (den er fra 2008!) og vi var klar over at hvis vi droppede den ville vi miste ting som YouSee Plus TV+Film, Start Forfra og direkte leje. Ting som er åbenlyse service-baserede. Men troede ærlig talt ikke jeg skulle miste funktionalitet som den nye hardware af tekniske årsager ikke magtede. Syntes du selv at jeg burde havde set det komme? Og hvor kunne jeg i så fald have fundet denne info.

Og jeg syntes også det er sjovt at betegne ting som YouSee boksens hardware kan klare (ikke service-baseret) som "ekstraordinære krav". Den hardware er så gammel og langsom at det var svært ikke at grine ;-)

Jeg havde selv Samsungs 2011-model TV med een tuner. Det kunne snildt optage og klare alt som 2013 modellerne kan men bare kun med een tuner. Så to år efter har samsung kun formået at tage et halvt skridt henmod basal funktionalitet som de ellers har magtet i årevis. Men til gengæld har vi ubrugeligt stemme og motion-kontrol! Undskyld hvis jeg ikke er imponeret.
Trentors skrev:

Og til det har vi anmeldelser, diverse fora og "RTFM". Så når det nu ikke er nævnt et eneste sted så har jeg svært ved at forstå at hvordan jeg skulle kunne researche det bedre. Har du et godt forslag? Og igen så er det noget 2008 Samsung hardware i forvejen magter så det er yderst mærkeligt at det er ikke er at finde på deres topmodel 5 år efter når andre kan. Skal jeg også tjekke andre basale ting som stereolyd, farver på tekst-tv, autosluk osv.?

Lige nu har vi YouSee plus. Boksen er så gammel at den er utrolig tung at bruge (den er fra 2008!) og vi var klar over at hvis vi droppede den ville vi miste ting som YouSee Plus TV+Film, Start Forfra og direkte leje. Ting som er åbenlyse service-baserede. Men troede ærlig talt ikke jeg skulle miste funktionalitet som den nye hardware af tekniske årsager ikke magtede. Syntes du selv at jeg burde havde set det komme? Og hvor kunne jeg i så fald have fundet denne info.

Og jeg syntes også det er sjovt at betegne ting som YouSee boksens hardware kan klare (ikke service-baseret) som "ekstraordinære krav". Den hardware er så gammel og langsom at det var svært ikke at grine ;-)

Jeg havde selv Samsungs 2011-model TV med een tuner. Det kunne snildt optage og klare alt som 2013 modellerne kan men bare kun med een tuner. Så to år efter har samsung kun formået at tage et halvt skridt henmod basal funktionalitet som de ellers har magtet i årevis. Men til gengæld har vi ubrugeligt stemme og motion-kontrol! Undskyld hvis jeg ikke er imponeret.
Jamen vi er enige om at teknologien er opfundet. Det er den endda for LANG tid siden, og ikke først i 2008. Men hvorfor du tror lige netop 2013 bliver året hvor teknologien tilpasser dine specifikke behov, det er mig en gåde. Hvorfor gør du det? Hurra, panasonic er åbenbart bedre på netop det punkt. Cadeau til dem. Sony, Lg, Toshiba, Thomson, Philips osv osv har ikke engang twin tuner, skal du så også oprette topics om dem? Der er efterhånden solgt MANGE f8505/f8005/f7005 modeller i år, og det er ret få der brokker sig over det med tuneren. Jeg tror de fleste er meget tilfredse med de endelig har et tv der kan optage 2 programmer samtidig.
kronholm skrev:
Trentors skrev:

Jamen vi er enige om at teknologien er opfundet. Det er den endda for LANG tid siden, og ikke først i 2008. Men hvorfor du tror lige netop 2013 bliver året hvor teknologien tilpasser dine specifikke behov, det er mig en gåde. Hvorfor gør du det? Hurra, panasonic er åbenbart bedre på netop det punkt. Cadeau til dem. Sony, Lg, Toshiba, Thomson, Philips osv osv har ikke engang twin tuner, skal du så også oprette topics om dem? Der er efterhånden solgt MANGE f8505/f8005/f7005 modeller i år, og det er ret få der brokker sig over det med tuneren. Jeg tror de fleste er meget tilfredse med de endelig har et tv der kan optage 2 programmer samtidig.
Jamen der er heller ikke mange som brokker sig over at SmartTV platformen er inkonsistent og langt henad vejen noget bras. Folk brokker sig sjældent over deres dyrt indkøbte nye "babyer" og det er måske grunden til at netop smart tv er i så ringe stand som det er. Dog er anmelderne gode til at påpege dette.

Men netop dette undrer mig at ingen nævner det nogensteder og ikke engang i manualen. Du får det til at lyde som vi alle bare skal være glade 2012-modellerne taget i betragtning men hvor mange køber TV hvert år for at kunne udfører sådan en sammenligning? Og bare fordi ringe er blevet mindre ringe skal vi så være tilfredse? Hvis det er holdningen så kan det ikke undre nogen at smart tv-platformene er så langt bagefter og et firma som Apple snart kommer og erstatte det hele være at gøre noget åbenlyst: Hæve niveauet over ringe til i det mindste godt nok...eller virkelig radikalt: Lave en GOD løsning.

Ja jeg forventede at Samsung i 2013 kunne matche deres tidligere produkter i funktionalitet fra 2008 hvor DE laver produkter der kunne dette. Call me crazy. Eller stil spørgsmålet: Hvorfor accepterer folk at det er sådan? Men okay det spørgsmål har man kunne stille i årevis med smart-TV som ikke nåede en basal Android mobil til sokkeholderne i funktionalitet, app-udvalg, kompatibilitet med tjenester, performance og brugervenlighed. Det fuldstændig vanvittigt at folk sidder med en telefon til et par tusind som løber cirkler om deres dyrt indkøbte TV. Er det sådan at jo dyrere et produkt er jo mere lader man det "slippe afsted" med? I så fald føler jeg mig som drengen fra Kejserens nye klæder!

Og at andre producenter også er bagud er ikke et argument. Som Rasmus skriver i sin ameldelse af F8005 så er Samsung smart-TV platform STADIG ikke god nok. Jeg er enig (selvom det blevet meget bedre) og at de andre er endnu ringere er jo bare katastrofalt. Igen fatter jeg ikke at folk finder sig i at Philips TV fra 2011 ikke har Netflix. Det jo vanvid. Og det er næsten endnu mere vanvid at forsvare producenterne. Det tangerer jo et Stockholm-syndrom ;-)

Nå Apple får let ved at overtage dette marked, ligesom de gjorde med harddisk-baserede MP3-afspillere og smartphones. Utroligt at historien skal gentage sig men det gør den og der var også mange som forsvarede Nokias sats på Symbian til det sidste :-(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
At Yousee har en boks, der langt hen ad vejen er makant bedre end det du får i et TV i dag, skyldes nok, at det jo er en bestillingsvare. Dette er så også ulempen for de læringer man har gjort sig i udviklingen af 3126-boksen til Yousee er ikke givet videre til moderfirmaet i Korea, så der er ikke nogen af de smarte features du har i boksen, som har fundet vej til TV'et.
Nu er det vel heller ikke helt fair at sammenligne en dedikeret optager, med et tv som har mulighed for optagelse via usb - er da himmelvid forskel ;;)

At et tv har 2 tunere, er jo ikke ensbetydende med at optage funktionaliteten er fulgt med, så det er fuldt på linie med en dedikeret HDD optager - fortæller jo bare at tv'et kan håndtere 2 kanaler på samme tid og ikke mere !

At det sagtens kan lade sig gøre at opnå samme funktionalitet på et tv som på en harddisk optager, skal der ikke herske tvivl om - Samsung har så bare valgt det anderledes, men det betyder da ikke at resten af produktet er det rene "skod", som "nogen" åbenbart mener ;;)

Hvis produktet ikke lever helt op til ens forventninger, så er det ikke nødvendigvis produktet det er galt med O_O