Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Henrik_H
Har købt et Samsung ES7005 men oplever, at der ved vinklet betragtningvinkel er et gråligt skær over billedet og farverne udviskes. Har set i en test at det er et at problemerne med LED. Kommer fra en Panasonic PX80 Plasma der ikke havde det grålige skær (vel fordi det er plasma).

Er der nogen der har erfaring med indstillinger til Samsung 7005 eller 8005, der minimerer det grålige skær ved en skæv betragtningvinkel?

Har prøvet at justere på bagrundslys og lysstyrke og det hjælper noget.
Her er der en kalibrering af ES 8005,fra flatpanels.Ved ikke om det vil hjælpe.

Picture preset: Movie
Backlight 9
Contrast 90
Brightness: 47
Sharpness: 10
Tint: G50/G50
Eco Off
Black Tone Off
Dynamic Contrast Off
Color space Auto
Gamma +2
Color Enhancer Off
Color Tone Warm2
Digital Noise Filter Off
Mpeg noise filter Off
Film mode Off
HDMI Black level Low
Motion Plus Off
LED Motion Plus On
R-Offset 25
G-Offset 24
B-Offset 27
R-Gain 26
G-Gain 20
B-Gain 32
Brugeravatar
Af edinger
Som du selv er inde på, har LCD-skærme notorisk sine begrænsninger sammenlignet med plasma, hvad angår off angle viewing.

Det kunne godt lyde som det, du oplever.

I FP-testen (af ES8005, som har samme panel som ES7005) skriver Rasmus følgende om betragtningsvinkler:
FlatpanelsDK skrev:Betragtningsvinklerne er ikke meget anderledes end på sidste års modeller. De er stadig forholdsvis brede, og man kan nyde TV fra de fleste vinkler. Fra yderlige vinkler har farverne dog fortsat en tendens til at ændre en smule karakter.

Den sorte farve bliver også synligt grålig, når Tv’et betragtes fra en yderlig vinkel, men problemet er mindre end på LCD-TV, der er baseret på IPS-paneler, såsom Panasonic DT50 og LG LM760T.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kan ikke rigtigt fikses med indstillinger. Det er en fysisk egenskab ved teknologien.
Af Henrik_H
Nu står der ovenfor fra Flatpanels test, "har farverne dog fortsat en tendens til at ændre en smule karakter".

Jeg oplever det som at f.eks. ansigter bliver meget grålige og "døde" og farven mistes noget kun. Det kan måske reduceres ved andre indstillinger.

Forfra (ret vinkel) er det også en smule gråligt og de varme farver jeg kender fra Panasonis PX80 er der ikke. Hvilke indstillinger, skal jeg koncentrere mig om, for at eksperimentere med det grå skær? Kontrast og baggrundslys, eller ?
Brugeravatar
Af edinger
Henrik_H skrev:Spørsmål: Det kan måske reduceres ved andre indstillinger?
Torben Rasmussen skrev:Svar: Det kan ikke rigtigt fikses med indstillinger. Det er en fysisk egenskab ved teknologien.
At farverne udviskes og bliver flade/døde i det ved skæve betragtningsvinkler beskriver et *VA-panel usandsynligt godt, uanset prisklasse.
Du kan prøve at finde en indstilling der justerer gamma-ofsettet, men så bliver billedet for mørkt, når du sidder lige for.
Hvis det ikke er noget der virker, vil IPS være et alternativ. Samme problemer med at sort bliver lysere fra siden, men farverne holder nuancen og detaljegraden. Sortniveauet for IPS-baserede skærmer er noget højere end *VA (set forfra), og det kan jo være et lige så stort irritationsmoment.
Hvis synsvinklerne var så vigtige, havde jeg nok valgt et plasma igen.
Af J.H.
donoester skrev:At farverne udviskes og bliver flade/døde i det ved skæve betragtningsvinkler beskriver et *VA-panel usandsynligt godt, uanset prisklasse.
Du kan prøve at finde en indstilling der justerer gamma-ofsettet, men så bliver billedet for mørkt, når du sidder lige for.
Hvis det ikke er noget der virker, vil IPS være et alternativ. Samme problemer med at sort bliver lysere fra siden, men farverne holder nuancen og detaljegraden. Sortniveauet for IPS-baserede skærmer er noget højere end *VA (set forfra), og det kan jo være et lige så stort irritationsmoment.
Er det ikke VA der har bedre sort??
Af J.H.
Henrik_H skrev:Har købt et Samsung ES7005 men oplever, at der ved vinklet betragtningvinkel er et gråligt skær over billedet og farverne udviskes. Har set i en test at det er et at problemerne med LED. Kommer fra en Panasonic PX80 Plasma der ikke havde det grålige skær (vel fordi det er plasma).

Er der nogen der har erfaring med indstillinger til Samsung 7005 eller 8005, der minimerer det grålige skær ved en skæv betragtningvinkel?

Har prøvet at justere på bagrundslys og lysstyrke og det hjælper noget.
Hvilken/hvor stor vinkel er der tale om?
Af Henrik_H
Hvis vi siger at lige ret på er 90 grader så er det vel 30-35 grader (hvor 0 grader er helt op af væggen det hænger på). Håber jeg for forklaret det forståeligt.

Hører gerne fra andre med samme TV eller model 8005 (samme panel), der evt. kan tage en test på deres: Kommer der "grå skær" og mistet farve ved en vinkel på f.eks. 30-34 grader. Det ses mest udpræget på ansigter.

væg--++++------
............|
S......... |
S......... |
....... SSSS

"++++" i ovenstående er TV, S'er er sofa, og der kikkes så fra en placering i øverste S (i siden). Der er også sofa forneden (de 4 S), der er vinkelret på TV (90 grader). Problemet er synsfeltet fra sofaen i siden. ".." skal blot ignores. Det er i stedet for mellemrum, ellers slettet forummet dem og "ødelægger" tegningen.
Senest rettet af Henrik_H 28 mar 2013, 13:33, rettet i alt 2 gange.
J.H. skrev:
donoester skrev:At farverne udviskes og bliver flade/døde i det ved skæve betragtningsvinkler beskriver et *VA-panel usandsynligt godt, uanset prisklasse.
Er det ikke VA der har bedre sort??
Jo, men sortniveau måles i lysstyrke, dvs. cd/m2. Højere tal er dermed et dårligere sortniveau.
Af kriller7000dk
Hej,

Jeg forstår ikke hvor gain og offset er. Selv med menuen på engelsk fremgår det ikke. Er gain den første del man kommer til i den menu eller hvordan er det.?
Af Berith29
Som opfølgning kan jeg nu supplere med at Samsung'en røg retur. Tak til Bilka - aldrig vrøvl ved returnering.

Den er nu i dag udskiftet med en Panasonic TX-L55WT50 fra Lyd & Billed Vodskov (Panasonic Center) og her er betragtningsvinklen HELT anderledes. Ingen mærkelige hudfarve og ingen gråt skær ved skæve vinkler.

Set lige på (90 graders vinkel) var Samsung og Panasonic meget ens, måske med en hårsbredde overvægt til Samsung 7005, men set i bare en lille skæv vinkel blev Samsungs farver radikalt ringere for hver grad man flyttede sig. Her er Panasonic bare kanon, der er lidt helt ude i 20-30 grader, men det er meget lidt.

Desværre var den så 5k dyrere, men hellere det end at irritere sig dagligt over "det grå skær".