Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilket tv er bedst? De ligger alle til omkring de 9000kr.

Samsung 7005 i 46" 8500kr
Phillips 7007T i 46" 8500kr
Panasonic ST60 i 50" til 9200kr.

Tv'et lommer til at stå i lyse omgivelser, skråt for en dobbelt terrasse dør. Der skal ikke ligges vægt på smart tv osv. Hovedsageligt bare billedkvaliteten
Jeg i noget tid elsket det billede Panasonic kunne levere - men er blevet lidt lunket efter deres problemer med retention.... (jeg høre dog rygter om at det faktisk skulle være blevet langt bedre).

Jeg har set 7007'eren live på Copenhagen Games, prøvet på alt fra antenne-tv til PS3 spil og blu ray - og den har virkelig et imponerende billede - og den var måske nok den jeg ville vælge.
Den eneste anke jeg har er at menu er lidt langsom (men intet i forhold til hvordan Philips menuer tidligere har været).
Som du selv har kunnet læse dig frem til via linkene i din forrige tråd, har ST60 billedkvalitet på nær-referenceniveau.

Så hvis billedkvalitet – under optimale forhold – vitterlig er førsteprioritet, som du skriver, giver svaret sig selv.

Jeg synes dog at kunne læse ud af dit spørgsmål, at "lysfølsomhed" også spiller en rolle. Og her er det naturligvis værd at overveje de to LCD-skærme.

Husk dog, at LCD-skærme som hovedregel godt nok er mere lysstærke end plasmaskærme (selvom ST60 er ganske lysstærk), men at de ikke nødvendigvis er mere modstandsdygtige over for refleksioner end plasmaskærme (hvad mange glemmer).

Herudover er der naturligvis de velkendte fordele og ulemper, som det må være op til dig selv at veje af i forhold til hinanden under skyldig hensyntagen til dit brugsmønster.
Nær reference niveau? Du mener skærmen er blandt det ypperste på markedet pt? Det der skræmmer mig med en plasma er det der med fastfrysning af logoer. Passer det at de stadigvæk heller ikke må ligge ned?
Referenceniveau er toppen. Nær-referenceniveau er nær toppen.

Ja, glaslagene risikerer at splintre, hvis skærmen ligger ned (under transport). Pga. vægt og vrid.

At du bekymrer dig for retention og burn-in, kan jeg sagtens forstå. Jeg kan dog ikke rigtig bedømme for dig, hvor væsentlig en bekymring, der er tale om. Om der ligefrem er tale om en deal breaker.

Den afvejning må du selv foretage. Selvom det ikke er (spor) nemt.