Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Martinjt
Hej folkens,

Jeg har for nyligt erstattet mit LED tv med et LCD tv. Med dette er der opstået et problem, med lyskilderne i min stue.
Problemet ligger i at jeg, ved siden af min sofa har en lampe stående. Med mit nye tv, skaber denne lampe genskær i billedet.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om hvordan andre er kommet udenom dette problem, på en smart måde!

Billede

Jeg har selvfølgelig selv tænkt nogle tanker, og mit umiddelbare bud, ville være at sætte en trådløs kontakt ved siden af min sofa, som er tilsluttet lampen som skaber genskær, samt en lyskilde bag tvet (LED lysbånd?) så man med et enkelt tryk kan hhv. slukke lampen og tænde baggrunds belysningen, og derved gå i "biograf mode". ;)

Glæder mig til at høre jeres bud på en løsning!

- Martin
Af Andersss
Slukke lyset?
Have en diffus lyskilde? Evt. pege lampen ind i mod bagvæggen først?
LED strips giver et forfærdeligt lys, så kan ikke anbefale dem til belysning af noget som helst.
Du kan evt. købe en ph-lampe O_O
Af Martinjt
Andersss skrev:Slukke lyset?
Have en diffus lyskilde? Evt. pege lampen ind i mod bagvæggen først?
LED strips giver et forfærdeligt lys, så kan ikke anbefale dem til belysning af noget som helst.
Du kan evt. købe en ph-lampe O_O
At slukke lyset er ikke en mulighed, da jeg er nød til at have en form for lyskilde da ingen lys er lig med ondt i øjnene. At skabe et "indirekte" lys, er ikke umiddelbart en mulighed foran tvet, da det stadig giver genskær. :o
Af Andersss
Hvilken lyskilde snakker vi om?
Er tv'et et ES8005?
Nevermind angående tv'et. Kan jeg jo se at det er O_O
Det er jo kun semi-refleksivt i overfladen, så du burde ikke være den som skulle være hårdest ramt af problemet.
Af Martinjt
Andersss skrev:Hvilken lyskilde snakker vi om?
Er tv'et et ES8005?
Nevermind angående tv'et. Kan jeg jo se at det er O_O
Det er jo kun semi-refleksivt i overfladen, så du burde ikke være den som skulle være hårdest ramt af problemet.
Pt. er der to lyskilder i rummet - en bordlampe ca 1½-2m til højre for fjernsynet, denne skaber ikke nogle problemer. Og en standerlampe til venstre for tvet, ca 5m foran tvet, det er denne som giver genskæret, som du kan se på billedet, nederst til venstre i billedet.

At jeg ikke burde være den som skulle være hårdest ramt af problemet, er egentlig mig ligegyldigt.. Der er et problem. :P
Af Andersss
Du kommer i hvert fald ikke udenom at den lampe vil være et problem når den er placeret som den er. Nu er det svært at sige noget om placering og lign., men jeg synes generelt at jeg folk sige at det bedre at have lyskilder placeret bag ved en når man ser tv, hvis det er man vil have mere afslappede forhold for ens øjne. Det er også det jeg selv har. En simpel gulvlampe som peger ind i væggen giver et dejligt lyst skær i rummet.
Hvis du vil havd noget bare for blær, så kan du godt gå efter LED-strips. Osram laver nogle som kan styres med en fjernbetjening og som består af RGB LED'er. Så kan du få oplyst stuen i mange farver.
Af Martinjt
Andersss skrev:Du kommer i hvert fald ikke udenom at den lampe vil være et problem når den er placeret som den er. Nu er det svært at sige noget om placering og lign., men jeg synes generelt at jeg folk sige at det bedre at have lyskilder placeret bag ved en når man ser tv, hvis det er man vil have mere afslappede forhold for ens øjne. Det er også det jeg selv har. En simpel gulvlampe som peger ind i væggen giver et dejligt lyst skær i rummet.
Hvis du vil havd noget bare for blær, så kan du godt gå efter LED-strips. Osram laver nogle som kan styres med en fjernbetjening og som består af RGB LED'er. Så kan du få oplyst stuen i mange farver.
Leder på ingen måder efter noget blær, blot inspiration til en løsning som ikke betyder at der skal vendes op og ned på min stue.
Af 2 T ´er Uden H
Uha det lyder som en svær situation såfremt der ikke kan rykkes rundt på noget i stuen :)

Har du kalibreret tv´et udfra anbefalede indstillinger herfra flatpanels således at du opnår et mere naturligt, behageligt og afdæmpet billede end de kraftigt oplyste standard indstillinger? Evt kan du prøve at slukke lyset med anbefalede indstillinger og lys sensoren aktiveret for at se om det er mere udholdeligt og se på i mørke og om du er tilfreds med resultatet :)
Senest rettet af 2 T ´er Uden H 14 jan 2013, 00:49, rettet i alt 1 gang.
Af Martinjt
2 T ´er Uden H skrev:Uha det lyder som en svær situation såfremt der ikke kan rykkes rundt på noget i stuen :)

Har du kalibreret tv´et udfra anbefalede indstillinger herfra flatpanels således at du opnår et mere naturligt, behageligt og afdæmpet billede end standard indstillingerne? Evt kan du prøve at slukke lyset med anbefalede indstillinger og lys sensoren aktiveret for at se om det er mere udholdeligt og se på i mørke og om du er tilfreds med resultatet :)
Tv'et er kalibreret, og billedet er i top.. det eneste jeg søger er at bedre miljøet omkring tv'et, på en smart og gerne diskret måde.
Af Martinjt
Så fik jeg forsøgt mig med en løsning. Syntes selv resultatet blev ganske fornuftigt, så tænkte jeg ville dele det med jer.

[img]http://img69.imageshack.us/img69/8113/imag0707dw.jpg[/img]

[img]http://img715.imageshack.us/img715/503/imag0708p.jpg[/img]

løsningen blev to sæt LED paneler fra Ikea. Syntes lyset fra dem var for kraftigt, men det løste jeg ved at sætte et stykke tape over, hvilket gav et mere 'distorted' lys.

Denne løsning gør det mere behageligt at se tv, og at jeg faktisk kan mørklægge rummet totalt, uden at få ondt i øjnene.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Før man skriger "Ambilight" så er der ret megen fornuft i at have en eller anden form for konstant ensfarvet belysning bag sit TV - netop af ergonomiske årsager. Lyset skal dog have den rette temperatur, så man får D65 hvidpunktet på væggen bagved, så der skal tages højde for væggens farve også.

Som udgangspunkt, så er en ren 6500K lampe (LED eller lignende) et godt bud. Man skal huske ikke at sætte alt for megen knald på lyset, da det ikke skal overtage fokus, men blot tjene som supplement. Man kan med fordel slutte lyset til en spareskinne og lade det tænde og slukke med TV'et - det har jeg selv prøvet tidligere og det virkede fint.
Af Casper0219
Martinjt skrev:Så fik jeg forsøgt mig med en løsning. Syntes selv resultatet blev ganske fornuftigt, så tænkte jeg ville dele det med jer.

[img]http://img69.imageshack.us/img69/8113/imag0707dw.jpg[/img]

[img]http://img715.imageshack.us/img715/503/imag0708p.jpg[/img]

løsningen blev to sæt LED paneler fra Ikea. Syntes lyset fra dem var for kraftigt, men det løste jeg ved at sætte et stykke tape over, hvilket gav et mere 'distorted' lys.

Denne løsning gør det mere behageligt at se tv, og at jeg faktisk kan mørklægge rummet totalt, uden at få ondt i øjnene.
Hvilke lyskilder købte du fra ikea?

Overvejer samme løsning selv.