Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianH
Jeg har denne antenneforstærker på loftet
http://www.av-cables.dk/antenneforstaer ... -vejs.html

Den fordeler til 3 rum, og det virker perfekt.

Nu var det så jeg ville forære den væk og købe en ny. Det gjorde jeg så, og købte den her, da den lød som kvalitet og jeg måske vil fordele til 2 rum mere
http://www.av-cables.dk/antenneforstaer ... -vejs.html

Men men... Den TRIAX er mildest talt dårlig. Pixelstøj og 50% af kanalerne forsvinder.

Skulle Triax ikke være kvalitet, eller gør jeg noget forkert?
Den forstærker godt nok kun 12 db i forhold til 18, men det burde ikke være det. Signalstyrken som tv'et viser er også rimelig høj.

Bliver det MEGET ringere at forstærkeren fordeler til 8 i stedetfor 4?

Hvis nogen er glade for Triax IFA 288, vil jeg gerne høre det. Umiddelbart virker det som en utrolig dårlig forstærker
Triax skulle være rigtig go' kvalitet jo :-)

Ku godt være overstyring der gir signal forstyrrelser, prøv at skrue helt ned for forstærkeren og kalibrer så efter den dårligst viste kanal, indtil den viser så klart billede som muligt :-)

Er mange fejlmuligheder så det kan være svært at fejlfinde på afstand,
Men ellers må du ha en tekniker ud og måle mere præcist på anlægget,
de 500kr ka vise sig at være givet godt ud i så omfattende et anlæg :-)

Held med det !
Af Snurrerundtlyd
Hvilken TV-udbyder har du?
Jeg går ud fra det er kabel-TV og ikke antenne-TV (Boxer) Forstærkeren ern nemlig kun beregnet til kabel-TV. Der er stor forskel på antenneforstrækere til kabel-Tv og antenneforstækere til anttne-TV, så en forstærker beregnet til det ene dur ikke til det andet.

Hvad har du indstillet dine gain og tilt attenuatorer på?

Bemærk at det er dæmpningen og ikke forstærkningen du indstiller. Dvs. 0 dB gain attenuation = 12 dB forstærkning og omvendt. Det kan være ret forvirrende og noget som mange ikke er opmærksom på.
Så indstillet til 0 dB giver den altså højeste forstærkning.
Det skyldes den måde forstærkeren er opbygget på internt. Den forstærker altid først med 12 dB. Efter forstærkeren er der så et dæmpeled der igen dæmper signalet 0 dB, 6 dB eller 12 dB.

Følg denne videoguide til indstilling af dæmpning og tilt:
Indjustering af forstærker http://homeconnect.me/Default.aspx?ID=159
Guiden er godt nok fra Triax' store danske konkurrent på kabel-TV markedet, DKT Comega, til indstilling af deres tilsvarende YouSee Ready/Stofa Approved kabel-TV forstærker med 4 eller 8 udgange men princippet er det samme.
DKT forstærkeren har 0/5/10 dB indstillinger i stedet for 0/6/12 dB.
DKT kalder tilt for "equalizer forward", men det er det samme.

Indstillingen er lettest at udføre på en analog kanal, hovr du kan se sne og skygger som han snakker om i videon. På digitale kanaler er der bare pixelering/udfald og man kan ikke se om det er på grund af for kraftig eller for svagt signal eller hvad det er.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 02 maj 2013, 14:52, rettet i alt 1 gang.
Af BrianH
Snurrerundtlyd ... Man kan indstille gain og tilt i trin af 0, 6 og 12. Er det ikke 12 på gain der er er den stærkeste forstærkning?
Af Snurrerundtlyd
BrianH skrev:Snurrerundtlyd ... Man kan indstille gain og tilt i trin af 0, 6 og 12. Er det ikke 12 på gain der er er den stærkeste forstærkning?
Står der ikke attenuation under knappen til højre?
Attenuation er engelsk for dæmpning, altså det modsatte af forstærkning.
Først forstækes signalet altid 12 dB uanset indstilling af attenuation switchen. Derefter dæmpes det igen hhv. 0 dB, 6 dB eller 12 dB og giver følgende samlede forstærkning fra indgang til udgang:

Attenuation 0 dB medfører 12 dB forstækning (kraftigste indstilling)
Attenuation 6 dB medfører 6 dB forstækning (mellemste indstilling)
Attenuation 12 dB medfører 0 dB forstækning (svageste indstilling)
Senest rettet af Snurrerundtlyd 02 maj 2013, 15:07, rettet i alt 1 gang.
Af BrianH
Snurrerundtlyd skrev:
BrianH skrev:Snurrerundtlyd ... Man kan indstille gain og tilt i trin af 0, 6 og 12. Er det ikke 12 på gain der er er den stærkeste forstærkning?
Attenuation 0 dB = 12 dB forstækning (kraftigste indstilling)
Attenuation 6 dB = 6 dB forstækning mellemste indstilling)
Attenuation 12 dB = 0 dB forstækning (svageste indstilling)

Sjovt så glemsom man kan være... Jeg kan faktisk ikke huske det, men mente at der står gain.
Attenuation betyder dæmpning (har lige googlet det :) ) Så 0 må være som du skriver dæmpet 0 gange.
Det kan mit hoved ikke rumme... Man køber en forstærker, og skal så vælge om man vil dæmpe signalet med 0, 6, eller 12 i stedet for at forstærke :s

Når jeg kommer hjem, vil jeg eksperimentere med den.
Af Snurrerundtlyd
BrianH skrev:
Snurrerundtlyd skrev:
Attenuation 0 dB = 12 dB forstækning (kraftigste indstilling)
Attenuation 6 dB = 6 dB forstækning mellemste indstilling)
Attenuation 12 dB = 0 dB forstækning (svageste indstilling)

Sjovt så glemsom man kan være... Jeg kan faktisk ikke huske det, men mente at der står gain.
Attenuation betyder dæmpning (har lige googlet det :) ) Så 0 må være som du skriver dæmpet 0 gange. Det kan mit hoved ikke rumme...
Man køber en forstærker, og skal så vælge om man vil dæmpe signalet med 0, 6, eller 12? :s

Når jeg kommer hjem, vil jeg eksperimentere med den.
Du dæmper ikke signalet 0, 6 eller 12 dB samlet fra indgang til udgang.
Men som jeg skrev først forstærkes signalet altid 12 dB uanset indstilling af attenuation switchen.
Derefter dæmpes det igen hhv. 0 dB, 6 dB eller 12 dB.
Dvs. den samlede forstærkning fra indgang før forstærkeren til udgangen efter dæmperen bliver 0, 6 eller 12 dB.
Det man indstiller er altså ikke den samlede forstækning, men blot dæmpningen på den dæmper der sidder efter forstærkeren.
12 dB forstærkning opnår du bare ved indstillingen 0 dB dæmpning. og 0 dB forstrækning opnår du ved indstillingen 12 dB dæmpning (den konstante 12 dB forstækning plus 12 dB dæmpning giver samlet 0 dB forstærkning).
Det kan være ret forvirrende for ikke fagfolk at gennemskue. Mange tror at indstillingen med det største tal (12 dB attenuation) naturligvis må betyde den største forstækning, men i virkeligheden forholder det sig lige modsat.

Men husk på at at høj signalstyrke ind i TVet (for stor forstærkning) er mindst lige så skadeligt for signalet som for svag signalstyrke, så højeste forstækning er nødvendigvis ikke bedste indstilling. Så følg videoguiden og indstil attenuation og tilt i henhold til den.

Selv ved indstillingen 12 dB attenuation (0 dB forstærkning fra indgang til udgang af forstærkeren) er dæmpningen mindre end uden forstærker, hvis man spillet signalet op til flere TV.
En typisk 3-splitter har en dæmpning på 6 dB (det samme som en forstækning på -6 dB) fra indgang til udgang. Så selv en forstærker med indbygget splitter som din, indstillet til
en samlet forstrækning fra indgang til udgang på 0 dB (12 dB attenuation indstillingen på switchen) har 6 dB højere forstærkning end bare at bruge en passiv 3-splitter uden forstærkning.
Med en splitter-forstærker med samlet 0 dB forstækning undgår man med andre ord det tab man ellers altid ville opnå ved en passiv splitning af signalet til flere udgange.
BrianH skrev:Hmmm... Hvad så med min gamle forstærker? Den må være indstillet rigtigt, for alt virker. Men skruer man så op ved at dreje skruen til højre eller venstre?

Link til et jpg-billede:
http://pictures.content4us.com/products ... -PRO20.JPG
Er det din gamle forstærker?
Den du først linkede til hos AV-cables har 4 udgange, denne her har kun 1.

Man skruer op med at dreje med uret (til højre).
G.C står for Gain Control (forstræknings kontrol) og der står -18 dB når man drejer helt til venstre (mod uret).
-18 dB forstærkning er en anden måde at skrive 18 dB dæmpning på.
Selve forstækeren har en forstærkning på 20 dB, hvorefter man kan dæmpe signalet 0-18 dB.
Dvs. den samlede forstærkning fra indgang til udgang er fra 2 dB til 20 dB

Her er specifikationerne for begge af König's 20 dB forstærkere, både med en udgang og splittet til 4 udgange:

AMP-PRO20 (1 udgang) http://www.konigelectronic.com/en_us/te ... es/1109071
AMP-PRO20M (4 udgange) http://www.konigelectronic.com/en_us/te ... es/1109072
Af Snurrerundtlyd
Husk i øvrigt at samtlige ubenyttede ind- og udgange på antenneforstærkere og splittere normalt skal termineres med en 75-ohms slutmodstand som beskrevet i denne video:
http://homeconnect.me/Default.aspx?ID=160

De nye Triax IFA 284 og 288 som du har købt har selvterminerende udgange, så her er det ikke nødvendigt at terminere eventuelt ubenyttede udgange.
Her er hvad Triax skriver på deres hjemmeside: http://goo.gl/KW7Jv
Triax har udviklet en ny selvterminerende F-konnektortilslutning. Med udgangspunkt i at give dig frihed og en enkel installation har alle udgange selv-terminerende F-konnektorer. Dette betyder, at du ikke skal tænke over at lukke/terminere de udgange, du ikke anvender i din installation.
Men normalt har splittere og forstærkere ikke selvterminerende udgange så her skal man altid terminere ubenyttede ind- og udgange, det gælder også for ubenyttde udgange på AMP-PRO20M.

Sådan ser en slutmodstand ud:
Billede

Den gule forstærker er ret udbredt mange steder rundt i verden og bliver ofte kaldt "yellow brick" CATV booster eller amplifier på mange engelsksprogede hjemmesider og fora. Så hvis man vil søge info om den kan det være en fordel at søge på yellow brick CATV.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 02 maj 2013, 17:04, rettet i alt 4 gange.