Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af joern
Har netop købt dette lækre tv og har fået det kalibreret. Det har så et rigtig godt billede - om aftenen! Om dagen er det dog så mørkt at man knapt nok kan se hvad der foregår. Jeg mener at have læst at der er en indstilling som automatisk regulerer lysstyrken efter dag og aften, men kan ikke finde den i indstillingerne og bruger jeg en anden profil, så ryger mine kalibrerede indstillinger. Er der en der kan hjælpe med hvor jeg finder den indstilling?
joern skrev:Har netop købt dette lækre tv og har fået det kalibreret. Det har så et rigtig godt billede - om aftenen! Om dagen er det dog så mørkt at man knapt nok kan se hvad der foregår. Jeg mener at have læst at der er en indstilling som automatisk regulerer lysstyrken efter dag og aften, men kan ikke finde den i indstillingerne og bruger jeg en anden profil, så ryger mine kalibrerede indstillinger. Er der en der kan hjælpe med hvor jeg finder den indstilling?

Du skal skrue op for baggrundsbelysningen.
joern skrev:Har netop købt dette lækre tv og har fået det kalibreret.
kalibrering, mener du så prof. eller dvd hjemmebrygs baseret.
hvis det er med spec.meter, så kunne indstillingerne være spændende at prøve selvom de vil være generiske for andre ;-)
Af klinge
jones31 skrev:
joern skrev:Har netop købt dette lækre tv og har fået det kalibreret. Det har så et rigtig godt billede - om aftenen! Om dagen er det dog så mørkt at man knapt nok kan se hvad der foregår. Jeg mener at have læst at der er en indstilling som automatisk regulerer lysstyrken efter dag og aften, men kan ikke finde den i indstillingerne og bruger jeg en anden profil, så ryger mine kalibrerede indstillinger. Er der en der kan hjælpe med hvor jeg finder den indstilling?

Nej tænd for lys sensoren. Kan ikke huske hvor i menuen den sidder. Det har jeg gjort på mit LG 860W. Så ser billedet fint ud både om aftenen og i løbet af dagen i en lys stue.

Kalibrer i en mørk stue uden sensor og slå den så til efterfølgende.

Mvh Morten
klinge skrev:
jones31 skrev:

Nej tænd for lys sensoren. Kan ikke huske hvor i menuen den sidder. Det har jeg gjort på mit LG 860W. Så ser billedet fint ud både om aftenen og i løbet af dagen i en lys stue.

Kalibrer i en mørk stue uden sensor og slå den så til efterfølgende.

Mvh Morten

Behøver man ikke har selv lm760 og køre ikke med øko. Har ingen problemer skruer bare op for bagrundsbelysningen.
Af klinge
Når nu TV'et kan gøre det automatisk på en fornuftig måde, så ser jeg ingen grund til at man i løbet dagen gradvist skal ændre på billedindstillingerne. Det giver på ingen måde mening for mig.

Mvh Morten
klinge skrev:Når nu TV'et kan gøre det automatisk på en fornuftig måde, så ser jeg ingen grund til at man i løbet dagen gradvist skal ændre på billedindstillingerne. Det giver på ingen måde mening for mig.

Mvh Morten
det giver mening i det øjeblik den enkelte bruger ikke mener de auto indstillinger passer til behovet for lys, så vil det hurtigt blive slået fra.
så har du lige LG's ikke særligt gode ry for fejl i firmware, og dermed fejlagtig brug af sensor så du igen bliver nød til at fjerne det for det virker a.h. til for nogen igen.

så jo, der er en mening med galskaben og det er software og individualitet.
Af klinge
Nu har jeg jo det specifikke TV og om jeg skriver så gør det netop lysjusteringen fornuftigt. Modsat mit Sony HX955 som efter min mening slet ikke kan finde ud af det. Så her har jeg sat lyssensoren til off.

Så for LG 860W vil jeg klart anbefale at den er på hvis man har sit TV i en lys stue. Sony's 900 serie skal man lade den være slukket.

Det er mine 5 cent.

-Morten
Af klinge
Og som en lille side note, så anbefaler Rasmus også i testen af 760 at den skal være tændt:

"Bemærk: Eco-indstillingen er sat til Til/Fra i tabellen, fordi det afhænger af dit behov. Eco er den automatiske lysstyrke-justering, der justerer lyset på skærmen i forhold til lyset i omgivelserne. Det er en praktisk indstilling, hvis du ser Tv i både dagstimerne og aftentimerne, og her anbefales det at have den aktiveret. Ser du udelukkende Tv i et lysmæssigt afdæmpet rum, kan du nemt slå den fra."
klinge skrev:Og som en lille side note, så anbefaler Rasmus også i testen af 760 at den skal være tændt:
igen anbefaling og folks personlige oplevelse i stuen er forskellige, ligesom kalibrering er generisk fra Rasmus og ikke for den enkelte entusiast som går op i det.

så brug det som råd og ikke standard, for LG mener jo noget andet når dette sættes op på skærmen og hvor følsom senser skal være og overfor hvilke lamper og lys der bruges i det rum det aktiveres i.
Af lgowner
her er et forslag til nogle næsten færdige kalibrerings indstillinger fra en delvist kalibreret 860'r (i1) på expert 1 el. 2 indstilling. farvestyring blev desværre ikke gjort færdig.

Billed -> 77/85/50/50/50/50/0
Billed -> experbetjening -> s/s/standard/s/s/2.2
hvidbalance -> varm/2p/høj/9/6/-1
farvestyringsystem ->
rød -> -6/-1/0
grøn -> -11/-2/0
blå -> 18/4/0

informationen er som de ændres i selve menu-listen , så s=sluk og værdi'r, as is.

Jeg syntes selv farver ser mere narturlige ud, dog er konstrasterne sænket.
tror dog farvestyringssystem delen bliver lidt for individuel for os, så de kan måske skippes.